poslední tažení saabu? | Aktuality | autoweek.cz

Poslední tažení Saabu?

Poslední tažení Saabu?

12.08.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Zdá se, že nekonečné prodlužování agonie automobilky Saab se blíží ke konci. Honička Victora Mullera po společnostech ochotných v Saabu utopit miliony dolarů ale neustává.

Společnost Swedish Automobile NV (SWAN, dříve Spyker Cars) jako majitel Saabu se už před časem dokázala bankrotu ubránit, když jej švédský dodavatel SwePart Verktyg chtěl poslat do konkurzu. Pak totéž rozmluvila i odborářům, netrpělivě čekajícím na nevyplacené mzdy.

Nyní ale třem dalším dodavatelům došla trpělivost s čekáním na úhradu dluhů. Vše je o to horší, že tentokrát nejde o švédské firmy, které by mohly podlehnout politickému tlaku. Jako první byla španělská společnost Matrici S. Coop, které Saab za dodávky dluží 2 miliony eur. Další dvě jsou německé firmy s pohledávkami převyšujícími u každé 5 milionů eur.

Vedení Saabu opět tvrdí, že bude s těmito firmami ještě jednat. Jenže podle švédských médií jsou nejméně čtyři další firmy připraveny se k návrhu poslat Saab do bankrotu připojit. Navíc předseda Evropské asociace dodavatelů automobilového průmyslu CLEPA Lars Holmqvist tvrdí, že Saab už vlastně je ve stádiu bankrotu, protože některým ze svých dodavatelů platí a jiným nikoliv podle toho, co mu právě potřebuje, což je protizákonné.

Šéf SWAN Victor Muller se ale stále nevzdává. Podle posledních informací hledal investory v USA a Brazílii, protože přislíbené miliony dolarů z Číny nedorazí dříve, než za dva či tři měsíce. Jenže do té doby musí uhradit daně a zaplatit mzdy zaměstnanců.

Otázkou je, zda vůbec nějaké peníze z Číny skutečně dorazí. Společnost PangDa Automobile sice Saab udržela při životě, když zaplatila zálohu na vozy dodané někdy v budoucnosti. PangDa tím ovšem naplnila svou schválenou dovozní kvótu. Další její investici, stejně jako investici automobilky Youngman, už musí schválit čínská vládní Národní komise pro rozvoj a reformy. A to bude nějakou dobu trvat - běžný je údajně rok čekání na rozhodnutí. Podle čínských médií ale není mnoho šancí na schválení. Ti, kteří o tom budou rozhodovat, totiž nejsou partou úplných idiotů.

Ostatně s Číňany může být vše trochu jinak. Čínský tisk spekuluje o tom, že PangDa investici do Saabu použila ne ke koupi aut (která jsou vedle velmi podobných vozů Buick příliš drahá a tím i neprodejná) ale jen jako reklamní akci na svou činnost. Navíc údajně Číňany zaujalo to, co v Trollhättanu viděli. Nyní jako spolumajitelé čekají, že jim vybavení továrny spadne do klína za minimální cenu.

SWAN jako další krok k prodloužení agonie prodal pozemky pod továrnou konsorciu pod vedením společnosti Hemfosa Fastingheter a obratem je získal zpět na leasing. Tím se dostal k další hotovosti (okolo 14 milionů eur) umožňující dalších pár dní existence.

Jak dlouho ale může mít smysl platit mzdy zaměstnancům za to, že už od dubna (s výjimkou pár dní v červnu) sedí doma a nic nedělají. Automobilka nemůže vyrábět, protože dluží svým dodavatelům a ti už nejsou ochotni dál dodávat své výrobky za desetinu ceny s nadějí, že se za pár měsíců stane zázrak a automobilka jim doplatí zbytek. Jenže kde může vzít peníze, když nic nevyrábí, protože nemá z čeho. Beznadějná Hlava XXII. Optimista alespoň může tvrdit, že to vše je vlastně velmi úsporné - Saab šetří na energii, na nepotřebném marketingu a zbytečném vývoji. Dokonce už přestal platit nedělnickým profesím, což je 1600 zaměstnanců.

Poslední události Mullera přinutily urychleně se vrátit do Trolhättanu. Tam jej starosta Trolhättanu, bývalý šéf odborů Saabu Paul Akerlund vyzval k rezignaci. Victor Muller už je jediným členem představenstva společnosti SWAN, protože všichni ostatní, včetně zástupce odborů Hokana Sköta, v červnu rezignovali.

Velkou naději Saabu bylo převzetí SWAN kontroverzním ruským miliardářem Vladimirem Antonovem. Ten byl připraven okamžitě do Saabu vložit 100 milionů eur. Jenže jeho vstup do Saabu zablokovala Evropská investiční banka EIB, která na záchranu automobilky půjčila 217 milionů eur.

Victor Muller od svého příchodu tvrdí, že i malá automobilka jako Saab má naději na přežití. Saab v roce 2010 vyrobil jen 28 600 aut využívajících z velké části techniku Opelu.  Letos by se produkce, nebýt výroby 9-4X u GM v Mexiku, počítala jen na stovky a jeho vývoj už řadu let nepřišel s ničím novým. Saab tedy není malou automobilkou. Saab je už dlouho mrtvou firmou uměle udržovanou v komatu, z něhož nemá šanci se probrat.