name | autoweek.cz

Porsche Taycan s flexibilní montáží

Porsche Taycan s flexibilní montáží

04.11.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilka Porsche se do budoucna jednoznačně orientuje na elektromobilitu. Nový model Taycan bude v Zuffenhausenu vyrábět novou metodou flexibilní montáže.
Porsche do rozvoje elektromobility investuje 6 miliard eur. Nejde přitom jen o inovativní konstrukci vozu, ale také o nové výrobní postupy. Jeho výroba v Zuffenhausenu začne během roku 2019 a uvedení do prodeje se plánuje na rok 2020. Porsche plánuje vyrábět 15 000 až 20 000 těchto vozů ročně. V souvislosti s uvedením modelu Taycan na trh vznikne 1200 nových pracovních míst v Zuffenhausenu. Při výrobě modelu Taycan se Porsche odklání od tradičního principu montážní linky. Porsche tvrdí, že jako první automobilka zde použije tzv. flexibilní linku, proces nepřetržité sériové výroby s transportními systémy bez řidičů, který spojí výhody klasické montážní linky s flexibilitou variabilní montáže. Tento princip ovšem už několik let používá Tofas v turecké Burse při výrobě vozů Fiat Tipo.
 
Čtyřmístné kupé Taycan má pohon všech kol dvojicí trakčních synchronních elektromotorů s výkonem 440 kW s využitím rozdělení točivého momentu mezi jednotlivá kola systémem Porsche Torque Vectoring.
 
Stejně jako trojnásobný vítěz z Le Mans Porsche 919 Hybrid i Taycan používá inovativní systém pracující se stejnosměrnou technikou s napětím 800 V. Porsche pro něj samo vyvinulo příslušné komponenty, například kapalinou chlazené lithio-ionové akumulátory. Pro Taycan tato elektrická soustava přináší možnost nabít akumulátory za čtyři minuty takovým množstvím energie, které postačuje k ujetí vzdálenosti 100 km (podle staré metodiky NEDC). Akumulátory o kapacitě 90 kWh by měly umožnit dojezd přes 500 km (podle NEDC).
 
Zákazníci se navíc mohou těšit i na druhý sportovní elektromobil z Zuffenhausenu, protože dozorčí rada společnosti Porsche AG už schválila i sériovou výrobu vozu na bázi koncepční studie Mission E Cross Turismo. Ta v Zuffenhausenu vytvoří dalších 300 nových pracovních míst. Čtyřdveřové Cross Turismo je odvozeno z modelu Taycan, takže má rovněž elektrický pohon pracující s napětím 800 V.
 
Předpokladem pro rychlé nabíjení ovšem jsou vysokovýkonné nabíjecí systémy. Porsche E-Performance proto pracuje i na budování potřebné infrastruktury s možnostmi nabíjení doma i na cestách. Porsche Mobile Charger Connect umožňuje rychlé nabíjení doma výkonem až 22 kW (tímto systémem ale nelze dosáhnout výše uvedenou rychlost dobíjení).
 
V rámci společného podniku Ionity ve spolupráci s Audi, BMW, Daimlerem a Fordem Porsche do konce roku 2019 po celé Evropě vybuduje 400 rychlonabíjecích stanic s výkonem až 350 kW. Porsche kromě toho plánuje instalovat do uvedení modelu Taycan na trh více než 2000 nabíjecích zařízení se střídavým proudem v turistických destinacích, například v hotelech, v až 20 zemích.
 
Místopředseda představenstva společnosti Porsche odpovědný za finance a IT Lutz Meschke uvádí: „Vycházíme z toho, že v roce 2025 bude více než 50 % dodaných vozidel Porsche elektrifikováno. Značné investice proto směřují do vývoje a infrastruktury, ale i do kvalifikace zaměstnanců. Navzdory tomu zůstává beze změn strategický cíl provozní ziskovosti minimálně 15 %. Kromě efektivních procesů se budou na našem hospodářském úspěchu ve stále větší míře podílet také výnosy z digitálních produktů a služeb.“