name | autoweek.cz

Prázdninový propad

Prázdninový propad

16.09.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Především Fiat, Ford a Toyota byly postiženy prázdninovým propadem prodeje osobních aut na evropských trzích. Po ukončení šrotovacích prémií pokračuje v pěti největších evropských zemích pokles prodeje.

Podle statistik ACEA prodej osobních aut v Evropě poklesl meziročně v červenci o 18,6 % a v srpnu o 12,9 %, což způsobilo, že celoročně se prodej osobních aut v Evropě už dostal do ztráty o 3,5 % proti prvním osmi měsícům roku 2009.

Vlády řady evropských zemí ve snaze zmírnit dopad hospodářské krize zavedly v loňském roce programy na podporu prodeje díky nimž se vloni podařilo zvýšit poptávku po nových autech. S výjimkou Německa tyto programy většinou pokračovaly nebo byly obnoveny ještě v prvních měsících letošního roku, což dopomohlo zvýšení prodeje za první pololetí celkem o 0,6 %. Nyní ale přichází dramatický pokles, který je umocněný tím, že se v meziročním srovnání porovnává s loňskými hodnotami prodeje v době vrcholících šrotovacích akcí.

Na největších evropských trzích proto během prázdninových měsíců poklesl prodej aut ve dvouciferných hodnotách - v Německu o 30,2 % v červenci a 27,0 % v srpnu, Španělsku o 24,1 resp. 23,8 %, Itálii o 25,7 a 19,3 %, Velké Británii o 13,2 resp. 17,5 % a nejméně ve Francii o 12,8 a 7,9 %. Díky velké podpoře prodeje na počátku roku ale za dosavadních osm měsíců hlásí Španělsko (tam ale byla vloni situace mnohem horší než v jiných zemích, takže meziroční srovnání je poněkud zavádějící), Velká Británie a Francie stále nárůst - o 21,9 %, 13,2 % resp. 2,0 %. Z největších trhů tedy jsou zatím v provnání s prvními osmi měsíci roku 2008 ve ztrátě jen Itálie o 2,5 % a Německo o 28,7 %. Německo je jedinou zemí, kde šrotovné skončilo už vloni na podzim.

Růst prodeje vesměs hlásí ty země, které šrotovné neměly, nebo jen v velmi omezené míře: Nizozemsko, Belgie, celá Skandinávie ale nejvíce Irská republika (kde ale byl vloni pokles mimořádně dramatický) a Portugalsko.

Pokles prodeje z velkých koncernů nejcitelněji zasáhl Fiat (-24 %), Ford Motor (-20 %) a Toyotu Motor (-19 %). Relativně lépe na tom jsou francouzské značky, protože pokles jejich domácího trhu byl menší než jinde. Naopak Německo hlásí další velmi špatný měsíc s meziročním poklesem o 27 %, což samozřejmě nejvíce postihuje německé značky, především Opel. Celkem dobře tomuto vývoji čelí největší evropský producent Volkswagen, který vykázal pokles o 9,6 %, zatímco druhý v pořadí, francouzský PSA Peugeot Citroen o 13 %.

Prázdninové zvýšení prodeje hlásí jen Volvo a Jaguar/Land Rover, u nichž zákazníci vyčkávali s plánovanou resp. probíhající změnou majitele, a především Mitsubishi. Výrazně lepší prázdninové výsledky než je průměr celého odvětví vykázaly také Hyundai, Audi, Mercedes-Benz a Alfa Romeo.

Experti soudí, že většina automobilek byla na tento vývoj dobře připravena a nyní se snaží z dané situace vytěžit maximum do doby, než se zájem zákazníků opět stabilizuje. Představitelé automobilek nicméně vesměs nepředpokládají, že by k tomu došlo ještě letos a očekávají i v nejbližších měsících podobný vývoj.

Většina evropských automobilek velmi úspěšně vyvažuje ztráty z Evropy velkým ziskem především na čínském trhu. V Číně totiž nejenže neustále přímo raketově roste objem prodaných aut, ale se zlepšující se ekonomickou situací významně roste zejména zájem o drahá auta resp. ty nejdražší verze. Rychle bohatnoucí Číňané totiž nakupují drahá auta mnohem více, než stejně bohatí Evropané či Američané.