představen nejefektivnější elektromobil t.27 | Aktuality | autoweek.cz

Představen nejefektivnější elektromobil T.27

Představen nejefektivnější elektromobil T.27

30.06.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

V prostorách Královského autoklubu RAC v Londýně byl oficiálně představen elektromobil společnosti Gordon Murray Design T.27 City Car.

Gordon Murray Design T.27 City Car je elektromobil s nově koncipovaným plně integrovaným elektromotorem, řídicím systémem a akumulátorem navrženými tak, aby byla dosažena co nejvyšší účinnost.

Vůz postavila firma konstruktéra Gordona Murraye. Jím navržené automobily Brabham a McLaren získaly řadu titulů ve formuli 1. Murray také navrhl mj. superauta McLaren F1 a Mercedes SLR McLaren.

Už vloni byl představen Gordon Murray Design T.25 jako první vozidlo vzešlé z revolučního produkčního postupu iStream chráněného patentem. Nyní následuje verze s elektrickým pohonem. Ta už úspěšně absolvovala i crash-testy. Městský elektromobil T.27 je dlouhý 2500 mm a rozvor náprav je 1780 mm.

Systém pohonu dodává firma Zytek Automotive. Elektromotor byl navržen tak, aby měl minimální ztráty. Proto používá nezvykle vysoké otáčky 14 500/min, takže vystačí s mnohem menším točivým momentem než je obvyklé (64 N.m). Největší výkon 25 kW je dosažitelný po dobu 30 s. Dalším důležitým prvkem pohonné jednotky je třífázový invertor kombinující dobíjení akumulátoru a vysokonapěťové přepínače. Díky tomu odpadla část těžkých měděných kabelů. Celková hmotnost elektromotoru, invertoru a převodovky je pouze 50 kg.

Vozítko dosahuje rychlosti 105 km/h a má dojezd více než 160 km (podle evropského kombinovaného cyklu dokonce 210 km) ač lithio-ionový akumulátor má kapacitu jen 12 kWh. Je to dáno bezkonkurenční účinností celého systému pohonu. Podílí se na tom ale i mimořádně lehká stavba vozidla využívající patentované iChassis. Pohotovostní hmotnost vozidla včetně akumulátoru je 680 kg. Díky tomu třímístný T.27 má menší potřebu elektrické energie než srovnatelné městské elektromobily - o 29 % elektrické energie méně než smart ED, o 36 % méně než Mitsubishi i-MiEV a dokonce o 86 % méně než Mini-E. Přímo na místě jízdy produkuje nulové emise CO2. Při britských podmínkách výroby elektrické energie vychází 43 g CO2/km v kombinovaném cyklu.

Gordon Murray říká, že jeho firma nehodlá vozítko vyrábět, ale hledá partnery, kteří by pro produkci T.25 a T.27 zakoupili licenci. Údajně se už ohlásili tři zájemci, ale to Murray říkal už před rokem. Vozítko T.25 se spalovacím motorem by mělo stát okolo 9000 liber (asi 250 000 Kč) a pro elektrický T.27 se odhaduje asi dvojnásobná cena, tedy okolo půl milionu korun. Otázkou je, kdo si za tolik peněz koupí něco takového?

 

  • Představen nejefektivnější elektromobil T.27
  • Představen nejefektivnější elektromobil T.27
  • Představen nejefektivnější elektromobil T.27
  • Představen nejefektivnější elektromobil T.27
  • Představen nejefektivnější elektromobil T.27
  • Představen nejefektivnější elektromobil T.27
  • Představen nejefektivnější elektromobil T.27
  • Představen nejefektivnější elektromobil T.27
  • Představen nejefektivnější elektromobil T.27
  • Představen nejefektivnější elektromobil T.27