name | autoweek.cz

První autobusy bez řidiče jezdí v Lyonu

První autobusy bez řidiče jezdí v Lyonu

05.09.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V Lyonu učinili další významný krok v použití autonomních vozidel. Do provozu s cestujícími byly zařazeny dva plně autonomní elektrobusy Navya Arma. Nejedná se ale o jízdu po veřejných komunikacích v běžném provozu - minibusy se pohybují jen po tramvajové trase.
Současné předpisy neumožňují provoz autobusů bez řidiče v běžné dopravě mezi jinými vozidly a chodci. Proto i v Lyonu jezdí dva čtyři metry dlouhé minibusy Navya Arma společnosti Keolis po vyhražené 1,3 km dlouhé trase s pěti zastávkami v podstatě jako tramvaj. Zatím jsou spíš turistickou atrakcí.
 
Francouzské autonomní elektrobusy Navya Arma už mají za sebou mnoho testovacích jízd ve Francii (v roce 2015 například vozily hosty kongresu ITS v Bordeaux). Ve Švýcarsku byly zkoušeny v provozu v Sionu a nedávno vozily hosty při slavnostním otevírání tunelu St. Gotthard. Testují se i v Dubaji a také v Perthu v Austrálii, ovšem zatím to bylo vždy bez cestujících a v uzavřených prostorech. V jaderné elektrárně společnosti EDF v Civaux už delší dobu šest těchto vozidel slouží k vnitropodnikové dopravě zaměstnanců na trase dlouhé 2,5 km, po níž jezdí v pětiminutových intervalech.
 
Plně elektricky poháněný minibus pro 15 osob může sloužit jako velké taxi se zadáním cíle nebo jako městský autobus, pohybující se po předem přesně určené trase. Minibus je schopen se pohybovat rychlostí až 45 km/h aniž by za jeho volantem musel sedět řidič, ovšem zatím mimo uzavřené testovací tratě nesmí překročit rychlost 20 km/h. Jeho autonomní pohyb zajišťuje použití GPS, LiDaru a stereokamer. Díky těmto zařízením je vozidlo schopné vyhýbat se jakýmkoliv překážkám a pohybovat se po předprogramovaných trasách. Jeho plně autonomní provoz může trvat 5 až 13 hodin.
 
Podobných prototypů už po světě jezdí mnoho, ale francouzská společnost Navya jako úplně první na světě od jara 2016 elektrobus Arma nabízí ke koupi za 200 000 eur.