name | autoweek.cz

Předseda dozorčí rady Bosch proti elektromobilitě

Předseda dozorčí rady Bosch proti elektromobilitě

27.12.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Předseda dozorčí rady společnosti Bosch Franz Fehrenbach ostře kritizoval současnou propagaci elektromobilů ze strany EU. Podle něho je to na úkor zlepšení klimatu.
Předseda dozorčí rady společnosti Bosch Franz Fehrenbach obvinil EU, že jednostranně upřednostňuje elektricky poháněné automobily s akumulátory, a tím ve skutečnosti poškozuje ochranu klimatu. „Každý ví, že ani elektromobily v německém a celoevropském mixu výroby elektřiny nejsou, na rozdíl od toho, co se často tvrdí, klimaticky neutrální. Přesto se s nimi zachází jako s vozidly s nulovými emisemi CO2, protože zákonodárci neberou v potaz energetickou bilanci při výrobě elektrické energie pro nabíjení,“ prohlásil Fehrenbach novinám Stuttgarter Nachrichten.
 
Kromě toho Fehrenbach upozorňuje, že pro výrobu článků akumulátorů je zapotřebí velké množství elektrické energie: „Tyto články pocházejí především z Asie, kde je velmi vysoký podíl elektřiny vyráběné v uhelných elektrárnách. Tady se, na rozdíl od spalovacího motoru, používá dvojí měřítko a děje se tak na úkor klimatu. Emise z výroby elektrické energie a produkce akumulátorů chybí v informacích o celkové bilanci emisí CO2 elektromobilů.“
 
Fehrenbach, který skupinu Bosch řídil devět let z pozice generálního ředitele, dosud nepovažuje elektromobily za připravené pro trh. „Začíná to infrastrukturou. Aby bylo možné do roku 2030 dosáhnout milionu dobíjecích bodů, požadovaných sdružením VDA, bude potřeba každý týden instalovat 2000 nových. Ve skutečnosti jich v současné době je jen 200, a to mluvíme o Německu. Kromě toho chybí obnovitelné zdroje elektrické energie a potřebná kapacita výroby článků akumulátorů. Politici, že zejména na úrovni EU, se nicméně shodují na zákazu motorů s vnitřním spalováním, i když je lze provozovat také klimaticky neutrálním způsobem.“
 
Fehrenbach podporuje rozsáhlý vstup do vodíkové ekonomiky. Ta umožní ve velkém měřítku ukládat energii z obnovitelných zdrojů a využívat ji pro energeticky náročná průmyslová odvětví, pro vozidla s palivovými články a pro výrobu syntetických paliv, která by mohla pohánět automobily se spalovacími motory klimaticky neutrálním způsobem.
 
Fehrenbach nevidí vzor pro německý průmysl v přístupu amerického výrobce elektromobilů Tesla, který staví velký výrobní závod u Berlína za cenu rozsáhlého kácení lesa a narušení spodních vod. „Pokud to myslíme se sociálně tržní ekonomikou vážně, pak nemůžeme postupovat jako Tesla. To by znamenalo, že bychom zavřeli všechny klasické továrny a začali znovu na zelené louce bez ohledu na lidi, kterých se tato změna dotkne.“
 
Na jaře společnost Bosch oznámila, že hodlá hrát dominantní roli v oblasti elektrické mobility. Šéf společnosti Bosch Volkmar Denner vidí možnosti růstu zejména ve výrobě 48 V akumulátorů pro mild-hybridy, elektromotorů a výkonové elektroniky. Skupina už v roce 2018 ukončila vývoj a výrobu článků pro akumulátory elektromobilů. Místo toho podepsala dohodu o spolupráci s čínským výrobcem CATL. O jejím elektricky poháněném minibusu, představeném v roce 2018, už dlouho není slyšet a služba e-skútrů zcela selhala.
 
Zastánci elektromobility (např. nezisková organizace Clean Energy Wire - CLEW) Fehrenbacha kritizují za to, že svá tvrzení není schopen doložit fakty. Studie podle nich jasně ukazují, že elektromobily mají po celou dobu své životnosti nižší klimatickou stopu než automobily se spalovacími motory i když je zohledněna jejich výroba včetně akumulátorů. Společnost Bosch podle nich ve svých studiích opakovaně nadhodnocuje energetickou náročnost výroby akumulátorů, podceňují jejich životnost akumulátoru, předpokládají nezměněnou skladbu výroby elektrické energie po celou dobu životnosti vozidla, používá nereálné testy spotřeby energie a vylučují z bilance emise vznikající při výrobě pohonných hmot.