problém pro elektromobilitu ve francii | Aktuality | autoweek.cz

Problém pro elektromobilitu ve Francii

Problém pro elektromobilitu ve Francii

25.03.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Informace o ukončení činnosti části sítě rychlodobíjecích stanic Corri-Door ve Francii se v našich médiích bůhví proč spojuje s koronavirem. Jenže kvůli technickým problémům v loňském roce o tom společnost Izivia rozhodla už 7. února a část z odstavených terminálů hodlá nahradit.
Společnost Izivia, což je filiálka státního energetického gigantu EDF, se po dvou technických incidentech, k nimž došlo v loňském roce, rozhodla 7. února z bezpečnostních důvodů odstavit 189 rychlodobíjecích stanic o výkonu 50 kW z celkového počtu 217 terminálů sítě Corri-Door, kterou provozuje. K 3. březnu bylo rozhodnuto neaktualizovat hardware těchto stanic a místo toho je nahradit novými od jiného dodavatele. Izivia zdůrazňuje, že uzavření terminálů je preventivním opatřením a že při dvou incidentech nedošlo k žádné škodě.
 
Corri-Door je významnou sítí v oblasti elektrické mobility, protože je dosud nejrozsáhlejší nabíjecí sítí na francouzských dálnicích nabízející efektivní dobíjení s terminály přibližně každých 80 km. Síť Corri-Door udržuje v provozu 28 rychlodobíjecích stanic od  jiného výrobce, které nadále poskytují služby zákazníkům.
 
Chyba hardwaru nebo nedostatek údržby?
V dubnu a červnu loňského roku byly zaznamenány dva závažné hardwarové incidenty (podrobnosti o tom, k čemu došlo, nebyly zveřejněny), které hrozily problémy s bezpečností u stojanů od dodavatele EVTronic. Výrobcem těchto zařízení byla nizozemská firma EVBox, kterou společnost EVTronic v roce 2018 převzala.
 
Společnost EVBox k tomu vydala prohlášení, že uzavření se týká nabíjecích stanic DC EVTronic vyrobených v letech 2014 a 2015 se specifickou konfigurací přizpůsobenou Izivii. „Můžeme s jistotou potvrdit, že jsou spojeny s konfigurací přizpůsobenou Izivii a přes tyto problémy neexistuje žádné bezpečnostní riziko pro koncové uživatele.“ EVBox ve svém prohlášení trvá na tom, že příčinou problémů byl nedostatek odborné údržby vzhledem k nepravidelnému provozu a dodává: „Opakovaně jsme Izivii nabízeli naši pomoc pro co nejrychlejší opětovné otevření sítě, včetně jejího společného a nezávislého auditu.“
 
Rozhodně ne dobrý byznys
Všechny dotčené rychlonabíjecí stanice budou v nejbližší době odstraněny. Izivia si přeje část z těchto terminálů nahradit novými, ale ne všechny, protože tato síť už je údajně už zastaralá a od jejího vybudování se technologie významně vyvinula. Proto bude obnoveno jen asi 50 z odstavených stanic. Jenže také vyšlo najevo, že provoz odstavených terminálů byl krajně nehospodárný, protože u mnoha z nich byl zaznamenán odběr v průměru jen jednou za dva dny.
 
Ve Francii kupující elektromobilů mohou získat státní dotaci ve výši až 6000 eur (166 000 Kč). Tento program měl skončit u vozidel dodaných do 31. března 2020. Vzhledem k zastavení dodávek kvůli koronaviru byl ale prodloužen na vozy dodané do 15. června.