name | autoweek.cz

Peugeot i0n i v České republice

Peugeot i0n i v České republice

07.12.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Peugeot i0n - elektrický vůz nové generace přichází i do České republiky. Značka Peugeot bude i0n nabízet pro všechny klientely - soukromé osoby i firemní zákazníky a státní instituce, ale první krok bude učiněn v rámci spolupráce se společností ČEZ.

Značka Peugeot, která se díky velkému počtu prodaných elektrických modelů 106 Electric a řady užitkových vozidel stala světovou jedničkou mezi výrobci elektromobilů, vstupuje do nové etapy své strategie zaměřené na snižování emisí. Uvádí na trh model Peugeot i0n, který je výsledkem rozvíjející se spolupráce s japonskou společností Mitsubishi Motor. Po technické stránce je Peugeot i0n identický s vozy Mitsubishi i-MiEV (což je mj. i držitel ocenění EcoBest 2009 v rámci ankety AutoBest) a Citroen C-Zero. Všechny tři tyto vozy vyrábí Mitsubishi Motor v závodě Mizušima.

Při uvádění na trh se bude i0n nabízet především v rámci nabídky mobility \"all inclusive\". Ty pro český trh dosud nebyly přesně definovány, ale ve Francii zahrnují kromě vozu a akumulátoru např. pětiletou záruku na akumulátor a elektrický pohon, údržbu a prohlídky vozu po dobu pěti let nebo do ujetí 50 000 km, specifické elektrické asistenční služby, služby Peugeot Connect, Electric Driving a přístup k programu mobility Mu by Peugeot.

 

Peugeot i0n je vybaven lithio-ionovými akumulátory, jejichž kapacita je mnohem větší než u předchozích nikl-kadmiových, které se používaly dříve - akumulují 3x víc energie na jednotku hmotnosti nebo 2x víc na jednotku objemu. Akumulátor lze dobíjet i jen částečně, aniž by bylo nutné ji pravidelně úplně vybíjet.

Lithio-ionový akumulátor vyvinula společnost Lithium Energy Japan (LEJ), což je společný podnik Mitsubishi a GS-Yuasa. Vyrábí se v Kusatsu v Japonsku, v první továrně na světě, která se věnuje masové výrobě lithio-ionových baterii pro elektricky poháněné automobily. Technologie využívající oxid manganatý (katody na bázi oxidu manganičitolithného LiMn2O4) byla vybrána kvůli dostupnosti potřebných složek a dobré úrovni bezpečnosti.

Každý modul má 4 nebo 8 článků o 3,7 V a kapacitu 50 Ah. Díky 88 sériově propojeným článkům umožňuje takto celá sada uložit 16 kW elektrické energie při nominálním napětí 330 V.

Akumulátor je v pevném, hermeticky uzavřeném pouzdru, které je umístěno pod podlahou tak, že je chráněno v případě nárazu a snížením těžiště se zlepšuje stabilita vozu. V případě bočního nárazu chrání blok článků příčné výztuže, které také zvyšují tuhost podvozku v ohybu a v krutu. Každý základní článek (celkem jich je 88) je uzavřen v šestibokém rovnoběžnostěnu z nerezové oceli. Jsou seskupeny po čtyřech nebo osmi v zabezpečených modulech umístěných ve struktuře bloku. V případě nárazu izoluje pojistný systém baterii od vysokonapěťových okruhů.

Díky účinnému využívání energie z lithio-ionových akumulátorů a optimalizaci rekuperace energie  při zpomalování dosahuje dojezd ve standardním evropském režimu 150 km. Za pomocí klasické domácí zásuvky na 220 V/16 A se akumulátor plně nabije za 6 hodin. Speciální systém pro rychlé dobíjení umožní nabití na 50 % za pouhých patnáct minut a na 80 % za třicet minut. Dobíjení akumulátoru, ať už na speciálních dobíjecích stanicích pro rychlé nabíjení nebo v běžné síti pomocí speciálního kabelu, je řízeno podle parametrů na kontrolu každého jednotlivého článku.

 

Peugeot i0n má pohon zadních kol. Trakční elektromotor i redukční převodovka s jedním redukčním převodem jsou umístěny před zadní nápravou. Elektromotor je napájen přes proudový měnič, který převádí stejnosměrné napětí 330 V z akumulátoru na střídavý třífázový proud 330 V. Měnič reguluje proud, jeho frekvenci i napětí podle síly sešlápnutí akceleračního pedálu. Synchronní elektrický motor s permanentními neodymovými (Nd) magnety má výkon 47 kW (64 k) a točivý moment 180 N.m při otáčkách 0-2000/min.

 

Standardní bezpečnostní vybaveníje na vysoké úrovni: šest airbagů, ESP, elektronický rozdělovač brzdného účinku (REF), brzdový asistent (EVA). K tomu přidává bezpečnostní nosnou strukturu odpovídající moderním vozům.

Sériová výbava zahrnuje litá kola, posilovač řízení, mlhovky, automatické rozsvěcování světlometů, denní světla, dálkové centrální zamykání, palubní počítač, klimatizaci, autorádio s přehrávačem CD/MP3 s  technologií Bluetooth s  USB konektorem, elektrické ovládání předních a zadních oken, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, polohovací a sklápěcí opěradla zadních sedadel.

Spolu s vozem i0n uživatel získává i nejnovější telematické technologie, prostřednictvím kterých může bez časového omezení využívat služeb Peugeot Connect, které zahrnují službu Peugeot Connect SOS a Peugeot Connect Assistance. Po aktivaci bezpečnostních prvků nebo po stisknutí tlačítka SOS se posádka spojí s centrem tísňového volání. Podobně v případě služby Peugeot Connect Assistance se po stisknutí tlačítka \"Lion Peugeot\" naváže spojení s asistenční službou. Díky automatické a přesné lokalizaci vozu se na místo velmi rychle dostaví složky záchranného systému nebo servisní vozidlo.

 

Elektrický i0n je jen jednou z reakcí značky Peugeot na požadavky doby. Peugeot hodlá nabízet různé technologie a nesoustřeďuje se proto na vývoj jen jediné. V 1. čtvrtletí roku 2011 se dostanou na trh první modely 508 e-HDi vybavené systémem Stop & Start nové generace. Na jaře přijde na trh první hybridní dieselový vůz na světě - Peugeot 3008 HYbrid4. Na trhu se objeví i další čistě elektrický lehký užitkový automobil Partner Origin, vyvinutý ve spolupráci s firmou Venturi a vyráběný ve španělském Vigu. Navíc probíhá i vývoj nových konceptů na plně elektrický pohon.

 

O pozoruhodnému projektu spolupráce Peugeotu a společnosti ČEZ píšeme podrobněji jinde a ještě se k němu brzy vrátíme s dalšími podrobnostmi.