name | autoweek.cz

Renault Clio Grandtour - nová generace

Renault Clio Grandtour - nová generace

29.03.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nová generace Clia Grandtour si vzala inspiraci u vozů vyšších segmentů, u tzv. verzí Shooting Brake. Nejde o vůz odvozený z hatchbacku, ale nové generace se vyvíjela zcela samostatně. Proto se záď liší celkovým uspořádáním i designem.

Novou generaci modelu Clio Grandtour na český trh uvedla v průhonické Sokolovně nová marketingová ředitelka Renaultu ČR Marina Picardová. Z hlediska českého trhu se jedná o velmi významnou novinku. Karoserie kombi totiž je u Renaultu Clio mezi českými motoristy velmi oblíbená. V letech 2009 až 2012 se u nás prodalo 9095 vozů Clio III. generace, z čehož 3873 kusů bylo ve verzi Grandtour, což představovalo 43 %!

Tržní podíl karoserií kombi v evropském segmentu malých vozů se již pět let pohybuje okolo 5,5 %, což znamená průměrně 240 000 vozidel ročně. Kralují hatchbacky se 75 % segmentu před minivany (11 %). Zbytek připadá na crossovery (7 %) a kupé s kabriolety (2 %).

Uvedený poměr se ale velmi výrazně liší pro jednotlivé modely a země. Clio III.generace se ve verze Grandtour, uvedené na trh v prvním čtvrtletí roku 2009, prodával významně větší podíl - 15 až 20 %.

Zatímco kupující malých hatchbacků se při nákupu rozhodují zejména mezi malými mezi hatchbacky (+47 %), kupující malých kombi nemají svou volbu tak přísně vyhraněnou. Zvažují svou volbu u vozů z vyšších segmentů (až 30 %, přičemž 12 % uvažuje zejména o menším kombi). Ve všech případech ale neuvažují o minivanu, a to zejména z důvodu stylu a polohy řízení.

Pozoruhodný je trend ukazující, že 40 % nových zákazníků přichází z vozů jiného druhu, přičemž většinou z vyššího segmentu. Z těch, kteří kupují nový malý vůz kombi, jich jen 11 % již vlastnilo model kombi této kategorie. Naproti tomu 25 % vlastnilo větší vůz a pouhých 5 % MPV.

Nový Renault Clio Grandtour má stejný rozvor náprav 2589 mm jako hatchback. S délkou 4267 mm ale je o 204 mm delší díky zadnímu převisu prodlouženému na 825 mm. Díky tomu má velký zavazadlový prostor 443 l, který lze sklopením opěradel zadních sedadel (u všech verzí jsou dělená) zvětšit na 1380 l. Navíc je oproti hatchbacku přední sedadlo spolujezdce sklopné do roviny, takže umožňuje získat ložnou délku až 2,48 m.

Nový Grandtour ale nabízí nejen větší objem, ale také jeho lepší přístupnost a využitelnost zavazadlového prostoru. Přístup je usnadněn díky nízké nakládací hraně ve výšce 604 mm (v porovnání s hatchbackem je o 150 mm níže). Navíc je rovná aby umožnila posouvání předmětů při nakládání. Také vstupní otvor se v porovnání s hatchbackem zvětšil - na výšku 685 mm (+ 133 mm) a do šířky na 994 mm (+ 89 mm). Díky tomu lze naložit i kola a neskladné předměty.

Cestující v zadní části vozu mají dostatek prostoru, neboť výška stropu je v porovnání s hatchbackem o 15 mm vyšší.

Zážehové motory jsou čtyřválec 1,2 16V/54 kW (75 k) a nový tříválcový přeplňovaný turbodmychadlem Energy TCe 90 o 66 kW. Vznětový motor 1,5 dCi je k dispozici ve verzích s 55 kW (75 k) a jako Energy dCi 90 o 66 kW. Motory řady Energy jsou vybaveny funkcí Stop & Start, systémem Energy Smart Management (ESM), který nabíjí akumulátor během fáze brzdění a zpomalování, a řízenými lamelami optimalizujícími aerodynamiku vozu úpravou průtoku vzduchu chladičem.

Od úrovně Expression se pro Clio Grandtour dodává výtečný multimediální a navigační systém Média-NAV (u základní verze Authentique je za příplatek pouhých 5000 Kč), který získal ocenění SmartBest 2012. Za příplatek 15 000 Kč se nabízí integrovaný multimediální tablet R-Link. Systém Renault R-Link vytváří inovativní spojení mezi automobilem a životem on-line.

Verze vybavené systémem R-Link mají k dispozici zvuk 3D Sound by Arkamys a kameru na zádi. Oba mají rádia s funkcí Bluetooth pro telefonování hands-free a poslech formou audiostreamingu, stejně jako mají konektory USB a Jack.

Média-NAV i R-Link využívají integrovaný dotykově ovládaný 7" displej. Na jednom místě zde jsou shromážděny navigace, rádio, telefon a rozhraní pro přenosná zařízení. Menu v podobě šesti ikon zajišťuje přímý přístup k jednotlivým funkcím: navigace, multimédia, telefonování, vozidlo, služby, aplikace a rovněž nastavení systému. Úvodní stránku lze snadno individuálně nastavit.

Už základní verze Clio Grandtour Authentique je vybavena ESP/ASR, asistentem pro rozjezd do kopce, čtyřmi airbagy, bezklíčkovým ovládáním s elektronickou kartou Renault Keyless Drive, palubním počítačem, tempomatem, LED denním svícením, elektricky ovládanými vnějšími zpětnými zrcátky (s vyhříváním) a předními okny. Od úrovně Expression je v ceně i automatická klimatizace s pylovým filtrem s náplní z aktivního uhlíku.

Základní cena Renaultu Clio Grandtour 1,2 16V Authentique s uvedenou výbavou přijde na 245 900 Kč. Renault i na tento vůz poskytuje záruku na 5 let/100 000 km a navíc garantuje cenu základních servisních nákladů na pět let, která u základní verze činí postupně 1066 Kč, 2802 Kč, 1737 Kč, 4620 Kč a 1868 Kč bez DPH, což za pět let znamená celkem 14 632 Kč i s DPH. Základní verze s turbodieselem 1.5 dCi 75 přijde na 305 900 Kč.

Renault Clio Grandtour se vyrábí v turecké Burse.