name | autoweek.cz

Renault Clio přichází s úsměvem

Renault Clio přichází s úsměvem

25.10.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Představení čtvrté generace modelu Clio v pražském klubu SaSaZu bylo současně velkou premiérou pro nového generálního ředitele Renaultu ČR Erica Basseta. Nové Clio chce získat příznivce i mezi dosavadními majiteli kompaktních aut.

 

Pro Erica Basseta (44) má Clio dvojnásob velký význam. První generace tohoto modelu totiž přišla do prodeje před 22 lety, tedy ve stejné době, kdy Basset nastoupil jako prodejce u firmy Renault.

Modelu Clio se od roku 1990 už prodalo 11 357 796 kusů, z toho 4 002 806 vozů 1. generace, 5 313 987 vozů 2. generace, která nastoupila v roce 1998 (dosud se vyrábí jako Clio Campus resp. Clio Storia), a zatím 2 041 002 vozů 3. generace. Výroba Clia 3. generace bude pokračovat souběžně s nastupující generací. Bude se prodávat pod jménem Clio Collection, ale o tom, zda se objeví i na českém trhu, se teprve rozhoduje.

Prodej malých aut v Evropě sice během posledních tří let poklesl z téměř 5 milionů na loňských 4,2 milionu, nicméně jejich podíl na trhu je stabilně nad hranicí 30 %. Jedná se tedy o jeden z nejdůležitějších segmentů evropského trhu. Dominují v něm se 75 % prodaných vozů hatchbacky, většinou pětidveřové. Jedná se o auta využívaná k nejrůznějším účelům většinou jako hlavní auto v rodině. Přes 60 % kupujících jsou podle zjištění Renaultu zákazníci, kteří setrvávají u vozů této kategorie. Z těch, kteří si malé auto kupují poprvé je 10 % úplných nováčků, 7 % přichází ze segmentu miniaut, přičemž těchto klientů stále ubývá, a 21 % jsou bývalí majitelé aut vyšších kategorií. V roce 2000 byl tento poměr poněkud odlišný -  13 % nováčků, 15 % přicházelo z kategorie mini a jen 15 % z větších aut.

Tomuto vývoji se uzpůsobuje i nové Clio. U Renaultu s ním chtějí získat co nejvíce nových zákazníků zejména těch, kteří dosud nakupovali u konkurence. Clio chce být velkým autem v malém formátu nabízejícím výkonnost i výbavu vozů vyššího segmentů. K tomu přidává atraktivní, skutečně sexy vzhled. Jak už bylo zdůrazňováno, nové Clio přichází se zcela novým designem. Držitel ocenění DesignBest 2012 Laurens van der Acker mu naordinoval oblé smyslné tvary a dlužno říci, že Cliu nadmíru sluší.K tomu Renault přidává mimořádné formy personalizace, zahrnující nejrůznější barevná řešení včetně polepů na karoserii.

Renault navíc přichází i s novinkami v komunikačních a zábavních systémech. Jak je zvykem, snaží se nabídnout nové systémy zatím dostupné jen u aut vyšších kategorií. Jedná se především o systém Media NAV se 7" dotykovým displejem spojující navigaci, rádio, Bluetooth, připojení USB a jackem. Nezní zde už ale mechanika na CD. Příští rok se do nabídky přidá ještě nový revoluční interaktivní systém R-Link připojující k navigaci možnost připojení na internet. Mezi mnoha funkcemi tohoto vestavěného tabletu je i optimalizace jízdního stylu Eco Couching.

Clio IV. generace vzniklo na modernizované alianční platformě Renault-Nissan B, která je evolucí platformy použité u III. generace. Základní koncept podvozku je tradiční. Novinkou je elektrický posilovač řízení s variabilním účinkem. Řízení má také strmější převod pro lepší reakci.

Po technické stránce Clio přináší dnes už nezbytné výrazné vylehčení - v průměru o 100 kg, což znamená, že se základní verze dokonce dostala pod hranici jedné tuny na 980 kg. Nové Clio je nižší a širší než předchůdce, takže působí sportovnějším dojmem aniž by to bylo na úkor vnitřního prostoru. Při délce 4062 mm a rozvoru 2589 mm má zavazadlový prostor o objemu 300 l, po sklopení zadních sedadel 1146 l.

Clio je prvním Renaultem, v němž se objevuje zcela nový motor Energy TCe 90, přeplňovaný zážehový tříválec 0,9 l. Motor má výkon 66 kW (90 k) a točivým momentem 135 N.m s neobvykle plochou momentovou charakteristiku a rychlou odezvou díky malému turbodmychadlu. Ve spojení se systémem stop-start má emise CO2 jen 99 g/km (tj. 4,3 l/100 km).

Nejúspornějším motorem je turbodiesel 1,5 l Energy dCi 90 o výkonu 66 kW (90 k) s točivým momentem 200 N.m se spotřebou 3,2 l/100 km. Základním turbodieselem bude dCi 75. Počátkem roku 2013 se v nabídce objeví i dvojspojková převodovka EDC (Efficient Dual Clutch) v kombinaci s motorem TCe 120.

Kromě motoru 1,2 l je možné získat systém Eco-mode měnící nastavení řídicí jednotky motoru, charakteristiku elektronického pedálu plynu či teplotní management ve voze. S použitím tohoto systému lze šetřit na spotřebě okolo 10 %. Unikátem v nabídce úplně jiného rázu je systém Renault R-Sound Effect umožňující výběr ze šesti různých podob zvuku motoru.

Nové Clio se vyrábí ve dvou závodech - ve francouzském Flinsu a v turecké Burse.

Cenová nabídka vychází ze situace na českém trhu. Základní cena 229 000 Kč se může zdát v porovnání s konkurencí vysokou. Jenže Renault za ni nabízí opravdu atraktivní auto s velmi dobrou základní výbavou zahrnující kromě čtyř airbagů a palubního počítače mj. i bezklíčkový přístup se spouštěním tlačítkem, LED pro denní svícení či elektricky ovládaná zrcátka a přední okna. Vůz se skutečně posouvá směrem k vyššímu segmentu. Cena odpovídá orientaci na zákazníky očekávající od vozu vyšší výbavu a vyšší poměr ceny a užitné hodnoty. Navíc k tomu přidává pětiletou záruku. V březnu 2013 nabídku rozšíří ještě kombi Grandtour.