plug-in hybridy - výsměch ochraně ovzduší? | Aktuality | autoweek.cz

Plug-in hybridy - výsměch ochraně ovzduší?

Plug-in hybridy - výsměch ochraně ovzduší?

03.06.2020 | Global Press Agentur | Aktuality

Plug-in hybridy nejsou vždy šetrnější k životnímu prostředí a hospodárnější než automobily poháněné jen spalovacími motory. Dokládá to srovnávací test německého autoklubu ADAC. Automobilky by proto měly uvádět i spotřebu těchto vozidel při jízdě bez elektrického pohonu.
Plug-in hybridy se vydávají za spojovací přemostění k čistě elektrickému pohonu. Jejich uživatelům ale při koupi chybí informace o spotřebě (emisích CO2) v případě jízdy jen se spalovacím motorem. Někdy skvělé, někdy průšvih: moderní vozidla s plug-in hybridním pohonem (PHEV - Plug-in Hybrid Electric Vehicle) jsou někdy velmi hospodárná a s nízkými emisemi, ale jindy se nedokáží vozidlům s pohonem jen spalovacími motory.
 
Podle techniků lze plug-in hybridy rozdělit do tří skupin. V první skupině jsou ty, které jsou vždy úspornější a produkují méně emisí než srovnatelné modely se spalovacími motory. Ve druhé skupině  jsou ty, které získávají výhodu pouze v případě, že absolvují cesty, při nichž podíl elektrického pohonu představuje přibližně 50 %. U vozů ve třetí skupině nepřináší PHEV žádnou výhodu při žádném scénáři jízdy.
 
V zásadě podle měření ADAC platí následující: pokud se plug-in hybrid se zážehovým motorem používá na dlouhé cesty, pak v porovnání s úspornými turbodiesely ve skutečnosti obvykle nepřináší žádnou výhodu s ohledem na spotřebu ani emise.
 
ADAC zkoumal deset párů vozidel s využitím své metodiky Ecotest a porovnával emise CO2 v provozu s pohonem jen spalovacím motorem a s podílem elektrického pohonu na 50 % a 80 % jízdy.
 
Dobrým příkladem první skupiny je Volvo XC40 PHEV, které dosahuje dobré hodnoty - dokonce i s prázdným akumulátorem spotřebovalo o 0,5 l méně benzinu než jeho ekvivalent jen se zážehovým motorem. S podílem elektrické jízdy 80 % ušetřil téměř 40 % CO2.
 
Oblíbený služební vůz Volkswagen Passat Variant PHEV spotřeboval více než 1 l benzinu navíc v čistém spalovacím provozu. Při jízdě s podílem čistě elektrického pohonu 50 % byly emise CO2 téměř stejné u verze PHEV i u turbodieselu a pouze s 80 % jízdy na elektrický pohon plug-in produkuje téměř o 10 % méně CO2 než jeho sourozenec jezdící na naftu.
 
Konvenční BMW X5 Diesel vždy vykazuje lepší výsledky než jeho PHEV protějšek. Nejenže varianta s plug-in hybridním pohonem spotřebuje téměř o 3 l paliva víc v provozu jen na benzin, ale dokonce i s podílem elektrického pohonu 80 %, což je v každodenním životě obvykle nereálné, PHEV emituje téměř o 10 % více CO2.
 
Přitom poměrně neúčinné plug-in hybridy získávají v Německu jako pobídku při koupi státní ekologický bonus plus daňové výhody, když se používají jako služební auta. Z tohoto důvodu ADAC požaduje po automobilkách, aby uváděly hodnoty spotřeby pro čistě elektrický pohon a pro provoz pouze se spalovacím motorem s vybitým trakčním akumulátorem, aby bylo pro soukromé kupující i pro provozovatele vozových parků možné porovnávat je přímo s odpovídajícími verzemi se spalovacími motory.
 
Ke stejnému závěru nedávno dospěly i Společnost pro životní prostředí a ochranu přírody BUND a Klub ekologické dopravy VCD.