name | autoweek.cz

Porota AutoBest testovala finalisty

Porota AutoBest testovala finalisty

08.12.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V areálu okruhu Intersity Istanbul Park, jedné z nejkrásnějších tratí, na níž se jezdily velké ceny formule 1, proběhly tradiční testy finalistů AutoBest.
Členové mezinárodní novinářské poroty AutoBest, zastupující 31 evropských zemí, se sešli k tradiční prezentaci a testovacím jízdám finalistů ankety Best Buy Car of Europe 2020. Testy pro 19. ročník ankety poprvé probíhaly v unikátním areálu závodního okruhu Intersiti Istanbul Park, kde ještě nedávno jezdily i monoposty formule 1 a silniční motocykly MotoGP. Jedná se o jednu z nejkrásnějších moderních závodních tratí na světě s poměrně velkým výškovým převýšením a jednou z nejslavnějších zatáček současnosti - extrémně rychlou Turn 8.
 
Všestranné testy
První částí testu byla jízda po obslužných komunikacích simulující jízdu v běžném provozu s ne vždy kvalitním povrchem a mnoha přejezdy zpomalovacích prahů. V rámci areálu je i velmi dobře vybavený areál pro školení řidičů. Zde měli porotci možnost vyzkoušet si vozy v extrémních situacích - slalomu, rychlém oblouku na mokru, prudkém brzdění na mokru a při testu, kdy je záď vozu na mokru uvedena do smyku.
 
Jízda na okruhu neměla za cíl vyzkoušet vozy v extrémní rychlosti, ale prověřit jejich schopnosti při zvládání různých typů zatáček v kombinaci se stoupáním a klesáním, zvládání nerovného povrchu při jízdě mimo asfalt a chování vozu při vyhýbacím manévru. Proto byly podél okruhu pryžovanými pylony vyznačené testovací úseky.
 
Připomeňme, že testovací jízdy nejsou srovnávacím testem, ale umožňují porotcům detailně se s vozy seznámit v provozu a s jejich chováním v mimořádných situacích, do nichž se mohou skutečně dostat.
 
Nejen jízdy
Součástí akce jsou i prezentace, kde mají zástupci jednotlivých firem přiblížit své vozy s ohledem na kritéria AutoBest. Unikátní na těchto prezentacích je přítomnost zástupců konkurenčních finalistů, kteří se v následujících dotazech mohou připojit k členům poroty. Toto setkání je unikátní příležitostí pro porotce získat veškeré potřebné informace o vozech ale i o budoucích plánech zastoupených značek, což je v současné z hlediska automobilového průmyslu převratné době mimořádně přínosné. Velmi užitečná je i možnost porotců prodiskutovat si své názory s kolegy z jiných zemí.
 
„V AutoBest uskutečňujeme nejrelevantnější a nejkomplexnější jízdní testy, jaké nemají u ostatních automobilových anket obdoby. Zástupci automobilového průmyslu již řadu let uznávají vysokou kvalitu našich referenčních zkoušek probíhajících na veřejných silnicích i na testovací trati, stejně jako vynikající organizaci těchto akcí a profesionalitu přístupu všech členů poroty,“ uvedl předseda poroty AutoBest Ilia Seliktar.
 
Nyní je vše v rukou porotců
Nyní mají porotci čas ke svému rozhodování, kdy posoudí své dojmy z testovacích jízd a prezentací a posoudí postavení jednotlivých finalistů z hlediska jejich domácího trhu. K tomu jim slouží matice se 13 kritérii s různou váhou. Ty nyní přidělí pětici finalistů, kterými jsou Nissan Juke, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio a Škoda Kamiq. Po sečtení hlesů od všech 31 porotců budou výsledky oznámeny v nejbližších dnech společně s držiteli dalších cen. Slavnostní vyhlášení výsledků proběhne při tradičním AutoBest Gala 13. února v německé Mohuči.
 
Porota už dříve rozhodla o udělení cen ManBest 2019 pro nejlepšího manažera roku generálnímu řediteli společnosti Opel Michaelu Lohschellerovi, cenu CompanyBest 2019 skupině Geely, která je úspěšným průkopníkem elektromobility v různých segmentech, ocenění SportBest 2019 výjimečně in memorial pro Nikiho Laudu a cenu SafetyBest 2019 společnosti Jaguar Land Rover za revoluční technologie ClearSight Clear Mirror a ClearSight Ground View. Držitelé cen DesignBest 2019, TechnoBest 2019, SmartBest 2019 a EcoBest 2019 byli zvoleni během jednání poroty v Istanbulu a budou oznámeni spolu s vítězem ankety AutoBest - Best Buy Car of Europe 2020.
 
Jedinečný areál díky jedinému muži
V Istanbulu kromě samotného okruhu porotci a další hosté obdivovali celý komplex vytvořený úsilím výjimečného člověka - majitele areálu Vurala Aka. Muž skutečně zasluhující označení selfmademan je dnes jedním z nejbohatších lidí v Turecku, nicméně ne vždy se mu dařilo tak dobře. Jeho společnosti třikrát prošly bankrotem a často čelil problémům plynoucím z výkyvů tureckého hospodářství. Jeho podnikatelská činnost je nesmírně rozsáhlá. Mimo jiné provozuje půjčovnu s více než tisícovkou nových Volkswagenů Passat a Audi A4.
 
Jeho nadšení pro auta jsme mohli obdivovat v jedinečných sbírkách superautomobilů a historických vozidel, kde najdeme i první automobil vyrobený v Turecku Anadol. Hyper a superautomobily zde nejsou jen exponáty, ale pohled na pneumatiky dokládá, že je Vural Ak Bey s oblibou osobně používá na okruhu. Mimochodem - za jednoznačně nejlepší označuje Ford GT z roku 2017. A protože mezi oblasti Akova podnikání patří i zemědělství, najdeme zde i ojedinělou sbírku traktorů a zemědělských strojů. To vše doplňují nejrůznější artefakty a obrazy se závodní tématikou. Vural Ak usiluje o návrat formule 1 na jeho trať. Tento skvělý okruh by byl zárukou dramatických akcí, jako tomu bylo i v minulosti, nicméně současné problémy Turecka tomu moc nepřejí. Ale jak bylo řečeno, Ak není muž, který by se vzdával.