name | autoweek.cz

Projekt Bloodhound SSC skončil

Projekt Bloodhound SSC skončil

14.12.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Projekt Bloodhound SSC, jehož cílem bylo překonat hranici 1000 mph (1609 km/h) skončil poté, co jeho nucení správci nedokázali zajistit financování jeho pokračování. V rámci podpory technického vzdělávání se do projektu zapojily i tisíce studentů a žáků.
Projekt rekordního vozidla Bloodhound SSC se vzhledem k problémům s financováním dostal před měsícem pod kontrolu nucené správy. Správci se poté pokusili získat dodatečné finanční prostředky ve výši 25 milionů liber aby práce na projektu mohly pokračovat. To se ale nepodařilo.
 
Pro pohon vozidla Bloodhound SSC byl použit unikátní hybridní pohon kombinující proudový motor EJ200 ze stíhačky Eurofighter Typhoon doplněný o raketový pohon vlastní konstrukce, který měl umožnit dosažení rychlosti 1000 mph (1609 km/h). Vozidlo se dosud testovalo jen do rychlosti 320 km/h. Na pokračování testovacího programu se nesehnaly potřebné prostředky.
 
Projekt vznikl jako soukromá iniciativa. Byl financován z darů, s pomocí mnoha sponzorů a těžil ze spolupráce s technickými partnery, kteří se podíleli na vývoji jednotlivých komponent. Do projektu se mj. zapojily i automobilky Jaguar a Geely. Jenže se nedařilo zajistit finanční prostředky, které by umožnily potřebné testování. Od konce roku 2016 se vývojové práce několikrát zastavily a nedařilo se plnit stanovené termíny.
 
Po několika odkladech tým plánoval na konec roku 2019 odjezd s vozidlem Bloodhound SSC do Jižní Afriky pro vysokorychlostní testování na ploše vyschlého jezera Hakseen Pan, kde již byla připravena dráha pro rekordní pokus.
 
„Navzdory ohromné ​​veřejné podpoře a angažovanosti mnoha potenciálních a důvěryhodných investorů nebylo možné zajistit zájemce o koupi. Budeme nyní spolupracovat s klíčovými zainteresovanými stranami abychom navrátili zařízení třetím stranám a poté prodali zbývající aktiva společnosti, abychom v maximální míře uspokojili pohledávky věřitelů,“ uvedl nucený správce projektu Andrew Sheridan. Nejzajímavější při likvidaci projektu bude prodej samotného rekordního vozidla Bloodhound SSC.
 
Pozoruhodné na projektu bylo jeho spojení se školami a podporou technického vzdělávání. Právě to bylo uváděno jako důvod vzniku celého projektu. Žáci díky projektu Bloodhound mohli detailně sledovat vývoj vozidla, jeho konstrukci, hledání nejrůznějších technických řešení a měli být on line i při testovacích jízdách a rekordních pokusech. Do sledování projektu se jen ve Velké Británii zapojilo přes 100 000 žáků a studentů. V průběhu projektu žáci stavěli vlastní malá vozítka s raketovým pohonem.
 
Bloodhound SSC měl při testech i rekordních jízdách řídit wing commander RAF Andy Green, který je i držitelem stávajícího rychlostního rekordu z roku 1997. Tehdy s vozidlem Thrust SSC, poháněným dvojicí proudových motorů, překonal rychlost zvuku a dosáhl rychlost 1227,985 km/h.