name | autoweek.cz

Piëchův odkaz je ve VW stále živý

Piëchův odkaz je ve VW stále živý

29.08.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Současné vedení společnosti Volkswagen má zvláštní ambivalentní vztah k dědictví Ferdinanda Piëcha, bývalého generálního ředitele a předsedy dozorčí rady společnosti, který zemřel ve věku 82 let. Rodinný klan Porsche-Piëch ale má i nadále rozhodující vliv.
Když se Ferdinand Piëch v roce 1993 ujal místa generálního ředitele ve Wolfsburgu, měl koncern VW 250 000 zaměstnanců, kteří vyráběli tři miliony aut ročně a společnost vykázala ztrátu dvou miliard marek (asi 1 miliarda USD). V době, kdy z důvodu věku v roce 2002 přešel do čela dozorčí rady, kde zůstal až do roku 2015, o 30 % více zaměstnanců vyrábělo o 70 % víc automobilů a vytvořilo čistý zisk 2,6 miliardy eur (1,5 miliardy USD).
 
Piëch navázal na inovátorského ducha svého dědečka Ferdinanda Porscheho, který stál za vývojem Volkswagenu Brouk. Piëch zavedl průkopnickou „modulární“ produkci v níž různé modely používají stejné nebo podobné komponenty. Piëch v čele VW koupil luxusní značky Bentley, Lamborghini a Bugatti a proměnil Audi v producenta vyhledávaných prémiových automobilů.
 
Méně očividné, ale pro Volkswagen možná škodlivější, je dědictví Piëchova autokratického způsobu vedení. Strach, který z něho vyplýval, nejen umlčoval odpůrce, ale v kombinaci s mnohdy přehnaně vysokými nároky pravděpodobně přispěl ke zrodu řešení, které mělo za důsledek pro VW hodně nákladnou krizi způsobenou aférou Dieselgate.
 
Rodina Porsche-Piëch nyní ovládá společnost VW s více než 50 % hlasovacích práv a je tak jednou z nejbohatších rodin v Evropě. Znamená to také, že má rozhodující vliv na proměnu společnosti, která musí čelit probíhající dramatické proměně automobilového průmyslu.
 
Koncern VW byl vždycky těžko zvládatelný, protože jeho domovský stát Dolním Sasko vlastní 20 % akcií a společně se zástupci odborů může vetovat veškerá rozhodnutí včetně snahy o uzavření některých továren pro zvýšení efektivity výroby. Situace se ještě více zkomplikovala před deseti lety, když rodinný klan Porsche-Piëch získal kontrolu nad většinou akcií i hlasovacích práv. Odpovědnost za vedení společnosti s více než 600 000 zaměstnanci tedy má rodina čítající asi 80 členů, která by měla jednomyslně konat prostřednictvím rodinné společnosti Porsche Automobil Holding SE, což se ale mnohdy neděje. Když na podzim roku 2015 propukla aféra Dieselgate, vedoucí osobnost rodinného klanu Wolfgang Porsche (po svržení Ferdinanda Piëcha) dělal to, co dělá každý podzim, a to lovil jeleny poblíž svého rakouského statku a nejhorší krizi v historii společnosti nekomentoval.
 
Ferdinand Piëch byl dominantní postavou rodinného klanu a jediným jeho členem, který zasvětil celý svůj život budování zdroje bohatství rodiny. Přesto byl v roce 2015 v rámci mocenského boje o moc ve vedení koncernu, který nastal ještě před propuknutím aféry Dieselgate, svými příbuznými po mocenských bojích zavržen. Uražen se zbavil všech akcií a poslední měsíce žil v ústraní. Jeho smrt ovšem upozorňuje na zvláštní postavení rodinného klanu, který nyní vedou Wolfgang Porsche a bratr Ferdinanda Piëcha Hans Michel, kteří jsou oba pokročilými sedmdesátníky. Současnost klanu Porsche-Piëch tedy leží především v rukou dvou vnuků Ferdinanda Porscheho, kteří se zdráhali přenést odpovědnost na stále různorodější skupinu mladých členů rodiny, z nichž většina není v postavení, aby se ujala rozhodovací funkce. Nastává proto velmi naléhavá otázka jak se rodiny vypořádají s nutností nástupnictví ve vedení největší průmyslové společnosti v Evropě ve světě, který vyžaduje extrémně rychlé rozhodování.
 
