name | autoweek.cz

Podmínky pro zavedení systému eCall

Podmínky pro zavedení systému eCall

24.03.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Asociace evropských automobilek ACEA zveřejnila komentář k nedávnému hlasování v Evropském parlamentu o systému eCall, jenž má samočinně upozornit záchranné služby v případě dopravní nehody nebo kolize. 

Evropský parlament rozhodl, že počínaje říjnem 2015 musejí být všechny nové modely osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel vybaveny zabudovaným zařízením, které v případě závažné nehody automaticky vyšle signál záchranným jednotkám o pomoc.

Zabudovaný systém eCall má ve všech zemích EU využívat předností záchranné linky 112. To má záchranářům umožnit, aby okamžitě znali lokalizaci vozidla. Tím bude zkrácena doba do zásahu záchranářů, což podle poslanců evropského parlamentu sníží závažnost zranění ale i náklady spojené s následnými dopravními zácpami.

 

Europoslankyně a členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch Olga Sehnalová, která je zpravodajkou tento předpis, uvedla, že díky tomuto systému může být každoročně zachráněno 2500 životů a zmenšeny následky zranění v desítkách tisíc případů.

Nařízení reaguje i na obavy týkající se ochrany osobních údajů. „Systém eCall neumožňuje sledování vozidel, ani osob. Nevysílá průběžně polohu vozidla a nelze jej ani aktivovat mimo automobil. Spuštění probíhá až v okamžiku dopravní nehody spolu s vystřelením airbagů,“ tvrdí poslankyně Sehnalová.

 

Asociace evropských automobilek ACEA ale upozorňuje, že na zavedení systému eCall musí být všechny strany společně připravené, což pro dodržení navrhovaného systému nebude jednoduché.

„Automobilový průmysl se zapojuje do zajišťování bezpečnosti,“ uvedl generální sekretář ACEA Erik Jonnaert. „Systém eCall je jedním z mnoha pokrokových řešení, která mají omezit následky dopravních nehod a která tento průmysl od počátku podporuje.“

 

Pro fungování systému eCall ale je nutné současně zajistit tři věci:

- do automobilů a dodávek je nutné nainstalovat potřebné zařízení

- ve všech členských státech musí být připraveno vybavení pro přijímání a zpracování telefonátů

- musí být zajištěno pokrytí mobilní sítí na všech silnicích.

Vzhledem k požadavku, aby členské státy měly připravenu fungující infrastrukturu, je říjen 2015 jako termín dokončení, podle ACEA velmi ambiciózní.

„Nemělo by žádný smysl, aby osobní automobily a dodávky byly vybavené systémem eCall, pokud by infrastruktura v EU nebyla připravena přijímat hovory ze systému eCall,“ vysvětlil Jonnaert.

 

Pokud jde o komplikované problémy související s ochranou dat, automobilky jsou odhodlány chránit soukromí svých zákazníků. Jonnaert k tomu uvedl: „Konec konců nesmíme zapomínat, že hlavním účelem systému eCall je bezpečnost, takže je nutné zachovat správnou rovnováhu mezi ochranou dat a záchranou životů.“