name | autoweek.cz

Otevřena zkušebna převodovek

Otevřena zkušebna převodovek

10.01.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Auto přejímá větší odpovědnost za vývoj a testování v rámci koncernu Volkswagen. Rozšiřuje své vývojové centrum a uvádí do provozu dva nové zkušební stavy pro převodovky, které rozšiřují pracoviště vývoje převodovek v mladoboleslavském Motorovém centru.
Společnost Škoda Auto v Mladé Boleslavi uvedla do provozu dva nové zkušební stavy Siemens pro testování převodovek. Automobilka tak rozšířila své Motorové centrum a dosáhla nového milníku v rozvoji vývojových kapacit v rámci koncernu Volkswagen.
 
Investice do vývoje pokračují
Když Škoda Auto v roce 2011 rozhodla o strategii vývoje agregátů v rámci koncernu VW, přistoupila k výstavbě Motorového centra. Počítalo se zde se zkušebnou převodovek, aby vývoj zahrnoval kompletní hnací agregáty. V září 2014 uvedla společnost Škoda Auto v Mladé Boleslavi do provozu moderní Motorové centrum a výrazně tak rozšířila své technologické a vývojové kapacity.
 
Společně s koncernem Volkswagen investovala automobilka zhruba 53 milionů eur - 45 milionů eur do Motorového centra. Do Motorového centra se nastěhovalo také centrum převodovek, které Škoda vybudovala v letech 2011 až 2015 s investicí 2,5 milionu eur. V roce 2015 padlo rozhodnutí o dalším posílení vývoje převodovek, a to investicí ve výši 5,7 milionů eur do nových zkušebních stavů, které byly nyní uvedeny do provozu. Celkem do vývoje převodovek Škoda Auto investovala 8,2 milionu eur. V první fázi, do roku 2015, pracovali v laboratoři převodovek dva pracovníci. S rozšířením na konci roku 2017 vzrostl počet zaměstnanců na sedm a do roku 2020 zde bude pracovat celkem 14 zaměstnanců.
 
Odbornost i špičkové zařízení
Zkušebnictví převodovek se, zejména v poslední době, dynamicky rozvíjí. Optimalizace hmotnosti, hlučnosti, účinnosti, převodů, spotřeby paliva, emisí a výrobních nákladů by bez moderní zkušební technologie nebyla možná. Všech nových úkolů se technici ve Škoda Auto mohou zhostit nejen díky svým zkušenostem, znalostem a nasazení, ale i díky patřičnému technickému vybavení a nezbytnému kvalitnímu zázemí. Investice do nejmodernějších zkušebních převodovkových stavů je zárukou budoucnosti a jistotou práce, která zaručuje špičkovou úroveň.
 
Díky odbornosti, solidnosti a nadstandardním zkušenostem předchozích generací techniků a díky úzké spolupráci s vývojem převodovek ve VW mladoboleslavští vývojáři získali důvěru a vedení koncernu je pověřilo vývojem malých mechanických převodovek. Mnohaletá zodpovědnost za tzv. globální sériový doprovod převodovky MQ200 je oceněním i závazkem. Tato převodovka existuje v 580 různých variantách a denně se jí v Argentině, Španělsku, v Číně a Mladé Boleslavi vyrobí až 6000 kusů, tedy 2,8 milionu kusů ročně. Celkem jich už bylo vyrobeno 30 milionů -
 
Nové zkušební stavy budou v laboratoři převodovek plnit komplexní a náročné vývojové úkoly. Jedno zařízení slouží k akustické analýze a bude využíváno pro funkční testy a zkoušky životnosti převodovek. Na druhém zkušebním stavu budou odborníci provádět zkoušky životnosti celého hnacího ústrojí. Zkušební stavy slouží k vývoji nových agregátů a zajištění kvality aktuálních sériových komponent.
 
Slavnostní zahájení provozu
Provoz tohoto vývojového zařízení slavnostně zahájil člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast technického vývoje Christian Strube spolu s Martinem Hrdličkou, Ph.D., vedoucím vývoje podvozku a agregátu, a Josefem Zmrhalem, místopředsedou Odborů KOVO MB.
 
„S rozšířením Motorového centra získává společnost Škoda Auto vyšší technickou kompetenci a přebírá větší díl odpovědnosti za vývoj v rámci koncernu Volkswagen. V našem technologickém a vývojovém centru využíváme nejmodernější techniku, abychom dále zvyšovali kvalitu našich sériových vozů. Do budoucna budou další investice směřovat do vývoje hybridní techniky, takže technický vývoj zde nejen zůstane, ale ještě se bude dále rozšiřovat,“ uvedl Christian Strube.
 
„Vše zde stojí na velké tradici a spoustě práce. Za vším ale stojí hlavně lidé, do nichž se musí investovat, a to nejen peníze. Tady mají své místo ti, kteří mají chuť posouvat techniku a mají z toho radost. Nyní dostali k dispozici nádherný a drahý nástroj,“ řekl nám Martin Hrdlička, jehož otec byl u založení prvního zkušebního stavu pro převodovky v Mladé Boleslavi v roce 1971.
 
Škoda Auto v současné době vyrábí tři typy převodovek pro koncern Volkswagen: MQ100/SQ100 a MQ200 v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi a DQ200 ve Vrchlabí. Denně vyrobí společnost Škoda Auto zhruba 4880 převodovek. V roce 2017 vyrobila česká automobilka 1,16 milionu převodovek.