name | autoweek.cz

Pokuta pro SKF a Schaeffler  v případu kuličkových ložisek

Pokuta pro SKF a Schaeffler v případu kuličkových ložisek

21.03.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Největší výrobce kuličkových ložisek SKF a společnost Schaeffler patří mezi pět dodavatelů, kteří přijali pokutu v celkové výši 953,3 milionu eur (1,3 miliardy dolarů) udělenou v rámci šetření Evropské unie v oblasti kartelu při obchodování s automobilovými díly.

„Tímto případem se nezastavíme, stále vyšetřujeme podezřelé kartely v obchodu s airbagy a osvětlovacími systémy automobilů, abych zmínil jen několik příkladů,“ sdělil novinářů šéf boje proti kartelovým dohodám, eurokomisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia. „Pokud budeme přidávat tyto díly po jednom, můžeme dostat téměř celý pojízdný automobil.“

Schaeffler dostal za účast v kartelu nejvyšší pokutu ve výši 370,5 milionu eur, SKF musí zaplatit 315,1 milionu eur, NTN Corp. bude muset zaplatit 201,4 milionu eur, NSK dostala pokutu 62,4 milionu eur a Nachi-Fujikoshi zaplatí 3,96 milionu eur. Společnost Jtekt unikla pokutě 86 milionu eur tím, že celou věc oznámila.

Kontroloři na celém světě utahují kolem výrobců autodílů smyčku. V USA musely společnosti jako Bridgestone souhlasit se zaplacením více než dvou miliard dolarů na pokutách. EU provádí šetření u výrobců bezpečnostních systémů automobilů, systémů topení a chlazení a osvětlení.

Kuličková ložiska se v osobních a nákladních automobilech používají ke snížení tření v kolech, převodovkách a klimatizaci. Velikost trhu EU s ložisky pro automobily Evropská komise odhaduje na nejméně dvě miliardy eur ročně.

Společnosti se podle eurokomisaře Almunii předem tajně domluvily na koordinaci strategie svých cen pro zákazníky v automobilovém průmyslu na více než sedm let, a to od dubna 2004 do července 2011.

SKF, Schaeffler a NTN si vytvořili rezervy pro pokutu EU. Společnosti, které souhlasí s vyrovnáním kartelových případů, dosáhnou snížení jejich pokuty o 10 % a další snížení se jim nabízí za pomoc kontrolorům.

„To, co se stalo, je nepřípustné a nemělo by se to nikdy opakovat,“ řekl nejvyšší výkonný ředitel SKF Tom Johnstone. Mluvčí Schaeffleru Christoph Beumelburg odmítl věc komentovat. Jtekt „podnikla patřičná opatření, aby se věc nemohla opakovat,“ vyjádřila se společnost na webu. Výkonný pracovník evropské sekce Jtekt Kasper Uittenbogaard uvedl, že společnost v roce 2011 zavedla program na dodržování pravidel. Francouzská sekce NTN odmítla bezprostřední komentář.

Společnosti Yazaki Corp., Leoni a Furukawa Electric v červenci zaplatily 141 milionů eur v rámci vyrovnání poté, co EU vyšetřovala kartel v elektrické kabeláži pro automobily. Recticel, Carpenter Group a Greiner Holding v lednu zaplatily 114 milionů eur po ukončení vyšetřování EU v oblasti pěny používané do výplní a sedadel automobilů.