name | autoweek.cz

PSA kupuje Opel za 2,2 miliardy eur

PSA kupuje Opel za 2,2 miliardy eur

07.03.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

PSA Group dospěla k dohodě s koncernem General Motors, že od něj koupí značky Opel a Vauxhall za 2,2 miliardy eur. PSA Group s Opelem se stane dvojkou v Evropě, zatímco GM se zaměři na vývoj vozidel pro ziskovější trhy v USA a Číně namísto boje o postavení největšího výrobce aut na světě.
PSA kupuje Opel za 2,2 miliardy eur
 
PSA Group dospěla k dohodě s koncernem General Motors, že od něj koupí značky Opel a Vauxhall za 2,2 miliardy eur. PSA Group s Opelem se stane dvojkou v Evropě, zatímco GM se zaměři na vývoj vozidel pro ziskovější trhy v USA a Číně namísto boje o postavení největšího výrobce aut na světě.
 
PSA Group uvádí, že dovede Opel a Vauxhall k ziskovosti s tím, že do roku 2026 dosáhne společné úspory na nákladech ve výši 1.7 miliardy eur. Úspory budou dosaženy především společným technickým vývojem vozidel, jejichž společná produkce bude mnohem větší. Navzdory ujišťování ze strany vedení PSA Group ale panují obavy, že úspory ve výrobě budou znamenat i významné snížení počtu pracovních míst především v nákladově nejnáročnějších lokalitách, tedy v Německu, Francii a zejména v důsledku Brexitu ve Velké Británii.
 
Opel byl v majetku GM téměř 90 let. Od roku 1999 ale byla jeho činnost trvale ztrátová – jen od roku 2009 ztráty dosáhly í miliard dolarů, přičemž v důsledku ohlášení Brexitu a následného poklesu hodnoty britské libry nakonec skončil ztrátou i loňský rok, byť se původně zdálo, že konečně dojde k obratu.
 
Optimistický výhled      
Převzetím Opelu PSA Group předstihne Renault na místě dvojky evropských trhů s tržní  podílem 16 % proti evropské jedničce VW Group se 24 %. V loňském roce PSA Group a GM Europe vykázaly dohromady obrat 72 miliard eur a dodaly 4,3 milionu aut.
 
„Jsme si jisti, že s naší podporou obrat společnosti Opel-Vauxhall velmi rychle poroste. Protože jsme už společně vytvořili vynikající produkty pro evropské trhy, tak jsme si jisti, že Opel/Vauxhall je pro nás tím pravým partnerem,“ prohlásil generální ředitel PSA Group Carlos Tavares při oficiálním ohlášení dohody.
 
GM za výrobní zařízení Opelu získá 1,32 miliardy eur - 650 milionů v hotovosti a 670 milionů v akciích PSA Group. Dalších 900 milionů eur vyplatí PSA Group a banka BNP Paribas (shodně po 450 milionech) za finanční divizi Opelu s tím, že nadále bude působit jako společný podnik pod kontrolou francouzské banky.
 
Mělo to být naopak
Spolupráce mezi PSA a Opelem už byla dříve navázána na základě dohody uzavřené koncem roku 2012. Tehdy stála PSA na pokraji bankrotu a vše nasvědčovalo tomu, že francouzská společnost přejde pod kontrolu GM. Jenže čínští partneři GM a PSA, tedy Shanghai Automotive GM a Dongfeng, byli proti, stejně jako francouzská vláda. Francouzská vláda a společnost Dongfeng proto odkoupily od rodiny Peugeotů rozhodující podíl v PSA a přinutily GM prodat jeho 7 % akcií. Do vedení PSA poté přišel Carlos Tavares a nasadil tvrdý růstový kurs, který přinesl rychlý úspěch. Ze ztráty v roce 2012 se PSA už v roce 2015 propracovala k ziskové bilanci a v roce 2016 vygenerovala čistý zisk 2,6 miliardy eur, takže poprvé od roku 2011 mohla vyplatit dividendy.
 
Z připravované spolupráce GM a PSA zůstaly tři společné projekty, které nyní urychlí sbližování obou výrobců. Jako první výsledek se nyní v Ženevě představují nové crossovery Opel Crossland X a Citroën C3 Aircross vycházející koncepčně z vozu Citroën C3. Jetě letos se představí i větší crossovery. Menší bude vyrábět Opel i pro Francouze ve Španělsku, druhý naopak budou vyrábět Francouzi i pro Opel.
 
Motivace GM: vyšší ziskovost
Osm let poté, co byl na poslední chvíli zmařen prodej Opelu kanadské společnosti s ruským podílem Magna International a tři roky poté, co Volkswagen stáhl svou nabídku koupit Opel kvůli příliš vysoké ceně se tedy GM zcela stahuje z evropskýh trhů. Je to důsledkem tlaku investorů, kteří požadují, aby se americký gigant zaměřil jen na ziskové činnosti namísto snahy bojovat s Volkswagenem a Toyotou o ztracený post celosvětové jedničky. Šéfka GM Mary Barraová souhlasila s cílem dosáhnout minimální návratnost investic 20 % a vyplácet vyšší dividendy akcionářům.
 
Na vysvětlenou proč prodává Opel president GM Dan Ammann uvedl, že současná složitá politická situace v Evropě a rostoucí požadavky na snižování emisí by vyžadovala rozsáhlé investice v době, kdy potřebuje velké investice do nových technologiíi ve Spojených státech a Číně, což jsou mnohem lukrativnější trhy. Vývoj evropského automobilového trhu podle Ammanna znamená, že pouze 20 % produkce Opelu je možné sdílet s budoucí nabídkou GM na nejdůležitějších trzích. To znamená, že ppro společnost jako je PSA Group je toto spojení výhodnější, protože dosáhne potřebné společné velikosti pro dosažení zisku.
 
PSA Group uvádí, že chce, aby Opel do roku 2020 dosáhl ziskovosti 2 % a do roku 2026 míra ziskovost vzrostla na 6 %. GM v Severní Americe už dva roky vykazuje ziskovost ve výši 10 % a letos se předpokládá stejná hodnota. Získané 2 miliardy chce GM využít především k nákupu vlastních akcií a tím se přiblížit k dlouhodobému cíli kontrolovat vlastní akcie v hodnotě 14 miliqard dolarů.
 
Důsledky dohody
Dohoda znamená, že proti původním předpokladům GM podrží většinu z penzijního deficitu Opelu, odhadovaného na 10 miliard dolarů. Jen menší penzijní fondy budou převedeny na PSA Group společně s úhradou jejich pohledávek ve výši 3 miliard eur.
 
Bylo rovněž dosaženo dohody týkající se připravovaných dodávek vozů Holden pro australský trh a některých modelů značky Buick pro USA, které bude i nadále vyrábět Opel.
 
Obě společnosti budou v budoucnu rovněž spolupracovat na vývoji vozidel poháněných pomocí palivových článků a především obě strany by měly sdílet i techniku vozidel s elektrickým pohonem.