name | autoweek.cz

Poražení a vítězové

Poražení a vítězové

15.10.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zatímco exkluzivní značky mohou být s vývojem prodeje nových osobních aut v Evropě během září spokojeny, představitelé Fiatu, Toyoty, Fordu a Hondy hlásí velký propad zájmu o jejich auta. Ukazují to statistiky ACEA.

Prodej osobních aut v Evropě už šestý měsíc za sebou vykázal pokles, jak už jsme informovali před dvěma týdny. Je to logický důsledek porovnávání nesrovnatelných čísel - letošního prodeje bez šrotovného s loňskými hodnotami, kdy byli kupující motivováni ke koupi nejrůznějšími formami státní podpory.

Vzhledem k tomu, že většina analytiků odhaduje, že loňské šrotovací akce podnítily ke koupi nového auta především ty, kteří by si za normálních okolností nové auto vůbec nekoupili, je obrázek vývoje evropského trhu značně zkreslený, což vůbec neznamená, že by byla situace lepší než uvedená čísla ukazují. Letošní září totiž bylo v Evropě nejhorší za mnoho let. Jestliže tedy přijmeme konstatování, že zářijový meziroční pokles má ve skutečnosti blíž k jisté formě stagnace trhu s přesunem zájmu od malých aut k luxusním, pak si na všemi očekávaný růst budeme muset ještě nějaký čas počkat.

Výsledky se ale liší nejen v různých zemích (ty jsme již analyzovali dříve) ale také podle značek. Za zářijového vítěze lze označit Mitsubishi, ale dobře si vedly i Volkswagen a Hyundai/Kia s mnohem menším poklesem než jiné společnosti, přičemž u Volkswagenu jsou Audi a Seat dokonce v plusu. Zvýšení prodeje ale hlásí také Mercedes-Benz a solidní výsledky rovněž BMW.

Zatímco francouzské automobilky se pohybují na hodnotách korespondujících s průměrem celého odvětví (v jejich rámci ale Dacia díky nástupu Dusteru dosáhla výrazného růstu) a GM je lehce nad průměrem, skutečně špatné výsledky lze najít u Fiatu a Fordu, stejně tak jako u japonských značek Toyota, Honda a Mazda.