name | autoweek.cz

Přednosti prémiového benzinu potvrzeny

Přednosti prémiového benzinu potvrzeny

22.07.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výkonná aditivovaná paliva byla vyvinuta, aby zvyšovala výkon moderních zážehových motorů a ty starší díky silné čisticí schopnosti zbavila nánosů usazenin. Nejnovější testy laboratoří SGS Czech Republic prokázaly výborné čisticí účinky výkonného benzinu Shell V-Power Nitro+ 95.
Konstrukce moderních pohonných jednotek vyžaduje ke spolehlivé a dlouhodobé funkci stále kvalitnější palivo, které v prvé řadě nezanáší motor karbonem a jinými nečistotami. To zajišťují aditiva s čisticími (detergentními) schopnostmi. Běžná paliva nedokáží vyčistit spalovací prostor motoru a potřebují proto přidaná aditiva udržující jej v čistotě.
 
Účinek výkonných paliv
Výkonná paliva Shell V-Power Nitro+ byla vyvinuta tak, aby zvyšovala výkon a působila v motoru okamžitě. Zlepšují reakci motoru, neboť zabraňují tvorbě nových a odstraňují stávající usazeniny, které snižují jeho výkon. Proto se hodí pro moderní motory, jež používají technologii vysokotlakého přímého vstřikování, případně kombinovaný systém s přeplňováním.
 
Použití však najde palivo paliva Shell V-Power Nitro+ i u majitelů starších vozů, jelikož díky silné čisticí schopnosti dokáže motor zbavit nánosů usazenin z méně kvalitních paliv a obnovit jeho funkčnost. Vzniklé usazeniny mají dopad na základní procesy probíhající v motoru: negativně ovlivňují proudění nasávaného vzduchu, případně palivové směsi do spalovacího prostoru, v extrémních případech brání dosedání ventilu do sedla nebo pohybu jeho dříku. Kumulované usazeniny způsobují abrazivní opotřebení a mohou dokonce měnit kompresní poměr i s ním spojený oktanový nárok motoru, což ve finále může znamenat snížený výkon, vyšší spotřebu paliva a větší emise škodlivin.
 
Čisticí vlastnosti jako jednu z hlavních vlastností prémiových paliv potvrdil nejnovější test české pobočky společnosti SGS, která patří mezi celosvětovou špičku v oblasti inspekce, testování, verifikace a certifikace. Divize paliv a maziv společnosti SGS Czech Republic  provozuje největší nezávislou laboratoř pro pohonné hmoty v České republice. Jejich značku Pečeť kvality najdete na stojanech čerpacích stanic nejvýznamnějších dodavatelů pohonných hmot u nás.
 
Laboratoře SGS představily v České republice zcela unikátní motorovou metodu testování detergentního působení paliv pro zážehové motory dle standardů Coordinating European Council (CEC), což uznávaná mezinárodní organizace zabývající se vývojem zkušebních postupů pro ověřování vlastností automobilových paliv, maziv a převodových kapalin. Tuto metodu testování je v současnosti schopna provádět pouze necelá desítka laboratoří po celém světě, přičemž většina z nich patří výrobcům aditiv. Metodika CEC předepisuje realizaci komplexních testů výhradně na vybraných motorech Mercedes-Benz. Tím je zaručena reprodukovatelnosti všech měření.
 
Znečistit a vyčistit
Použitá metoda Dirty-Up & Clean-Up (Znečisti - Vyčisti) spočívá v jednoduchém principu, kdy je motor provozován s jedním palivem (zpravidla běžným) a následně s druhým (aditivovaným).  Každý 60hodinový test se skládá z 800 cyklů odpovídajících typickému zatížení v městském provozu.
 
Celá zkouška se po měření jednoho paliva opakuje s druhým palivem za použití původních ventilů motoru. Na nich se sleduje míra zanesení usazeninami (úsadami), a to vizuálně i z hlediska určení přesné hmotnosti vzniklých usazenin. Sací ventily se za pomoci přesných analytických vah zváží nejprve před testem a poté i po zkoušce, aby mohl být stanoven rozdíl v množství usazenin.
 
První test Dirty-Up & Clean-Up provedla laboratoř SGS v Kolíně s běžným benzínem BA95 vyrobeným v České republice a výkonným benzínem Shell V-Power Nitro+ 95. Obě paliva koupili zástupci SGS u čerpacích stanic.
 
Jednoznačný výsledek
První část testu (Dirty-up) ukázala vznik 145 mg úsad na jeden ventil při použití běžného benzínu. Ve druhé části testu (Clean-up) při použití paliva Shell V-Power Nitro+ 95 bylo už na první pohled prokázáno mnohem menší množství úsad, což následně potvrdily i výsledky vlastního měření.
 
„Průměrným výsledkem bylo 95 miligramů úsad na ventil, což je hodnota o 34 % nižší než u běžného paliva. Dle standardní metodiky se ještě provádí odstranění úsad ze spalovací části ventilů a průměrné množství úsad na ventil klesá až na 30 mg,“ komentoval výsledky měření Ivo Krajíček z motorové zkušebny SGS v Kolíně.
 
„Výsledky lze hodnotit velmi pozitivně. Byl prokázán výrazný detergentní účinek paliva Shell V-Power Nitro+ 95. Konečné množství úsad na sacích ventilech i přes předřazení znečišťovací fáze plně odpovídá nejnáročnějším požadavkům doporučeným automobilovými výrobci Worldwide Fuel Charter,“ uvedl ředitel Divize paliv a maziv společnosti SGS Czech Republic Ladislav Fuka.
 
Tento nezávislý test tedy jednoznačně prokázal čisticí vlastností výkonného paliva Shell V-Power Nitro+ 95 prodávaného na českých čerpacích stanicích.
 
„Oddémonizování“ prémiových paliv
„Jsme opravdu hrdí na to, že české laboratoře potvrdily inovativní testovací metodou výjimečné čisticí vlastnosti našeho výkonného paliva Shell V-Power Nitro+ 95 prodávaného na domácím trhu. Potvrzují se tak jiné výsledky měření našich vlastních vývojových laboratoří i námi dlouhodobě deklarované vlastnosti našeho paliva s nejnovější palivovou technologií,“ komentoval výsledky testu ředitel provozu stanic Shell ve střední a východní Evropě Petr Pražský.
 
Mluvčí českého zastoupení společnosti Shell Petr Schindler k tomu dodal: „Měření v laboratoři SGS podalo jasný důkaz, že prémiová paliva společnosti Shell nejsou jen marketingovou záležitostí, ale že se při jejich použití skutečně dostaví výsledek. Je to ale dobrý výsledek pro celé naše odvětví. Chybělo doložení skutečné kvality prémiových paliv, a zda jsou jejich parametry u čerpadel v České republice stejné jako třeba v Německu. Nyní mohou všichni využít toto „oddémonizování“ prémiového segmentu v České republice. Test prokázal, že u zážehových motorů je potřeba čtyř až pěti nádrží k vyčištění motoru do stavu jako byl po výrobě – to by odpovídalo testu dlouhému 90 hodin.“