name | autoweek.cz

PSA souhlasí s dohodou o fúzi s FCA

PSA souhlasí s dohodou o fúzi s FCA

19.12.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnosti Fiat Chrysler Automobiles a PSA Group podepsaly závaznou dohodu o fúzi, která změní podobu globálního automobilový průmyslu.
Fúzí vznikne čtvrtá největší automobilka na světě s hodnotou akciového trhu 47 miliard USD a s 8,7 milionu ročně prodaných vozidel za skupinami Volkswagen AG, Toyota Motor a aliancí Renault-Nissan. Nově vytvořená společnost rovněž spojí velké evropské průmyslové dynastie - miliardářský klan Agnelliů v Itálii, reprezentovaný holdingem Exor a dnes vedený Elkannem, a francouzskou rodinu Peugeotů, reprezentovanou společností EPF (Etablissements Peugeot Fréres) resp. jí kontrolovanou investiční společností FFP (Société Fonciére, Financiére et de Patricipations).
 
Do čela Carlos Tavares
PSA a FCA uvedly, že nová společnost bude mít představenstvo složené z 11 osob, přičemž pět členů nominuje PSA a dalších pět FCA. V rámci dohody by žádný akcionář neměl mít pravomoc vykonávat více než 30 % hlasů odevzdaných na schůzích akcionářů.
 
Nově vytvořenou společnost v počátečním pětiletém období povede jako generální ředitel PSA Carlos Tavares, který zaujme 11. místo v představenstvu, a předseda představenstva FCA John Elkann zaujme stejnou roli v nové společnosti. Také generální ředitel FCA Mike Manley zůstane ve vedení nové skupiny po boku Tavarese, ale jeho funkce zatím nebyla ohlášena.
 
Carlos Tavares, který je známý jako nekompromisní bojovník za snižování nákladů, bude muset kličkovat při politickém tlaku ve Francii, Itálii i USA, kde mají jednotlivé automobilky hluboké národní kořeny. Již dříve se ale dokázal vypořádat s podobnými těžkými úkoly když poté, co v roce 2014 převzal její vedení, pozdvihl PSA z hrozby bankrotu a oživil dříve ztrátovou značku Opel poté, co ji před dvěma lety získal od GM.
 
Velký potenciál
Spojením se PSA a FCA snaží dosáhnout ročních úspor nákladů ve výši 3,7 miliardy eur (4 miliardy USD). Očekává se, že sdílení technologií, jakož i úspory související s produkty a platformami přinesou asi 40 % ročních synergií. Společný nákup bude představovat dalších odhadovaných 40 %, přičemž bude těžit zejména z většího objemu zakázek a sladění nejlepších cen. Ostatní oblasti, včetně marketingu, IT, obecné a administrativní a logistické, budou představovat zbývajících 20 %. Odhady synergií nejsou založeny na uzavírání výrobních závodů.
 
Se značkami, jako jsou Peugeot, Citroën, DS, Opel, Vauxhall, Jeep, Dodge, Ram, Chrysler, Alfa Romeo a Maserati prodaly obě společnosti v loňském roce dohromady 8,7 milionu vozidel, ale podle prognózy LMC Automotive mají výrobní kapacity na 14 milionů automobilů. Součástí skupiny by měl zůstat i výrobce robotů Comau.
 
Společnosti proto ještě budou muset upřesnit, jak plánují řešit nadbytečnou výrobu kapacitu a na které platformy automobilů se zaměří s tím, že většina objemu výroby se soustředí na kompaktní/střední a malou platformu PSA.
 
Důležitost trhu v USA
Před dokončením fúze jeden z akcionářů společnosti PSA, čínská skupina Dongfeng Motor Group (DFG), sníží svůj podíl 12,2 % ve francouzské automobilce prodejem 30,7 milionu akcií společnosti PSA. Dongfeng si ponechá 4,5 % akcií sloučené skupiny. Snížení podílu Dongfengu je považováno za pomoc dohodě získat schválení ve Spojených státech.
 
Dohoda společnosti PSA poskytne dlouho postrádané zastoupení na trhu v USA a současně by měla FCA pomoci získat výsledky vývoje technologií pro snižování emisí a elektrického pohonu, kde zaostává proti konkurenci. Přesto bude nová společnost i nadále silně závislá na evropském trhu a špatně zastoupená v Číně. Společnost FCA získá přístup k modernějším platformám vozidel společnosti PSA, což jí pomůže splnit přísnější emisní limity, zatímco společnost PSA, zaměřená na Evropu, může těžit z výhodného severoamerického zastoupení FCA.
 
Pokračování jednání
Oba partneři uvedli, že až v nadcházejících měsících přijdou se jménem sloučené společnosti. Očekává se, že dokončení navrhované fúze proběhne během 12 až 15 měsíců, včetně schválení akcionáři obou společností na mimořádných valných hromadách akcionářů a vypořádání se s výhradami antimonopolních a jiných regulačních orgánů.
 
Dohoda stále může čelit přísné regulační kontrole EU, zejména s ohledem na velmi silné postavení obou společností na trhu s užitkovými automobily. Vlády v Římě a Paříži spolu s odbory se budou mít na pozoru před možnými ztrátami pracovních míst z kombinovaného počtu asi 400 000 zaměstnanců.
 
Před uskutečněním fúze FCA svým akcionářům vyplatí zvláštní dividendu ve výši 5,5 miliardy eur a PSA svým akcionářům rozdělí svůj 46% podíl ve výrobci autodílů Faurecia v tržní hodnotě 3,2 miliardy eur.
 
Exor bude největším akcionářem nové společnosti s podílem 14,5 %. Dále budou klíčovými akcionáři rodina Peugeotů, francouzská státní banka Bpifrance Participations a DFG.
 
Největší automobilové koncerny světa podle agentury Reuters
1. Volkswagen AG - 10,8 milionu
-. (součet aliance Renault Nissan Mitsubishi - 10,8 milionu)
2. Toyota Motor - 10,6 milionu
3. součet PSA-FCA - 8,7 milionu
4. General Motors - 8.4 milionu
5. Hyundai-Kia - 7.4 milionu
6. Ford Motor - 6,0 milionů
7. Nissan Motor - 5,7 milionu
8. Honda - 5,3 milionu
-. (Fiat Chrysler - 4,8 milionu)
-. (PSA - 3,9 milionu)
9. Renault - 3,9 milionu
-. (Mitsubishi Motors - 1,2 milionu)
 
Pozn.: V přehledu nejsou zařazeny čtyři největší čínské automobilové koncerny s jejich vlastními značkami bez společných podniků. Přesné údaje o jejich aktuální prodejní bilanci nejsou k dispozici, ale podle posledních dosažitelných dat SAIC dodává minimálně 5,6 milionu vozidel ročně, Dongfeng 3,5 milionu, FAW 2,7 milionu a Changan 1,6 milionu, k tomu ještě Zheijang Geely Holding 1,4 milionu vozidel.