name | autoweek.cz

Opel s řadou X získává zákazníky

Opel s řadou X získává zákazníky

30.07.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Opel sice patřil k průkopníkům segmentu SUV, ale když tyto vozy přišly skutečně do módy, nebyl právě na čele vývoje. Řešení se našlo ve spolupráci s PSA Group a tato spolupráce se umocnila před rokem, když se Opel stal součástí této skupiny.
Letošní rok je prvním, kdy jsou v prodeji všechna tři SUV Opelu se společným označením X a výsledky už se dostavily. Opel se stal druhou nejrychleji rostoucí značkou v segmentu SUV a v Německu se v prvních pěti měsících roku 2018 dokonce stal značkou číslo 1 v prodeji SUV, přičemž modely Mokka X, Crossland X nebo Grandland X představují čtvrtinu prodeje značky. Opel plánuje, že v roce 2021 budou SUV mít podíl 40 %.
 
Prodej vozů Opel a Vauxhall v Evropě za prvních pět měsíců
model 1-5/2018 1-5/2018
Corsa 94 876 115 820
Astra 71 955 108 167
Mokka X 61 827 78 806
Crossland X 43 054 1 102
Insignia 33 921 22 998
Grandland X 30 950 79
Karl/Viva 21 501 23 833
Zafira 16 216 23 900
Meriva 269 20 617
Opel/Vauxhall 400 128 429 039
X celkem 135 831 79 987
 
Opel nabízí své nové modely SUV různým skupinám zákazníků - model Mokka X jako auto pro jízdu za dobrodružstvím, Crossland X pro vyznavače všestrannosti a Grandland X jako dynamickou alternativu. Ač se rozměrově liší, všechny tři spojuje robustní vzhled offroadu, zvýšená poloha sedadel s dobrým výhledem a nabídka moderních technologií.
 
Opel Mokka X
Model Mokka se představil už v roce 2012. V roce 2016 přišel ve výrazně modernizované podobě jako Mokka X. Mokka X je jedním z mála malých SUV nabízejícím schopnosti jízdy v terénu včetně inteligentního adaptivního systému pohonu všech kol s elektronicky ovládanou multilamelovou spojkou. Od uvedení na trh si modely Mokka resp. Mokka X vybralo téměř 900 000 zákazníků. V současné době 52 % zájemců volí nejvyšší úrovně výbavy.
 
Mokka X nabízí adaptivní reflektory full LED AFL (Adaptive Forward Lighting), monitorování vzdálenosti od vozu vpředu Following Distance Indication, výstražný systém před kolizemi Forward Collision Alert, asistent pro udržení vozidla v jízdním pruhu Lane Departure Warning, ergonomická sedadla s certifikátem AGR (Aktion Gesunder Rücken eV) i nejmodernější konektivitu s infotainmentem IntelliLink kompatibilním s Apple CarPlay a Android Auto.
 
Opel Crossland X
Nejmenší z modelů X a současně první, který vzešel ze spolupráce s PSA je Crossland X, který velmi úspěšně zaujal i roli nástupce všestranného minivanu Meriva. Dosud na něj Opel eviduje přes 125 000 objednávek. U tohoto modelu zákazníci volí v 63 % případů nejvyšší úroveň výbavy, 48 % kupujících požaduje kameru na zádi a nejčastěji zážehový motor PureTech 1,2 Turbo (59 %)
 
K inovativním prvkům patří světlomety full LED, head-up displej, panoramatická kamera na zádi nebo ergonomická sedadla s certifikátem AGR. Z asistenčních systémů jsou v nabídce parkovací automat Advanced Park Assist, výstražný systém Forward Collision Alert s detekcí chodců a automatickým nouzovým brzděním, systém monitorování únavy řidiče Driver Drowsiness Alert, asistenční systém pro udržování jízdního pruhu Lane Departure Warning, rozeznávání dopravních značek Speed Sign Recognition a monitorování mrtvého úhlu Side Blind Spot Alert. Konektivitu zajišťuje infotainment IntelliLink s barevným dotykovým displejem 8“ podporující Apple CarPlay i Android Auto.
 
Opel Grandland X
Nejnovější a současně i největší je Grandland X, vycházející ze stejného základu jako Peugeot 3008 a současně ukazující, jak designéři a technici dokázali tento základ proměnit ve skutečný Opel. Začal se prodávat až v září 2017 a už si ho objednalo 85 000 zájemců. Plných 70 % zájemců volí nejvyšší úroveň výbavy, 61 % požaduje ergonomická sedadla AGR a 40 % jich dává přednost samočinné převodovce.
 
Grandland X umožňuje bezpečnou jízdu na každém povrchu díky elektronickému systému regulace trakce IntelliGrip. Asistenční systémy jsou zde Forward Collision Warning s detekcí chodců a automatickým nouzovým brzděním pracujícím v rozsahu rychlostí od 5 do 140 km/h, Driver Drowsiness Alert, Advanced Park Assist, prostorový kamerový systém, tempomat Adaptive Cruise Control s radarem, který udržuje nastavenou rychlost a odstup od vozidla jedoucího vpředu s funkcí brzdění až do úplného zastavení. Samozřejmě i zde jsou v nabídce ergonomická přední sedadla s certifikátem AGR, ale také vyhřívaný volant a vyhřívání předních i zadních sedadel. Nechybí ani infotainment IntelliLink nejnovější generace kompatibilní s Android Auto a Apple CarPlay.
 
Už brzy se Grandland X stane prvním modelem Opel, který bude v nabídce i s pohonem plug-in hybrid. Grandland X PHEV začne sjíždět z výrobní linky závodu Opel v Eisenachu od roku 2020.
 
Motory Euro 6d-TEMP
Většina motorů pro modely řady X už v předstihu splňuje emisní normu Euro 6d-TEMP (povinností to bude od září). Kromě sníženého dopadu na životní prostředí je jejich výhodou i to, že jejich majitelé se nemusejí obávat zákazů vjezdu do městských center, ale také nehrozí, že by tyto modely nebyly od září dostupné kvůli problémům s homologací.
 
Novinkou mezi vznětovými motory pro Grandland X je turbodiesel 1,5 l BlueHDi/96 kW (130 k) s inovativní kombinací SCR a zásobníkového katalyzátoru pro zachytávání emisí NOx a kombinovanou spotřebou nafty 4,1 - 4,2 l/100 km.
 
K dispozici pro Grandland X je i větší turbodiesel 2,0 l/130 kW (177 k) s kombinovanou spotřebou nafty 4,8 - 4,9 l/100 km.
 
Nové zážehové motory reprezentuje turbodmychadlem přeplňovaný tříválec 2. generace PureTech 1,2 l/96 kW (130 k) s přímým vstřikováním a nově s filtrem pevných částic GPF. Ten má v modelu Grandland X, kde jej lze kombinovat se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou nebo osmistupňovou samočinnou Aisin, kombinovanou spotřebu 5,2 - 5,3 l/100 km a v Crosslandu X se spotřebou 5,1 l/100 km. Pro Crossland X jsou k dispozici i verze tohoto motoru s 60 kW (81 k) a 96 kW (130 k). Grandland X už brzy dostane zcela nový zážehový motor 1,6 Turbo/132 kW (180 k) s osmistupňovou samočinnou převodovkou Aisin.
 
Mokka X dostala nový zážehový motor 1,4 Turbo/88 kW (120 k) jako doplnění k motorům 1,4 Turbo/103 kW (140 k) a turbodieselům 1,6 Diesel.

(Hodnoty spotřeby vycházejí z metodiky měření WLTP ale pro možnost porovnání přepočítané na NEDC.)