name | autoweek.cz

Přísnější snižování emisí podváže ekonomický růst

Přísnější snižování emisí podváže ekonomický růst

19.09.2018 | | Aktuality

Přijetí přísnějších požadavků na snížení emisí CO2 pro osobní auta může v České republice podle automobilek podvázat ekonomický růst a konkurenceschopnost. Uvádí to zpráva AutoSAP.
Přijetí přísnějších požadavků na snížení emisí oxidu uhličitého (CO2) pro osobní auta a dodávky může v Česku podvázat ekonomický růst a konkurenceschopnost. ČTK to řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Negativně se podle něho také projeví na zaměstnanosti v tuzemském autoprůmyslu.
 
Evropští zákonodárci podpořili minulý týden ambicióznější cíl snížení emisí CO2 pro osobní automobily a dodávky, podle kterého se mají do roku 2030 emise snížit až o 45 %. Návrh předpisů schválený výborem pro životní prostředí Evropského parlamentu také stanovuje předběžný cíl snížení emisí do roku 2025 o 20 %. Původní návrh přitom počítal se snížením emisí do roku 2025 o 15 % a do roku 2030 o 30 % ve srovnání s úrovní z roku 2021. 
 
„Cílem není to, aby se Evropský parlament s Evropskou komisí přebíjely, kdo bude na automobilky přísnější, odpovědný přechod k nízkoemisní mobilitě vyžaduje rychlý, ale pro členské státy i privátní sektor zvládnutelný přechod. Čistá mobilita nemůže být zákazníkovi vnucená, musí na ni být připraven a bude si ji moci užít až ve chvíli, kdy na něj bude připravena jak legislativa, tak svět kolem nás, včetně podpůrných opatření a dobíjecí infastruktury,“ uvedl Petzl.
 
Pokud by nové cíle přijal příští měsíc parlament jako celek, nastane obtížné jednání s jednotlivými vládami 28 zemí o konečné podobě zákona, protože státy s velkým automobilovým průmyslem se obávají, že přísnější pravidla budou mít negativní dopad na ekonomický růst a pracovní místa. Nová pravidla také představí kreditní systém pro automobilky, který má podpořit výrobu elektrických vozů, a pokuty za porušení limitů oxidů uhličitého.
 
Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) by návrhy EK ohledně snižování automobilových emisí oxidu uhličitého mohly vést k úbytku pracovních míst v automobilovém průmyslu. Příliš rychlý přechod k elektromobilům by podle ACEA nesmírný dopad na zaměstnanost, protože výroba a údržba je u těchto vozů méně náročná na práci než u tradičních automobilů. Upozorňuje také, že automobilový průmysl se na celkové zaměstnanosti ve zpracovatelském sektoru Evropské unie podílí více než 11 %.