name | autoweek.cz

Průmysl se obává nedostatku hořčíku

Průmysl se obává nedostatku hořčíku

18.10.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ke krizi vyvolané problémy s dodávkami polovodičů se hrozí přidat další velký problém. V automobilovém průmyslu by mohl už brzy začít docházet hořčík. Zásoby vystačí jen na několik týdnů. Téměř všechny dodávky hořčíku přicházejí z Číny.
Kromě výpadků ve výrobě, způsobených globálním nedostatkem čipů, se automobilový průmysl nyní obává také problémů s dodávkami hořčíku. „Očekáváme, že současné zásoby hořčíku v Evropě budou vyčerpány nejpozději za několik týdnů na konci listopadu 2021,“ varovala organizace Metals Association.
 
Podle Metals Association je v současné době 95 % evropské poptávky po hořčíku pokryto dovozem z Číny, odkud pochází 87 % celosvětové produkce tohoto kovu. V Evropě produkce hořčíku vzhledem k energetické náročnosti skončila v roce 2001. V rámci svého úsilí o snížení spotřeby energie však Čína v poslední době drasticky omezila jeho produkci. „Na základě různých zdrojů lze předpokládat, že nejméně 31 závodů na výrobu hořčíku v nejvýznamnějších střediscích výroby hořčíku na světě, v provinciích Šen-si (Shaanxi) a Šan-si (Shanxi), bylo buď uzavřeno, nebo muselo snížit jejich produkci o 50 %,“ uvedlo obchodní sdružení.
 
Sdružení WV Metalle (Wirtschaftsvereinigung Metalle) proto apelovalo na spolkovou vládu v Německu, aby „urychleně zahájila diplomatická jednání s Čínou s cílem zajistit dodávky hořčíku pro německý průmysl.“ V případě výpadku dodávek v rozsahu, před nímž asociace varuje, hrozí masivní výpadky ve výrobě. Už nyní se jeho nedostatek projevuje v dramatickém růstu cen.
 
Obdobná situace je ve Spojených státech, kde dodavatel hliníkových slitin Matalco informoval své zákazníky, že v roce 2022 pravděpodobně nebude schopen splnit jejich požadavky týkající se dodávek hliníku vzhledem k chybějícímu hořčíku potřebnému k produkci hliníkových slitin. Podobně na kritickou situaci upozornil i největší severoamerický producent hliníku společnost Alcoa. Podle informací společností Matalco a Alcoa ale nejde jen o hořčík, jehož nedostatek hrozí bezprostředně, ale i o klesající dodávky křemíku, jehož cena v krátké době vzrostla o 300 %.
 
Hořčík se používá v automobilovém, leteckém, stavebním a obalovém průmyslu, ale také ve strojírenství, elektrotechnice a při výrobě oceli a hliníkových slitin. Téměř 70 % celosvětové produkce hořčíku se používá na výrobu slitin. Ve skutečnosti všechny výrobky ze slitin hliníku obsahují určité procento hořčíku. Hořčík je ideální volbou pro aplikace, ve kterých je rozhodující nízká hmotnost. Proto získává klíčovou roli v souvislosti s nástupem elektromobility.
 
Hořčík je nejlehčí kov. Po oceli a hliníku je třetím nejčastěji používaným konstrukčním kovem. Získává se z mořské vody a minerálů obsahujících hořčík, které nabízejí jeho takřka neomezené zásoby. Díky svému rozšířenému přirozenému výskytu a způsobu zpracování je hořčík považován za nejekologičtější a nejudržitelnější kov. Navíc jej lze 100% recyklovat.