name | autoweek.cz

Opel v útoku

Opel v útoku

15.03.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nový šéf Opelu Karl-Thomas Neumann při svém prvním vystoupení v Rüsselsheimu  připravil zaměstnance automobilky na těžké časy. Nevidí žádnou alternativu ke svému programu reorganizace. Tatáž slova ale už slyšeli v poslední době hodně často.

Na svém prvním setkání se zaměstnanci nový generální ředitel Opelu Karl-Thomas Neumann zaměstnancům zopakoval to, co nedávno sdělil novinářům na autosalonu v Ženevě. Navíc je vyzval, aby projevovali větší sebejistotou. "Chci, aby tu opět panovala vítězná nálada," řekl Neumann v pátek v Rüsselsheimu.

Nepochybuje o tom, že se Opel vrátí ke své bývalé síle. Nicméně, cesta k naplnění tohoto cíle vůbec nebude snadná ani krátká. Především se musí výraznou měrou stlačit náklady. Opel po mnoho let produkuje jen ztrátu. To současná odbytová krize v Evropě ještě zesílila, takže narostl i problém nadměrné výrobní kapacity. Opel za loňský rok ohlásil ztrátu ve výši 1,8 miliardy USD, takže od roku 1999 jeho ztráty překročily astronomickou sumu 18 miliard USD.
Neumann zdůrazňuje, že není jiné cesty. Je si dobře vědom toho, že úkol, který musí splnit, se významnou měrou dotkne všech zaměstnanců. "My všichni si ale musíme být vědomi toho, že tento příspěvek každého z nás je nyní nezbytný. Musíme se nyní vydat tím správným směrem, nemáme času nazbyt," řekl Neumann.

Na autosalonu v Ženevě, tři dny po nástupu do funkce, Neumann vystoupil s prohlášením: "Máme nové vedení, desetiletý plán rozvoje a záruku financování z ústředí GM zaručující nám nejen krytí ztrát, ale i miliardy eur na financování vývoje nových modelů." Už se snad ani nedá spočítat, kolikrát jsme totéž slyšeli od nastupujících šéfů Opelu. Jako by si svou nástupnickou řeč předávali.

Také tři hlavní priority, které si Neumann vytýčil, nepřinášejí nic nového:

1. Uvádění nových modelů - Opel chce do roku 2016 uvést na trh 23 nových modelů nebo nových generací těch stávajících. Podobné počty ale dnes hlásí prakticky všechny automobilky. Navíc Opel nikdy neměl problém s kvalitou svých aut. Problémem bylo přesvědčit o jejich kvalitách i zákazníky.

2. Snižování nákladů - Opel už ohlásil uzavření dohody s německými odboráři umožňující mu snižovat náklady a omezovat produkci především v Německu. Odbory souhlasí jak s uzavřením závodu v Bochumi do roku 2016, tak se zmrazením mezd.

3. Změna kultury Opelu - Podle Neumanna firmu trápí sebeuspokojení. "Doufám, že dnes už není k vidění typický zaměstnanec Opelu, který se dívá na své boty, je zklamaný a stěžuje si. Jsme ve fázi útoku. Chceme všem, uvnitř i navenek, sdělit, že to můžeme dokázat."

Vloni Opel (vč. značky Vauxhallem) dosáhl prodeje 816 000 aut v Evropě a vykázal pokles o 16 %, zatímco trh poklesl jen o 8 %. Pro letošní rok Opel chce při dále pokračujícím poklesu trhu udržet stejný tržní podíl jako vloni. Problémem Opelu ale není jen auta dodat zákazníkům, ale na jejich prodeji také vydělat.

Co se týče proklamované dohody s odbory v rámci tzv. Deutschlandplanu, není vše zatím zcela bez problémů. Šéf odborů IG Metall v kritickém závodě v Bochumi Rainer Einenkel se postavil proti této dohodě. Požaduje úpravu sanačního plánu aby v Bochumi i po roce 2016 zůstalo zachováno nejméně 2500 pracovních míst namísto slíbených 1200. Riskuje tím, že v Bochumi bude výroba ukončena už k 1. lednu 2015.

Neumann stojí za dalším z restrukturalizačních plánů Opelu, tentokrát nazvaným Drive 2022. GM chce být v Evropě do roku 2015/2016 ziskový. Jednou z cest k tomu bude snížení nákladů o 500 milionů USD do roku 2015 v porovnání s rokem 2012. Dalším krokem v programu Drive 2022 bude nová struktura cen vozů Opel. Rozhodující by mělo být dosažení využití výrobní kapacity na 90 % do roku 2022. To ale znamená, že ani plánované uzavření závodu v Bochumi by k dosažení tohoto cíle nemuselo stačit. Současně to má znamenat, že se všechny Opely budou vyrábět v Evropě, tedy včetně modelů Mokka a Antara, dosud dovážených z Koreje.

Největším problémem Opelu ale je ztráta jeho důvěryhodnosti. A v tomto ohledu Karl-Thomas Neumann zatím mnoho nezměnil, protože problematickou osobností je i on sám. Neumann rozhodně není oblíbencem německých médií. Německý zpravodajský televizní kanál jeho nástup uvedl slovy: "Nové dobrodružství Opelu začíná - na katapultovací sedadlo usedl Neumann."

Vysoce renomovaný Automobilwoche dokonce přímo napsal, že Neumann byl zřejmě špatnou volbou, protože není schopen se komukoliv přizpůsobit. Opakovaně se v souvislosti s ním připomíná, že byl pro zásadní rozpory s vedením vyhozen ze svých dvou předchozích působišť u Continentalu a Volkswagenu. Na druhou stranu by jako inženýr elektrotechnik neměl mít problém najít společnou řeč se zaměstnanci. A to je v současné situaci Opelu velmi důležité.

Neumann musel opustit vedoucí postavení společnosti Continental když se opakovaně stavěl proti hlavní akcionářce Marii-Elisabeth Schaefferové. Vrátil se proto k Volkswagenu, kde začínal jako vývojový inženýr elektrotechnik. Byl jmenován do čela Volkswagenu v Číně, kde vystřídal Winfrieda Vahlanda. To z něj dokonce učinilo možného kandidáta na nástupnictví Martina Winterkorna.

Jenže pod Neumannovým vedením do té doby perfektně fungující čínská filiálka začala mít problémy. Ty byly připisovány jeho neortodoxnímu způsobu vedení společnosti. Říká se, že bez Winterkorna za zády si daleko od centra nedokázal získat autoritu nových kolegů a proto se raději pohyboval mimo rozhodující skupiny v ústředí Volkswagenu. Když poslal do Wolfsburgu plán rozvoje firmy zdaleka neodpovídající raketovému růstu čínského trhu, trpělivost Martina Winterkorna a Ferdinanda Piecha přetekla. Neumann byl vyhozen, protože nebyl dost ambiciózní a tvrdý na své okolí.

Okamžitě dostal nabídku od GM, ale vzhledem k blokovací doložce musel počkat až do 1. března, než se mohl ujmout této funkce. Stal se nejen šéfem Opelu, ale celého GM Europe. Důvodem je to, že GM postupně z Opelu vyvedlo několik výrobních závodů, takže jen jako šéf Opelu by Neumann neměl pod kontrolou výrobu všech vozů Opel (a Vauxhall).