name | autoweek.cz

Opel je připraven na všechny eventuality

Opel je připraven na všechny eventuality

10.09.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Expozice značky Opel na autosalonu ve Frankfurtu se nese ve znamení efektivity, přitažlivosti a úspěchu. Také Opel vstupuje do éry elektromobility, ale současně se připravuje na další možná řešení, která budou v budoucnosti požadována. Tuto strategii označuje jako multienergetickou.
Dokladem vyšší efektivity je už samotná expozice Opelu - mnohem menší než v minulých letech s plným zaměřením především na pět letošních novinek. Efektivitu dokládají i hospodářské úspěchy. V roce 2018 Opel vykázal zisk ve výši 860 milionů eur - nejvyšší ve své 157 let dlouhé historii. Letos už v prvním pololetí dosáhl zisk 700 milionů eur, tedy o 40 % vyšší než vloni.
 
Přechod k elektrifikaci všech modelů neznamená odchod od spalovacích motorů, protože i v budoucnu budou zákazníci, kteří je budou vyžadovat a stále není zcela jasné, jak tomu v příštích letech bude v Evropě s dostupností elektrické energie pro elektromobily. Opel proto chce být flexibilní a dosáhnout maximální efektivitu i u automobilů důrazem na zlepšování aerodynamiky a snižování hmotnosti.
 
Opel Astra má v rámci modernizace zcela nové hospodárnější motory, nové převodovky se sníženými třecími ztrátami, zlepšení podvozku a výrazné zlepšení aerodynamiky. Obě karosářské verze se mohou chlubit nejlepší hodnotou součinitele aerodynamického odporu v segmentu (hatchback 0,26 a kombi Sports Tourer 0,255). Výsledkem je průměrné snížení spotřeby (a tedy i emisí CO2) o 21 %!
 
Nová generace Opelu Corsa byla navržena s využitím zcela nové tzv. multienergetické platformy, takže přichází rovnou i s elektrickým pohonem. Proti předchozí generaci se opět zlepšila aerodynamika a snížila hmotnost v průměru o 108 kg. K tomu se přidávají hospodárnější motory a poprvé v segmentu malých aut použitá osmistupňová samočinná převodovka. Výsledkem je snížení průměrné spotřeby proti předchozí generaci o 25 %! Nová Corsa využívá platformu a komponenty koncernu PSA, nicméně se jedná o typický Opel se vším všudy a se všemi přednostmi, které se od vozů této značky očekávají včetně špičkových technických řešení, světlometů InteliLux LED a certifikovaných sedadel s masážní funkcí.
 
Opel Corsa-e se od verzí se spalovacími motory odlišuje v podstatě jen barvou - zářivě oranžovou. Jinak je shodná nejen vzhledově, ale i tím, že poskytuje skvělé zážitky z jízdy podtržené mimořádnou dynamikou elektrického pohonu. Sada akumulátorů s kapacitou 50 kWh, umožňující dojezd 330 km podle WLTP, je umístěna v podlaze pod předními a zadními sedadly tak, že nikterak nezasahuje do vnitřního prostoru vozu. Akumulátory byly vyvinuty Opelem a Opel si je s využitím kupovaných komponent také sám vyrábí. Základní verze Corsy-e přichází jako plně vybavený automobil s klimatizací, rádiem a veškerými bezpečnostními systémy. Podle Opelu charakterizuje Corsu-e rovnou pět e: elektromobilita, efektivita, emoce, easy, tedy jednoduché intuitivní ovládání, a everyone, tedy to, že je pro všechny cenově dostupná, takže demokratizuje elektromobilitu a přináší ji pro širokou veřejnost.
 
Opel Corsa e-Rally je koncept od nového oddělení Opel e-Motorsport reprezentující vše, co Opel v současné době dělá i v oblasti motoristického sportu. Jde o úplně první soutěžní automobil s elektrickým pohonem, který se stane základem připravovaného seriálu ADAC Opel e-Rally Cup. Jedná se o mimořádně inovativní a současně mimořádně složitý projekt.
 
Součástí uvedení elektrifikovaného modelu Corsa Opel spouští i službu e-services. Rozšiřování elektromobility totiž vyžaduje komunikaci s potenciálními zákazníky. E-services jim poskytne veškeré potřebné informace týkající se elektromobility a modelu Corsa-e a v mnoha ohledech jim vysvětlí mnohé kolující fámy o elektromobilech. Cílem je, aby potenciální zákazníci i uživatelé vozu Corsa-e poznali všechny přednosti elektrického pohonu a zvládli nové činnosti, jako je dobíjení z různých zdrojů elektrické energie.
 
Opel Grandland X Hybrid4 je automobil kombinující tři motory - spalovací 1,6 Turbo se dvěma trakčními elektromotory - jedním umístěným vpředu a druhým vzadu. S akumulátorem o kapacitě 13,2 kWh umožní dojezd 59 km jen na elektrický pohon (WLTP). Řídicí jednotka zajistí nejhospodárnější využití všech tří motorů. Grandland X se už od srpna vyrábí v německém Eisenachu. Grandland X Hybrid4 se od standardních verzí na první pohled odlišuje černou kapotou a střechou.
 
Corsou-e a plug-in hybridním Grandlandem X Hybrid4 ale elektrifikace u Opelu nekončí. Další na řadě budou vítěz ankety Autobest 2019 Opel Combo Life a jeho užitková verze Combo Van, které dostanou elektrický pohon v roce 2021. Také nová generace modelu Zafira Life bude mít elektricky poháněnou verzi od roku 2021, zatímco její užitková podoba Vivaro-e bude e lektrickým pohonem dostupná už v polovině roku 2020.
 
Opel myslí i na vzdálenější budoucnost. Před mnoha lety se zkoušely vozy Zafira s pohonem palivovými články. Tyto zkušenosti, získané ještě ve spolupráci s GM, nyní najdou uplatnění. Vývojové středisko Opelu v Rüsselsheimu se stalo hlavním vývojovým pracovištěm pro přípravu pohonu palivovými články pro celou skupinu PSA. Nyní se hledají partneři pro spolupráci na výrobě palivových článků. Přípravy nové generace modelu Zafira ve verzi FCEV by měly zaručit, že v době, kdy bude k dispozici potřebná infrastruktura, bude Opel s dalšími značkami PSA připraven dodávat zákazníkům i tento druh pohonu.