name | autoweek.cz

Prodej aut v USA – jde o úhel pohledu

Prodej aut v USA – jde o úhel pohledu

03.04.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Agentury nás informovaly, že prodej aut v USA vzrostl o 24 %. Všeobecně se to bere jako doklad toho, že krize amerického automobilového průmyslu už končí. Jenže to není zdaleka tak jisté.

Jenže prodejní čísla vůbec neskýtají důvody k optimismu. Jistě, jsou lepší než před rokem, ale zatím zůstávají daleko za odhady analytiků. Březnový prodej také poprvé od prosince lehce překročil hranici milionu prodaných aut, jenže to ve skutečnosti není mnoho.

Březnové výsledky totiž naznačují směřování k celoročnímu výsledku okolo 11,7 milionu prodaných vozů, tedy pod hranici 12-12,5 milionu, předpovídanou analytiky jako míru potřebnou ke vzpamatování se trhu.

Pro porovnání připomeňme, že v roce 2009 byl s prodejem 10,4 milionu aut za rok nejhorší za 27 let. V roce 2008, kdy od září začal propad prodeje, se prodalo 13,2 milionu aut a v předchozí dekádě to bylo průměrně 16,8 milionu za rok. Tato čísla jsou zatím nedosažitelná.

 

Je zde ještě jedna okolnost, na kterou nelze zapomínat. Nejrůznější slevy dosahují už výše, která si u některých značek nezadá s tím, co vloni v létě americká vláda nabízela ve formě „šrotovného“ pod jménem Cash for Clunkers. Díky slevám, přesahujícím u amerických výrobců v průměru 3000 dolarů na auto, dosáhl Ford meziroční zvýšení prodeje o 40 % a GM o 21 %.

Díky slevám dotovaným z vládní půjčky tak GM opět předstihlo Ford a stalo se znovu jedničkou amerického trhu. Přitom zvýšení prodeje GM bylo menší než celkový průměr. Jediným důvodem k uspokojení pro Ford je skutečnost, že s pomocí slev (v průměru 3300 dolarů na auto) dosáhl prvního zvýšení podílu na trhu od roku 1995.

Japonské značky sice rovněž poskytují slevy, ale ty se v průměru pohybují jen mírně nad hranicí tisíce dolarů na auto.

Důležitý přínos ke zvýšení prodeje přitom přinesla rovněž Toyota, která plně obnovila prodej poté, co jej v souvislosti se svolávacími akcemi v prvních dvou měsících takřka zastavila. Toyota v březnu vykázala meziroční zvýšení prodeje o 41 %, takže už se jí podařilo do značné míry eliminovat ztrátu z prvních dvou měsíců. Toyota během března opět předstihla Ford a těsně se přiblížila GM.

I nadále je špatná situace Chrysleru, jehož prodej poklesl o dalších 8 %. Naopak velmi úspěšný byl Nissan s nárůstem 40 %.

Skupina Hyundai sice vykázala růst o 15 %, jenže to je sotva polovina očekávané hodnoty.