name | autoweek.cz

Peugeot předvedl radikální 9X8 Hypercar pro Le Mans

Peugeot předvedl radikální 9X8 Hypercar pro Le Mans

06.07.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nový Peugeot 9X8 pro mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA World Endurance Championship přináší inovativní aerodynamiku bez konvenčního křídla na zádi a designové prvky přibližující jej sériové produkci. Závodní nasazení vozu je v plánu od sezony 2022.
Absenci zadního křídla u nového Peugeotu kategorie Le Mans Hypercar, pojmenovaného 9X8, popsal ředitel pro motorsport koncernu Stellantis Jean-Marc Finot jako významný inovativní krok: „Dosáhli jsme stupně aerodynamické účinnosti, které nám umožňuje tento prvek odstranit. Ale neptej se mě jak! Máme v úmyslu to udržet v tajnosti tak dlouho, jak jen to půjde.“
 
Technický ředitel programu WEC v Peugeotu Sport Olivier Jansonnie k tomu dodal: „Nové předpisy LMH byly vypracovány s cílem vyrovnat význam konvenčních systémů zvyšujících výkon. Větší flexibilita, kterou umožňují nové technické předpisy týkající se aerodynamiky, nám umožňují nové radikální myšlení, které upřednostňuje vznik inovativních automobilů, přičemž designéři získali ještě větší prostor. Inženýři a designéři Peugeotu tuto příležitost efektivně využili k vymyšlení nových kreativních procesů, vymanili se ze zavedených postupů a vytvořili hypercar zcela nového pojetí. Předpisy stanovují, že je povoleno mít pouze jeden nastavitelný aerodynamický prvek, aniž by určovaly, že to musí být zadní křídlo. Naše výpočty a simulace ukázaly, že můžeme dosáhnout velmi dobrých výsledků i bez něho.“
 
Předpisy LMH jsou méně normativní než pro předchozí kategorii LMP1 Hy. Místo toho stanovují výkonnostní parametry, včetně cílů pro maximální přítlak a minimální aerodynamický odpor, do nichž se auta musí vejít. Například předpis pro zadní difuzor je volný, zatímco pro hybridy LMP1 byla stanovena maximální výška tunelu 150 mm. Rovněž zde není požadavek na rovnou podlahu kromě povinného splitteru, což konstruktérům vytváří větší prostor pro využití přítlaku generovaného proudem vzduchu pod vozidlem.
 
Tyto předpisy byly koncipovány tak, aby výrobcům umožnily aplikovat na vozech LMH stylistické podněty ze sériové produkce. Peugeot se díky tomu při odhalení modelu 9X8 mohl pochlubit, že vůz obsahuje mnohé nezaměnitelné znaky sériových modelů značky. Platí to i o netradičně řešeném kokpitu, v němž inovativní volant připomíná uspořádání Peugeot i-Cockpit.
 
„Původní skica Peugeotu 9X8, která řídila naši práci, ukázala velkou kočku připravenou k útoku, což je postoj, který jsme navrhli díky mírně nakloněnému kokpitu. Celkové linie vozu vyjadřují stylové prvky značky, zatímco jeho elegantní tvary vyvolávají emoce a evokují dynamiku,“ vysvětlil designový ředitel Matthias Hossann.
 
Pohonnou jednotku Peugeot Hybrid4 tvoří motor 2,6 l twin-turbo V6 s výkonem 500 kW (680 k) doplněný na přední nápravě elektrickým motor/generátorem o výkonu 200 kW. Převodovka je sedmirychlostní se sekvenčním řazením. Akumulátor s vysokou hustotou, výkonem i napětím (900 V) společně vyvíjí divize Peugeot Sport a dceřiná společnost TotalEnergies Saft. Peugeot 9X8 je dlouhý 5000 mm s rozvorem náprav 3045 mm.
 
 
Dva vozy se v roce 2022 zúčastní mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech (WEC). Peugeot se vrací k závodům sportovních vozů poprvé od doby, kdy byl program hybridního prototypu 908 LMP1 Hy v roce 2012 zastaven ještě před vstupem do WEC. Vedení Peugeotu se netají tím, že cílem programu je vyhrávat, a to především vyhrát 24 hodin v Le Mans. V tom má 9X8 navázat na model 905, který vyhrál závod 24 hodin Le Mans v letech 1992 a 1993, a Peugeot 908 HDi, vítězný vůz z roku 2009.
 
Generální ředitelka Peugeotu Linda Jacksonová při představení vozu zdůraznila: „Při zapojení značky Peugeot do vytrvalostních závodů jde víc než jen o sportovní stránku. Pro Peugeot je to extrémní laboratoř, což také vysvětluje, proč je naše spojení s Le Mans tak silné. Sportovní výsledek je důležitý, ale možná ještě důležitější je ověření našich technologií a našeho výzkumu během 24hodinového závodu, který se koná za extrémních podmínek. Během závodu budeme testovat hybridní systém a technologie, které v současnosti vyvíjíme s cílem snížit spotřebu paliva, a tedy i emisí CO2, u našich sériových vozů. Peugeot Sport je hrdý na to, že je jejich výzkum je využíván ve vozech naší modelové řady. Pro naše zákazníky je tato laboratoř v Le Mans zárukou kvality našich vozů.“