name | autoweek.cz

Postavit si auto není jen klukovský sen

Postavit si auto není jen klukovský sen

04.05.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pátým žákovským vozem podnikového učiliště Škoda Auto je Škoda Karoq s karoserií kabriolet s dynamickým sportovním designem. Veřejnosti bude nová žákovská studie představena v červnu 2018.
Projekt žákovského vozu už má v české automobilce tradici. I v letošním roce si mohou studentky a studenti Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto v Mladé Boleslavi splnit svůj sen, prokázat svůj konstruktérský talent a ověřit si své nově získané vědomosti a dovednosti. V dílnách Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto v Mladé Boleslavi realizují už pátý projekt. Novým žákovským vozem bude SUV s otevřenou karoserií na bázi modelu Škoda Karoq. Studii navrhlo a pracuje na ní 23 žáků podnikového učiliště Škoda Auto.
 
Kabriolet z SUV Karoq
Kabriolet Škoda Karoq vychází ze sériové verze kompaktního SUV. Délka vozu se nemění - 4382 mm - a stejná zůstala i šířka (1811 mm) i rozvor náprav (2638 mm). Díky tlumičům z vozu Škoda Octavia RS se snížila světlá výška vozu. Pro zvýšení atraktivnosti budou použita velká 20“ kola z modelu Kodiaq obutá do nízkoprofilových pneumatik (na fotografiích ale jsou ještě původní kola 18“).
 
Designová fáze tvorby nového žákovského vozu začala v říjnu 2017. Stejně jako v předchozích letech mělo hned od začátku 23 zúčastněných studentů Středního odborného učiliště Škoda Auto podporu odborníků z oblastí technického vývoje, designu, výroby, stejně tak jako od jejich vyučujících. Poté, co byl v lednu 2018 dokončen a potvrzen design vozu, byla zahájena fáze výroby.
 
Pozoruhodné řešení víka zavazadlového prostoru
Práce studentů vychází ze sériového vozu s nenelakovanou karoserií. Náročná realizace projektu pro studenty začala zásadní proměnou sériové karoserie vozu Škoda Karoq. Po odstranění střechy bylo nutno upravit dveře. Kompletně přepracovaná byla zadní část vozu včetně pátých dveří, které žáci museli nově navrhnout a vyrobit. Právě koncepce víka zavazadlového prostoru patří k nejzajímavějším partiím studie. Při výrobě byl jako základ vzat střešní spoiler vozu, ale musel být zúžen, což nebylo nic jednoduchého. Nový design mají i sloupky A a B. Výrazné změny budou k vidění na předním i zadním nárazníku.
 
Nekonvenční nápady žáků či upravená stávající řešení zvýrazňují mimořádný charakter vznikající studie. Pozornost upoutají decentně svítící loga značky Škoda. Zajímavými detaily jsou upravené blinkry nebo podsvícené kliky dveří. Za tmy se na vozovku promítá z předního a zadního nárazníku logo Škoda. Při konstrukci se ale studenti snaží v maximálně možné míře využívat sériových komponent, byť z jiných modelů.
 
Vůz Škoda Karoq s otevřenou karoserií bude pohánět čtyřválcový motor 1,5 TSI a vůz zůstává u pohonu předních kol, což také plně odpovídá jeho zaměření. Vzhledem ke změnám na karoserii musel být upraven výfukový systém.
 
Vysoké nároky na kvalitu práce
Práce na voze je velmi náročná, protože výsledný produkt musí být vyroben v kvalitě jako jiné koncepty určené pro výstavní účely. Ostatně všechna dosavadní žákovská auta se objevují na nejrůznějších výstavách a prezentacích. Vzhledem k velmi krátkému času a podmínkám výroby to není snadné. Žáci si musejí velmi dávat záležet na kvalitě svarů a vybroušení všech hran. Snaha je využít schopnosti žáků v rámci jejich oborů. Proto se zaměřují především na karoserii a podvozek a nikoliv na úpravy pohonné jednotky. Musejí ale také řešit interiér, i když na něj nemají specialisty.
 
Pro úplné dokončení kabrioletu 23 studentům zbývá kromě dodělání interiéru rozhodnout o poslední věci - ve finální fázi je výběr jeho jména.
 
Mnohem hlubší význam projektu
Studentský projekt žákům umožňuje uplatnit vše, co se naučili a co je baví dělat. Sami si na počátku rozdělují jednotlivé činnosti. Při návrhu vozu se učí i argumentovat, protože každou použitou část si musí obhájit před představenstvem. Často je navštěvuje člen představenstva za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus, který žákům pravidelně sděluje své připomínky. Tato opakovaná setkání a diskuze se členy představenstva přinášejí pro žáky jedinečnou zkušenost.
 
Projekt žákovského vozu má pro všechny zúčastněné i další významný efekt, který si patrně ani sami neuvědomují. Tak jako každý rok mne při představení tohoto projektu zaujala schopnost všech těch 17- či 18letých žáků podnikového učiliště Škoda Auto prezentovat své dílo. To, s jakým zaujetím a znalostmi dokáží o projektu mluvit a odpovídat na otázky novinářů, si zaslouží velké uznání a mohlo by být inspirací pro nejednoho profesionálního tiskového mluvčího.
 
Začátkem června bude nová studie představena veřejnosti, ale ještě před tím žákovský tým čeká 24. května představení vozu nejvyššímu vedení automobilky v čele s předsedou představenstva Bernhardem Maierem.