name | autoweek.cz

První letošní autosalon

První letošní autosalon

13.01.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V jihočínské provincii Hainan se uskutečnil mezinárodní autosalon zaměřený na nové energie a inteligentní propojená vozidla 2021 Haikou International New Energy Vehicle and Connected Mobility Show.
Třetí ročník mezinárodního veletrhu nových vozidel s alternativní pohony a propojené mobility proběhl s tématem „Drive to Green Future“ v Haikou, hlavním městě jihočínské provincie Hainan. Všichni přítomní museli mít na obličeji masky, u vchodu jim byla návštěvníci kontrolována teplota a zdravotní kód.
 
Na výstavě se představilo 300 nových energeticky úsporných vozidel včetně elektricky poháněných a hybridních automobilů a více než 160 inteligentních vozidel se schopností připojení k internetu od nezávislých výrobců, mezinárodních automobilových značek (jako jsou FAW-Volkswagen, FAW-Volkswagen Audi, Mercedes-Benz a BMW), nových výrobců automobilů s elektrickým pohonem (například Tesla, NIO, Wima, Xpeng, Lixiang a HiPhi) i špičkových značek luxusních automobilů (jako Porsche, Lamborghini nebo Bentley).
 
Přehlídka zahrnovala i 20 tematických konferencí a seminářů, setkání s výměnou technických informací týkajících se různých témat. Po návštěvě autosalonu si návštěvníci mohli užít zkušební jízdy s nejnovějšími systémy pohonu.
 
V zájmu boje proti znečištění životního prostředí hodlají orgány v Hainanu do roku 2030 zcela zastavit prodej automobilů s konvenčními spalovacími motory. Vláda za tímto účelem vyzve obyvatele k nákupu elektrických vozidel a hybridů a buduje pro ně nezbytnou infrastrukturu. Už od 1. srpna 2018 zde úřady zavedly zvláštní kvótu pro získání registračních značek pro běžné typy vozidel. Podle údajů z minulého roku bylo mezitím v Hainanu zaregistrováno více než 23 000 „zelených“ automobilů, což bylo asi 1,8 % z celkového počtu nově registrovaných automobilů. Za účelem servisu ekologicky šetrných vozidel je v provincii 4600 nabíjecích stanic. Od roku 2019 jsou podle úřadů všechny společnosti a státní podniky rozhodnuty přejít na „zelená“ auta. Do roku 2030 se plánuje instalace 940 000 míst pro dobíjení elektricky poháněných automobilů.
 
Společnost Human Horizons, zabývající se výzkumem v oblasti mobility a autonomního řízení, v Hainanu představila luxusní HiPhi X Super SUV a oznámila, že prvních 3000 vozidel Founder Edition bude brzy vyprodáno a má rezervace na testovací jízdy dalších 32 000 potenciálních zákazníků pro rok 2021. Prvních 3000 majitelů HiPhi X Founder Edition ve čtyř- i šestimístném provedení získá celoživotní služby jako bezplatnou záruku na vozidlo, bezplatnou údržbu elektrických komponent, bezplatnou obecnou údržbu, bezplatné nabíjení, bezplatná data 5G a bezplatnou silniční asistenci.
 
Elektrický luxusní sedan Hongqi E-QM5 přináší hodně nestandardní design s jedinečným světelným podpisem. Po technické stránce ovšem tento vůz nepředstavuje nic mimořádného s trakčním elektromotorem o výkonu 140 kW (190 k) a dojezdem 430 km.
 
Vrcholný model společnosti Nio, luxusní sedan ET7 vyniká na čínské poměry elegantním designem. Hodlá konkurovat vozům Tesla, které se rychle prosazují i na čínském trhu. S akumulátorem zvětšeným na 150 kWh slibuje dojezd až 1000 km (stávající verze se 70 resp. 100 kWh dosahují 500 a 700 km). K tomu přidává autonomní řízení a duální systém pohonu se dvěma trakčními elektromotory (vpředu s permanentními magnety, vzadu indukční) pohánějícími všechna kola. K dispozici je celkový špičkový výkon 480 kW a točivý moment 850 N.m, což slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 s. Čtvrtý elektromobil značky vychází koncepčně z konceptu ET Preview z roku 2019 a do prodeje by měl přijít v roce 2022 a bude pro něj k dispozici služba BaaS (Battery as a Service).
 
Euniq je řada vozidel značky Maxus, kterou vlastní největší čínský výrobce automobilů SAIC. Euniq 7 je elektrické vozidlo s palivovými články na bázi standardního MPV Maxus G20 se zážehovým motorem. Trakční elektromotor má výkon 148 kW (201 k). Systém palivových článků využívá tři nádrže umístěné pod podlahou, které pojmou 6,4 kg vodíku a lze je naplnit za 5 minut. Dojezd je podle 600 km. Euniq 7 bude uveden na čínský automobilový trh na konci roku. Využití pohonu s palivovými články na vodík je v Číně stále v počátcích, nicméně město Šanghaj, které je také největším akcionářem společnosti SAIC, má s ním velké plány. Chce se stát vedoucím regionem v oblasti vodíkových technologií. Za tímto účelem staví 20 zcela nových čerpacích stanic na vodík.