name | autoweek.cz

Renault jedná s FCA o spojení

Renault jedná s FCA o spojení

27.05.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V pondělí 27. 5. v 8 hodin ráno se sejde vedení Skupiny Renault aby jednalo o možnosti spojení s koncernem Fiat Chrysler. Během neděle přicházely z různých zdrojů informace, že už byla dosažena předběžná dohoda a nyní je potřeba jen její formální schválení.
Předseda představenstva Renaultu Jean-Dominique Senard už v pátek o připravovaném spojení FCA-Renault informoval francouzského ministra financí Bruna LeMaireho, protože francouzská vláda drží podíl v Renaultu 15 % a musí tak závažné rozhodnutí schválit.
 
Předností spojení Renaultu s koncernem Fiat Chrysler (FCA) je odstranění největších problémů obou partnerů. V jednání údajně jsou různé formy partnerství obou partnerů včetně spojení rovných. Každopádně základem dohody bude zajištění pracovních míst ve Francii i Itálii. To bude především pro Italy zásadní politická otázka. Většina evropských závodů Fiatu totiž pracuje s méně než 50% využitím výrobní kapacity.
 
Tlak na výrazné snižování emisí, příklon k elektromobilitě a nutnost použití stále dražších nových systémů vede automobilky k tomu, aby spolupracovaly při vývoji nových technologií a sdílely při tom náklady. Renault takto úspěšně spolupracuje s koncernem Daimler. Jenže nový šéf Daimleru Ola Kalenius při nástupu do funkce jako jedno z prvních opatření ohlásil ukončení této spolupráce.
 
FCA je na tom s vývojem nových technologií špatně a proto dlouhodobě hledá možnosti spolupráce s jinými společnostmi. Jeho nový šéf Mike Manley dokonce nedávno prohlásil, že je připraven na to, že FCA bude platit vysoké penále za neplnění emisních limitů. Naopak Renault je v Evropě dlouhodobě ziskový, je dlouhodobě v čele vývoje elektrického pohonu a rovněž v technice snižování emisí je na tom velmi dobře.
 
FCA má v USA dvě vysoce ziskové divize - výrobce pick-upů Ram a Jeep, ovšem v Evropě je značka Fiat ve ztrátě. Renaultu se naopak v Evropě daří, jenže mu chybí zastoupení v USA. Renault i Fiat si celkem dobře vedou v Latinské Americe, ale zaujímají jen velmi malý podíl na největším trhu světa v Číně.
 
Případné spojení Skupiny Renault s FCA by nemělo mít vliv na snahu francouzské automobilky konsolidovat situaci v rámci Aliance Renault-Nissan. Ač Renault kontroluje rozhodující část akcií Nissanu, vedení japonské automobilky se brání snaze Francouzů o spojení obou společností. Přitom přínos ze synergií v rámci Aliance se jen za rok 2017 odhadují na 5,7 miliardy eur. Vzájemné spory umocnilo zatčení generálního ředitele Renaultu a šéfa Aliance Carlose Ghosna a jeho následné odvolání z vedení Nissanu a jím kontrolované automobilky Mitsubishi.
 
Vedení FCA dlouhodobě hledá možnosti spolupráce, případně spojení s jinými společnostmi. Toto úsilí ale na čas zpomalilo loňské náhlé úmrtí Sergia Marchionneho, který byl tvůrcem spojení Fiatu s Chryslerem. Očekávalo se prohloubení spolupráce se Skupinou PSA, s níž Fiat spolupracoval na vývoji a výrobě užitkových vozidel. Jenže místo dohody s FCA Skupina PSA získala automobilku Opel.
 
V případě spojení by byl koncern FCA s tržní hodnotou 18 miliard eur větším partnerem než Skupina Renault s hodnotou 14,4 miliardy. V roce 2018 FCA oznámilo dodávky 4 842 000 vozidel a Skupina Renault prodala 3 884 295 vozidel. S 8,7 miliony by toto spojení předstihlo General Motors na třetím místě největších světových producentů automobilů za Volkswagenem a Toyotou. V případě uskutečnění Francouzi prosazovaného spojení s Nissanem by vznikl největší producent na světě s 13,8 miliony dodaných automobilů ročně.
 
Největším akcionářem FCA je se 28,98 % společnost Exor, hájící zájmy rodiny Agnelliů a Nasiů, které ve vedení koncernu zastupuje John Elkan. Největšími akcionáři Skupiny Renault jsou Francouzský stát (15,01 %), Nissan (15 %) a Daimler Pension Trust (3,1). Zbytek se dělí mezi zaměstnance a veřejné akcionáře.