name | autoweek.cz

Qualcomm, Deutsche Telekom a BMW vítězí v boji s EU

Qualcomm, Deutsche Telekom a BMW vítězí v boji s EU

06.07.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Státy Evropské unie na jednání v Bruselu odmítly snahu Evropské komise o zavedení standardu pro připojení automobilů založeného na wifi ve prospěch technologie 5G.
Evropská komise připravila standard Spolupracujícího inteligentního dopravního systému C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems) založený na technologii WiFi 802.11p, který byl podporován společnostmi Volkswagen, NXP, General Motors, Volvo, Renault, Toyota, Autotalks a Kapsch TrafficCom.
 
Zbývající zástupci automobilového průmyslu s tímto projektem nesouhlasili. Navíc představitelé mobilního průmyslu lobbovali ve prospěch alternativního systému založeného na technologii 5G a známého jako C-V2X (Cellular Vehicle to Everything).
 
Konsorcium organizací mobilního průmyslu - včetně skupin GSMA, 5GAA, GSA a ETNO - před měsícem napsalo dopis, v němž uvádí, že vyloučení technologie 5G z připojených vozidel v Evropě by mělo katastrofální důsledky, protože staví Evropu do konkurenční nevýhody neboť ignoruje skutečnost, že se v posledních letech objevily novější technologie. Proto vyzývají představitele Evropské unie aby zrušili standardy wifi, protože by je nutily k investicím do technologie, která bude brzy zastaralá a nabízí relativně slabý výkon v porovnání s mobilní technologií založenou na 5G.
 
Mezi podporovatele 5G technologie se přidaly i společnosti BMW, Daimler, Ford, PSA Group, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel, Qualcomm a Samsung. Tyto společnosti už vloni v listopadu upozornily na to, že Evropská komise nedodržuje principy technické neutrality, protože prosazuje jediné technické řešení. Podle nich by automobilový průmysl měl být svobodný ve volbě technických řešení pro internetem propojená auta.
 
Evropská komise obhajovala svůj postoj na základě toho, že využití wifi je dnes mnohem dostupnější než 5G. Jenže celkem 21 zemí - včetně zemí s nejvýznamnějším automobilovým průmyslem v Evropě, jako jsou Německo, Francie a Itálie - nakonec při setkání v Bruselu hlasovalo proti návrhu EU resp. Evropské komise na použití C-ITS.


Výsledek hlasování je velkým úspěchem především pro BMW, Deutsche Telekom a amerického výrobce čipů Qualcomm, kteří se nejvíc zasazovali o přijetí technologie 5G. Mezi vítěze je třeba zařadit i čínskou společnost Huawei, která se ve vývoji technologie 5G dopracovala nejdál. Naopak je vnímán jako velká porážka pro koncern Volkswagen, který se podílel na vývoji technologie využívající wifi.
 
Agentura Reuters upozorňuje, že EU ve snaze zachovat iluzi demokratického procesu rozhodování má tendenci udělat nepodstatná vylepšení a vrátit se k hlasování dokud neprosadí vlastní řešení. V tomto případě je těžké si představit, jak by EU v této záležitosti mohla něco takového učinit, takže se zdá, že by to mohla být pro nezodpovědné eurokomisaře vzácná porážka.
 
Eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová po hlasování uvedla: „Budeme ve spolupráci s členskými státy pokračovat v hledání řešení jejich problémů a nalezení vhodného postupu vpřed.“
 
Generální ředitel GSMA Mats Granryd hlasování komentoval: „Evropa se právě vrátila do závodu propojených automobilů proti USA a Číně. Díky této špičkové technologii mohou být zachráněny tisíce životů na silnicích a tisíce pracovních míst v našich továrnách. Evropané také ušetří miliardy eur na bezproblémovém jednotném trhu. Soustředit se na C-ITS by znamenalo uzamknout se ve stárnoucí rádiové technologii, což by pro pokročilé mobilní technologie, například C-V2X, ztěžovalo vstup na evropský trh.“
 
Ředitel zastánce 5GAA Maxime Flament prohlásil: „Výsledek hlasování je jasným signálem Evropské komisi, že technologická neutralita by měla zvítězit. Pouze rovné podmínky mezi stávajícími technologiemi umožní bezpečnější a efektivnější mobilitu na evropských silnicích.“
 
Prezident GSA Joe Barrett řekl: „Rozhodnutí členských států EU odmítnout zaměření na C-ITS a požádat Evropskou komisi, aby přehodnotila svůj názor, je skvělou zprávou pro technologickou neutralitu a signalizuje pozitivní budoucnost propojených inteligentních dopravních systémů v Evropě. GSA spolu s dalšími předními asociacemi mobilního a automobilového průmyslu věří, že ekosystém C-ITS by neměl být omezován technologiemi nebo mobilním či automobilovými společnostmi, a tím Evropu jednoznačně znevýhodnit před ostatními regiony světa. Toto pravděpodobně není konec rozpravy. Každé rozhodnutí v tak těžkopádném stroji, jakým je EU, musí projít mnoha parlamenty, výbory, radami atd. Je to pomalý proces, než všichni dospějí ke stejnému rozhodnutí. EU tak o tom pravděpodobně ještě bude diskutovat, zatímco zbytek světa už bude přecházet k létajícím autům.“
 
Generální ředitelka ETNO Lise Fuhrová uvedla: „Automobilový průmysl nyní může svobodně zvolit to nejlepší technické řešení aby chránil uživatele silnic a řidiče.“
 
Volba použité technologie znamená rozhodnutí o mnohamiliardovém obchodu. Technologie C-V2X se postupně prosazuje v ​​Číně a ve Spojených státech a do budoucna umožní, aby autonomní vozidla mohla využívat technologii 5G. Její použití je nezbytné pro další pokrok ve využívání virtuální reality, rozšířené reality, v chytrých továrnách a aplikacích umělé inteligence. Už několik zemí se proto připravuje na zavedení ultrarychlých 5G bezdrátových sítí.
 
Rozhodnutí zástupců členských států Evropské unie ještě čeká na schválení příslušnými ministry, kteří se mají sejít 8. července. Očekává, že návrh na použití wifi formálně odmítnou a přijmou použití technologie 5G.