name | autoweek.cz

Piech završil svou vládu nad VW

Piech završil svou vládu nad VW

09.07.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ferdinand Piech v 75 letech korunoval svou dvacetiletou vládu nad koncernem Volkswagen převzetím rodinné automobilky v níž začínal a z níž byl nucen odejít. Dohodou o koupi zbývajícího podílu nad společností Porsche SE získal Volkswagen úplnou kontrolu nad automobilkou Porsche.

Vnuk Ferdinanda Porscheho Ferdinand Piech byl v roce 1972 v důsledku rozporů s příbuznými opustit automobilku Porsche. Odešel pracovat jako konstruktér do automobilky Audi, tehdy už patřící Volkswagenu. Před 20 lety se tento národností Rakušan propracoval až na nejvyšší post v koncernu Volkswagen, tehdy produkujícího ztrátu 1,2 miliardy dolarů. V loňském roce Volkswagen vyprodukoval zisk ve výši 11,3 miliardy eur. Byl to právě Piech, kdo jako první rozpoznal potenciál tehdy ještě velikostí bezvýznamného čínského trhu. Nyní tam německý koncern prodává více aut než v Evropě.

Nyní 75letý Piech byl v dubnu už potřetí zvolen do čela dozorčí rady (místo výkonného šéfa musel opustit v souladu se zákonem když dospěl do důchodového věku). Do dozorčí rady prosadil i svou manželku Ursulu.

V roce 2008 se Piech pustil do boje s automobilkou, z níž vzešel. Tehdy se malá, ale vysoce efektivní automobilka Porsche pod vedením Wendelina Wiedekinga pokusila ovládnout gigantický Volkswagen. Jenže se dostalo na okraj bankrotu a Piech s Volkswagenem přispěchal jako zachránce. To mu umožnilo zbavit rozhodujícího slova v rodinném klanu a tím i kontroly nad automobilkou svého bratrance Wolfganga Porscheho.

Piech dohodl, že Volkswagen k 1. srpnu odkoupí zbývajících 50,1 % akcií automobilky Porsche AG od rodinného holdingu Porsche SE za 4,46 miliardy eur. Porsche AG se od druhého pololetí 2014 stane součástí Volkswagen Group. Po završení celého obchodu ztratí Porsche SE jakýkoliv podíl v automobilce Porsche AG ale holdingu zůstane i nadále 32,2 % akcií Volkswagenu, takže zůstane jeho největším akcionářem.

Automobilka Porsche je jednou z nejziskovějších v celém automobilovém odvětví, takže jejím převzetím se Volkswagen posune ještě výš po stránce výše příjmů. Piechovým cílem ale je také předstihnout do roku 2018 General Motors a Toyotu na místě největšího výrobce aut na světě. V tomto ohledu ale roční produkce 100 000 vozů Porsche nebude hrát významnější roli.

Hodnota akcií Volkswagen AG vzrostla za posledních pět let o 51 %, zatímco hodnota akcií Toyota Motor za stejné období ztratila 57 %, Renault SA 70 % a General Motors v této době prošlo bankrotem a následnou restrukturalizací.

Piechova strategie u Volkswagenu je v přímém protikladu s tím, co dělají ostatní. Fiat oddělil výrobu náklaďáků Iveco do samostatné společnosti, aby měl volné ruce k integraci Chrysleru. Ford ve snaze zeštíhlit svou činnost odprodal exkluzivní značky Volvo, Jaguar, Land Rover a Aston Martin. General Motors ukončilo činnost slavných značek Hummer a Pontiac. A proti tomu se Piech snaží proměnit Volkswagen v multibrandový koncern zasahující do všech odvětví silniční dopravy, zahrnující už i výrobu nákladních aut MAN a Scania na jedné straně a motocykly Ducati na straně druhé. Narazil vlastně jen jednou, když mu Osamu Suzuki po zisku 19,9 % akcií Volkswagenem nedovolil ovládnout jeho firmu.

Ale Volkswagen neinvestuje jen do nákupu akcií. Neméně důležité je, že více než kdokoliv jiný investuje i do technického vývoje a nových produktů. Peněz na to má dost, protože i po finanční stránce je vysoce efektivní. Koupí Porsche získal za 4,46 miliardy eur aktiva v hodnotě 26 miliard eur. Ale nejen to. Volkswagen už dříve začlenil Porsche SE do své organizační struktury, takže koupě zbývajících akcií nebyla zatížena daní ve výši 2 miliardy eur, nýbrž jako reorganizace přišla jen na asi 100 milionů. Finanční šéf Volkswagenu Hans Dieter Pötsch se svými účetními a právníky odvedl velmi dobrou práci, která se ale ne každému v Německu líbí.