name | autoweek.cz

PSA a Fiat Chrysler pracují na spojení

PSA a Fiat Chrysler pracují na spojení

01.11.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnosti Fiat Chrysler Automobiles a PSA Group plánují spojit své síly aby jako čtvrtý největší výrobce automobilů na světě společně dosáhly potřebnou velikost pro zvládnutí investic do nákladných nových technologií a lépe čelily poklesu poptávky po nových autech.
Obě společnosti potvrdily, že mají v úmyslu dosáhnout během následujících týdnů dohodu a vytvořit skupinu s hodnotou 50 miliard dolarů kotovanou na burzách v Paříži, Miláně a New Yorku. Generálním ředitelem má být na příštích pět let jmenován Carlos Tavares z PSA a předsedou John Elkann z FCA. Dochází tak k naplnění snu bývalého generálního ředitele FCA Sergia Marchionneho, který před rokem náhle zemřel.
 
Sloučená skupina má mít z daňových důvodů sídlo v Nizozemsku, měla by však mít operační střediska ve Francii, Itálii a Spojených státech. Ve správní radě s 11 členy by mělo PSA šest zástupců včetně Tavarese a FCA pět včetně svého předsedy Johna Elkanna.
 
Logický krok
Před pěti měsíci FCA ukončila obdobná jednání s Renaultem. Okamžitě ale bylo jasné, že FCA bude pokračovat v hledání partnera, s jehož pomocí dokáže lépe čelit poklesu prodeje a nedostatku prostředků na obrovské investice do vývoje elektricky poháněných a autonomních vozidel. Z nabízejících se možností se dohoda mezi PSA a FCA zdá být nejlogičtější a nejperspektivnější, byť ne bezproblémová.
 
Spojením může FCA získat přístup k moderním platformám společnosti PSA, umožňujícím použití elektrického a hybridního pohonu, což by jí pomohlo splnit nové přísnější emisní limity. PSA Group, dosud příliš vázaná na evropské trhy, by mohla těžit z výnosného severoamerického obchodního zázemí FCA s úspěšnými značkami Ram a Jeep.
 
Odbory budou bránit zefektivnění produkce
Dohoda ovšem může narazit na odpor odborů ve všech dotčených zemích, tedy Itálii, Francii, USA ale také v Německu a Velké Británii, které se budou bránit předpokládanému snižování počtu pracovních míst vzhledem k tomu, že obě společnosti čelí velké nevyužité výrobní kapacitě. V důsledku toho může snaha o fúzi narazit i na odpor vlád v Římě a Paříži přes to, že pokud k dohodě nedojde, může být počet lidí, kteří ztratí zaměstnání, mnohonásobně větší.
 
Zajímavé je, že v reakci na informace o jednání akcie FCA vyskočily o 11 % na roční maximum, ale akcie PSA klesly až o 14 % na dvoutýdenní minimum. „Akcionáři společnosti PSA přijímají při spojení větší tržní riziko než FCA,“ vysvětluje analytik společnosti Jefferies Philippe Houchois.
 
Čtvrtý výrobce na světě s problematickými značkami
Spojením vznikne skupina, která se s roční produkcí 8,7 milionu vozidel zařadí na čtvrté místo v globálním žebříčku producentů automobilů za Volkswagen, Toyotu a alianci Renault-Nissan-Mitsubishi. Cílem obou partnerů je dosáhnout úspory ve výši 3,7 miliardy eur bez toho, že by přikročily k uzavření některého ze závodů.
 
Kombinovaná skupina by zahrnovala značky Fiat, Jeep, Dodge, Ram, Chrysler, Lancia, Abarth, Alfa Romeo, Maserati, Peugeot, Citroën, DS, Opel a Vauxhall působící jak na trhu velkosériových i prémiových osobních automobilů, ale také na velmi důležitém trhu lehkých užitkových vozidel a pick-upů.
 
„K dosažení formální dohody budeme muset udělat ještě spoustu práce, ale je jasné, že příležitost, která představuje pro obě společnosti, je zcela jednoznačná,“ uvedl generální ředitel FCA Mike Manley.
 
Francouzský ministr financí Bruno Le Maire plán spojení obou společností uvítal, což je v kontrastu s plány na fúzi FCA s Renaultem, která mohla PSA ponechat v obtížném postavení a kterou francouzská vláda svými požadavky zmařila. Francouzská vláda kontroluje 15 % akcií Renaultu a 12 % akcií PSA, ovšem v Renaultu má podstatně větší rozhodovací pravomoci než v PSA, kde mají silnější postavení rodina Peugeotů a čínská automobilka Dongfeng.
 
Šance pro Tavarese
Jestliže se spojení FCA s Renaultem zpochybňovalo i z důvodu chybějící manažerské osobnosti schopné tento proces zvládnout, tak zde se předpokládá, že generální ředitel PSA Carlos Tavares k tomu má všechny předpoklady. To dokázal nečekaně rychlým vyvedením PSA z kritického postavení, kdy jej francouzský stát a čínská Dongfeng Motor zachraňovaly před bankrotem, a především obdivuhodným začleněním automobilky Opel/Vauxhall do PSA, kterou v krátké době dovedl k ziskovosti, což se předchozímu majiteli General Motors nepodařilo. Přitom zvládl i obtížná jednání s německými odbory. Bývalý muž číslo 2 u Renaultu za Carlosem Ghosnem je po loňské smrti generálního ředitele FCA Sergia Marchionneho a zatčení šéfa aliance Renault-Nissan Carlose Ghosna pokládán za nejschopnějšího manažera v automobilovém průmyslu dneška.
 
Sergio Marchionne dlouho hledal možnosti fúze pro FCA a na toto jeho úsilí navázal John Elkann, zastupující ve vedení FCA rodinu Agnelliů. Ta vlastní 29,2 % akcií ve FCA a bude i největším akcionářem v kombinované společnosti PSA-FCA s podílem 14,5 %.
 
Tavares v Opelu dosáhl zisk tím, že v Německu omezil výdaje na vývoj a konsolidoval aktivity PSA ve Francii. Podobný krok, a to v mnohem větším rozsahu, by bylo potřeba uskutečnit s Fiatem, nicméně je jisté, že v Itálii podobná opatření narazí na tvrdý odpor. Čeká ho i řešení kritické situace prémiových značek Alfa Romeo a Maserati.
 
Čínská stopa
Třetí automobilkou v pozadí připravované fúze je čínská Dongfeng Motor. Ta v PSA vlastní 12,2 % akcií a 19,5 % hlasovacích práv. Objevují se úvahy, že by Dongfeng mohl svůj podíl prodat aby se předešlo problémům s americkými regulačními orgány vzhledem k americko-čínské obchodní válce. Na druhou stranu ale může být čínská automobilka největším vítězem plánované fúze a posílit své postavení. Partnerem FCA v Číně je společnost GAC.
 
Spojení s PSA otevře pro FCA přístup k modulární víceenergetické platformě CMP francouzské skupiny PSA, která umožňuje aplikaci nejen spalovacích motorů, ale i hybridního nebo plně elektrického pohonu. Na vývoji platformy CMP se podílela i automobilka Dongfeng.