name | autoweek.cz

Podváděl jen Volkswagen?

Podváděl jen Volkswagen?

05.10.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německé ministerstvo dopravy uvádí, že nemá žádné doklady o manipulaci s výsledky měření emisí jinou automobilkou, než jak činil Volkswagen v USA.
Německé ministerstvo dopravy nemá žádné důkazy o tom, že by nějaké jiné automobilky než Volkswagen manipulovaly zkoušky emisí. „V tuto chvíli nemáme žádné náznaky toho, že by tak činili jiní výrobci,“ uvedl mluvčí spolkového ministerstva dopravy na tiskové konferenci vlády.
 
Podobně eurokomisařka pro vnitřní trh, průmysl, podnikání  Elzbieta Bieńkowska tvrdí, že skandál s manipulací měření emisí výfukových plynů se týká pouze Volkswagenu. „Nemám žádný důkaz o tom, že jiná společnost konala podobným způsobem,“ řekla v Lucemburku při jednání ministrů průmyslu členských států EU o této záležitosti. Nicméně Bieńkowska také prohlásila: „Potřebujeme získat velmi dobrý obraz o tom, co se děje v evropském automobilovém průmyslu.“ Nejpozději do konce listopadu chce mít o situaci přehled.
 
Ministr Etienne Schneider z Lucemburska, tedy země, která v současné době předsedá EU, řekl, že plně důvěřuje krizovému managenentu německé vlády a Volkswagenu.
 
V souvislosti s aférou Volkswagenu představitelé německých automobilek BMW a Daimler, stejně jako vedení Fiat Chrysler Automobiles uvedli, že se nedopouštějí žádných manipulací při měření emisí.
 
BMW Group uvádí, že nemanipuluje ani neobchází žádné emisní testy: „Dbáme zákonných předpisů v každé zemi a plníme všechny místní požadavky na testování a zkoušky. Znamená to, že emise vypouštěné z výfuků našich vozů jsou stejné, ať již motory běží na testovací stolici nebo v reálném provozu.“ 
 
Dvojice studií prováděných ICCT potvrdily, že vozy BMW úspěšně prošly testy na množství vypouštěných emisí NOx a mezi hodnotami v laboratorních testech a testování v reálných podmínkách nebyly shledány odchylky v množství produkce NOx.
 
Připomeňme znovu, že prokázaná manipulace umožněná speciálním softwarem se týká měření emisí NOx podle předpisů platných v USA. Pro dotčené motory EA189 v Evropě platil od září 2009 standard Euro 5, povolující emise NOx 0,180 g/km (pro Euro 6 už je to jen 0,080 g/km, pro zážehové motory je pro Euro 5 i 6 shodný 0,060 g/km), zatímco v USA bylo podle emisního standardu EPA Tier 2/Bin 5 resp. kalifornského CARB LEV-II požadováno 0,043 g/km (0,07 gpm).
 
EPA uvedla, že motory Volkswagen EA189 uvedený limit v reálném provozu překračovaly 10x až 35x. Evropské předpisy ovšem požadují pouze splnění homologačních testů a posléze se musejí plnit jen v laboratorních podmínkách. Při měření emisí v STK se hodnota NOx neměří!