name | autoweek.cz

Opravdu důvod k optimismu?

Opravdu důvod k optimismu?

16.11.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Šéf VW Herbert Diess pro německá média k nedostatku čipů prohlásil: „Doufám, že to nejhorší máme za sebou.“ Krátce na to Volkswagen zastavil až dosud preferovanou výrobu elektromobilů řady ID. ve Cvikově a Drážďanech.
Herbert Diess se na průmyslovém kongresu pořádaném novinami Süddeutsche Zeitung podrobně vyjádřil k nedostatku polovodičů. Problémy očekává i v roce 2022, ale situace by se měla zlepšovat. V čipové krizi před sebou generální ředitel Volkswagenu Herbert Diess vidí ještě hodně práce, ale v některých oblastech už se situace údajně zlepšuje: „Bojujeme a snažíme se s tím vyrovnat. Doufám, že to nejhorší máme za sebou.“
 
Diess zopakoval dřívější hodnocení, že čísla o výrobě a prodeji, která již letos značně poklesla, pravděpodobně zůstanou pod tlakem i v roce 2022: „Určitě nebudeme schopni vyrobit všechna auta, která chceme dodat v příštím roce.“
 
Diess prohlásil, že nedostatek polovodičových součástek nebyl pro automobilový průmysl překvapením, jak prohlašují někteří pozorovatelé. Už před koronavirovou krizí s přerozdělovanými smlouvami a nedostatečnými rezervami v dodávkách se diskutovalo o následujícím: „Co se stane s internetem věcí? Rostoucí propojování zařízení v Internetu věcí nakonec povede k mnohem větší poptávce po elektronice, to bylo již dříve jasné. Tato velká vlna networkingu přichází i k nám. Skutečný rozsah nedostatku čipů však ani u Volkswagenu nebylo možné předvídat.“
 
V největší evropské automobilce má přetrvávající nedostatek mikročipů, stejně jako u mnoha jiných výrobců, drastické důsledky. V říjnu klesly dodávky celého koncernu VW ve srovnání se stejným měsícem roku 2020 o 33,5 %.
 
Diess uvedl, že s digitalizací automobilů, na rozdíl od jiných odvětví, stále ještě je příležitost učinit Evropu nezávislejší na dominanci amerických a čínských technologických gigantů. „Potřebujeme nové dovednosti, musíme rozumět softwaru,“ řekl Diess. Za tímto účelem Volkswagen buduje vlastní divizi pro vývoj softwaru a operačního systému.
 
„Jakmile bude jezdit autonomně, promění se automobil v kompletně digitální produkt. V zájmu zachování síly automobilového průmyslu je velkou výzvou digitalizace. Automobil je stále otevřené pole. Evropané by zde ještě mohli zvládnout ustavit nové standardy,“ zdůraznil Diess.
 
V době jeho vystoupení ale přišla pro VW další nepříjemnost. Kvůli chybějícím čipům musela být na týden zastavena výroba elektromobilů řady ID. V závodech ve Cvikově a Drážďanech. Postiženy tím je i výroba elektricky poháněných vozů pro značky Audi a Cupra. V důsledku toho nebude vyrobeno 5000 elektromobilů.