name | autoweek.cz

Poslední Lotus se spalovacím motorem

Poslední Lotus se spalovacím motorem

08.07.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Lotus představil nový model Emira, svůj poslední se spalovacím motorem. Britský výrobce sportovních vozů kontrolovaný čínským holdingem Geely tím současně startuje ambiciózní expanzi v jejímž rámci plánuje přidat do nabídky sedan a SUV.
Lotus představil svůj poslední vůz se zážehovým motorem. Jde o milník na cestě britského výrobce sportovních vozů k tomu, aby se do konce desetiletí stal mnohem větší automobilkou nabízející pouze plně elektricky poháněná auta.
 
Čínský majitel Geely chce současnou malou společnost Lotus Cars, vyrábějící 1500 sportovních vozů ročně, přeměnit na automobilku, která bude produkovat desítky tisíc prémiových sedanů a SUV s elektrickým pohonem.
 
„Uvědomujeme si, že musíme zvýšit naše tržby a segment sportovních vozů je omezený. Proto chceme nabídku Lotusu rozšířit o produkty pro lidi v různých fázích jejich života,“ řekl výkonný ředitel Lotus Matt Windle.
 
Emira nahradí hned tři modely najednou
Projekt expanze Lotusu začíná modelem Emira, představeným v továrně v Hethelu, kde plánuje vyrábět 4800 sportovních vozů ročně - s kapacitou umožňující navýšení, pokud bude vysoká poptávka. Emira je s délkou 4412 mm (rozvor náprav 2575 mm) delší než Elise a Exige, přičemž má blízko k Evoře. Přitom nahradí všechny tři tyto modely současně. Na zvyklosti Lotusu je poměrně vysoká pohotovostní hmotnost 1405 kg, ale to je dáno rozsáhlým použitím elektricky ovládaných komfortních prvků a bezpečnostních systémů. Interiér má totiž daleko k dosavadní strohosti Elise či Exige. Najdeme zde 12,3“ dotykový displej i audiosystém KEF 10HP. Kromě toho nabízí i zavazadlový prostor - 208 l za sedadly a 151 l v zádi.
 
Lotus Emira nabídne dva motory. Prvním z nich je obvyklý přeplňovaný 3,5 V6 od Toyoty jako v modelech Exige a Evora s výkonem zvýšeným na 294 kW (400 k). Druhý je čtyřválec 2,0 turbo, který má německý původ s blokem Mercedes-AMG M139 jako v AMG A45. Tento Ten bude výhradně spojen s dvouspojkovou převodovkou, zatímco kupující V6 bude mít na výběr mezi přímo řazenou a automatickou převodovkou. První vozy dorazí k zákazníkům na jaře 2022.
 
Emira, která bude stát přibližně 60 000 liber (1,8 milionu Kč), je prvním novým modelem značky za více než deset let, ale bude současně posledním s motorem spalující fosilní palivo. Lotus jej navrhl tak, aby vypadal jako sourozenec jeho modelu Evija, elektricky poháněného hyperauta, jehož bude vyrobeno pouhých 130 kusů - jako připomínka, že je to 130. model v 73leté historii Lotusu.
 
Velké plány díky Geely
Čínský holding Geely získal 51% podíl v Lotus v roce 2017 koupí malajsijské automobilky Proton a ukončil roky trvající finanční potíže automobilky pronásledující ji pod různými předchozími majiteli, což znamenalo odložit uvedení některých nově připravovaných modelů. Lotus je nyní součástí rozrůstající se říše čínské automobilky, která mj. vlastní i švédské Volvo Cars a je největším akcionářem německé společnosti Daimler.
 
Geely a další akcionář Lotusu, malajská společnost Etika Automotive, investují více než 2 miliardy dolarů do rozšíření výroby, včetně výstavby nového závodu v čínském Wuhanu.
 
Vedoucí designu společnosti Lotus Russell Carr uvedl, že být součástí velké automobilové skupiny poskytuje Lotusu přístup k technologiím, které by sám o sobě těžko financoval, například dotykový displej v Emiře.
 
Vlastní platforma a spolupráce s Renaultem
Generální ředitel Lotusu Matt Windle uvedl, že Geely schválilo požadavek Lotusu aby jeho nové SUV a sedan byly postaveny na platformě navržené britskou automobilkou namísto sdílení platforem s Volvem nebo Polestarem. Windle uvedl, že to Lotusu umožní pokračovat i v činnosti dodavatele a vývojáře pro jiné automobilky, což již tradičně dělá se svou divizí Lotus Engineering. Přitom uvedl, že už několik výrobců projevilo zájem o platformu Lotus EV.
 
Geely chce, aby Lotus Engineering byl výraznou technologickou základnou v rámci celé skupiny a vytvářel své vlastní technologie pro autonomní řízení i inteligentní a elektrickou mobilitu.
 
Lotus v současné době rovněž vyvíjí platformu pro elektricky poháněná sportovní vozidla ve spolupráci s Renaultem pro jeho značku Alpine a ta bude k dispozici také dalším automobilkám. Lotus by tak měl mít komplexní řadu čtyř platforem tvořící základ budoucích modelů - jednu pro elektricky poháněné hyperauto, druhou pro elektrické SUV, třetí pro elektrický sportovní vůz společně vyvinutou s Alpine a platformu pro poslední vozidlo se spalovacím motorem.