Nejdůležitější osobnosti rodiny Porsche-Piëch z hlediska budoucnosti koncernu Volkswagen
 
Wolfgang Porsche, 76 let
Nejaktivnější člen rodiny je předsedou Porsche Holdingu a členem dozorčí rady společnosti Volkswagen. V roce 2012 zorganizoval pokus o převzetí koncernu Volkswagen automobilkou Porsche, ale Ferdinand Piëch výsledek obrátil a v boji proti svému bratranci si udržel kontrolu. Wolfgang se ale postavil proti němu v boji o moc v dubnu 2015, což vedlo k odchodu Piëcha z funkce předsedy dozorčí rady a prodeji jeho akcií.
 
Hans Michel Piëch, 77 let
Současná hlava větve rodiny Piëchů se jen zřídka ukazuje na veřejnosti. Je právníkem a na rozdíl od svého bratra má srdečný vztah ke zbytku rodiny. Působí v dozorčích radách VW a Porsche Holdingu.
 
Další generace
Ferdinand Oliver Porsche, 58 let
Syn Ferdinanda Alexandra („Butziho“), který jako designér vytvořil sportovní vůz 911 a založil Porsche Design je nejdéle sloužícím členem čtvrté generace rodiny v dozorčí radě společnosti Volkswagen. Vystudoval práva a je členem dozorčí rady od srpna 2009.
Peter Daniel Porsche, 45 let
Největší akcionář čtvrté generace klanu má největší hlasovací sílu, ale waldorfský pedagog a hudební terapeut má v rodině omezenou podporu. Je autorem několika knih, včetně jedné s názvem „Je toho v životě víc než výroba automobilů“. Je v dozorčí radě Porsche Holding, kde převzal místo od svého otce Hans-Petera. Je i členem dozorčí rady Škoda Auto.
Josef Ahorner, 59 let
Syn sestry Ferdinanda Piëcha Louise je v dozorčí radě Porsche Holding. Vystudoval práva a pomohl založit společnost elektronického obchodování Emarsys ve Vídni.
Louise Kieslingová, 62 let
Módní návrhářka, sestra Josefa Ahornera, převzala místo v dozorčí radě v dubnu 2015 když odstoupil Ferdinand Piëch a jeho manželka Ursula.
Melanie Leonore Wenckheimová, 51 let
Dcera Hanse Michela Piëcha je v představenstvu Porsche Holdingu a dozorčí radě Škoda Auto.
Stefan Piëch, 48 let
Syn Hanse Michela je v dozorčí radě Porsche Holdingu. Poté, co studoval ve Skotsku a Francii, získal v Rakousku doktorát v oboru médií a provozuje mediální společnost.
 
Potomci Ferdinanda Piëcha aktivní v automobilovém průmyslu
U Ferdinanda Piëcha se vždy uvádělo, že má 12 dětí se čtyřmi ženami, nicméně jeho vdova Ursula v dopise médiím oznamujícím jeho úmrtí uvedla, že po sobě zanechal 13 dětí.
Anton Piëch, 41 let
Bývalý novinář na autosalonu v Ženevě představil vlastní automobilku nazvanou Piëch připravující výrobu elektrického supersportu. Jeho otec se v tisku od projektu distancoval.
Markus Piëch, 34 let
Vystudovaný ekonom je členem představenstva automobilek MAN a Scania.
Florina Louise Panticová, 32 let
Členka Průmyslové komory Rakouska, do května 2018 byla členkou dozorčí rady Škoda Auto.
Gregor Anton Piëch, 25 let
Nejmladší syn v roce 2018 založil tuningovou společnost Gregor Piëch Luxury Globe.