name | autoweek.cz

Renault: nejnovější finanční výsledky jsou katastrofální

Renault: nejnovější finanční výsledky jsou katastrofální

31.07.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Renault v první polovině roku 2020 zaznamenal rekordní ztrátu 7,3 miliardy eur! Důvodem jsou důsledky koronavirové krize ale také problémy s aliančním partnerem Nissan.
Renault oznámil svou nejtěžší čistou ztrátu v celé své historii. V první polovině roku 2020 skupina ztratila 7,292 miliardy eur! Předchozím rekordem byla ztráta 3,1 miliardy eur za celý rok 2009. Již dříve byl Renault ve špatném stavu a proto jej pandemie Covid-19, která výrazně zpomalila prodej, zasáhla velmi těžce.
 
Na světovém trhu, který klesl o 28,3%, Renault a jeho dceřiné společnosti zaznamenal pokles prodeje o 34,9 % na 1,26 milionu vozidel. Obrat se ve stejném trendu propadl o 34,3 % na 18,4 miliardy eur. Na poklesu obratu se podílel velký pokles prodeje partnerům - negativní dopad ve výši 2 miliardy eur mělo zejména ukončení partnerství se společností Opel v oblasti středně velkých užitkových vozidel. Renault nicméně zdůrazňuje zlepšení efektu kombinace cen a produktů díky uvedení nových generací modelů Clio a Captur, jejichž průměrná prodejní cena vzrostla.
 
Skupina zaznamenala záporný provozní zisk ve výši -1,2 miliardy eur. Renault naznačuje, že negativní dopad pandemie Covid-19 odhaduje na zhruba 1,8 miliardy eur za půl roku. Pandemie však není jediným důvodem ztrát. Ekonomické výsledky opět ovlivňuje Nissan (spolu s Mitsubishi), v němž Renault vlastní podíl 43 % a který také vykázal obrovské ztráty ve výši -4,82 miliardy eur. Čistý výsledek Renaultu -7,292 miliardy eur tak byl velmi silně poznamenán negativním vlivem japonské společnosti, která mu přispěla čistou ztrátou 1,24 miliardy eur. To se v dohledné době zřejmě nezlepší, protože společnost Nissan Motor předpokládá špatné hospodářské výsledky až do roku 2021 a tento týden ohlásila očekávání rekordní provozní ztráty a nejnižšího prodeje za deset let.
 
Výsledky Renaultu jsou horší, než očekávali investoři. Aliance Renault-Nissan byla zasažena obzvláště tvrdě, protože ji již dříve oslabila nízká míra zisku z prodeje a chaos ve vedení, který nastal po nuceném odchodu architekta aliance Carlosa Ghosna, který byl v roce 2018 zatčen.
 
Carlos Ghosn v rozhovoru s novináři v Libanonu, kam uprchl z japonského vězení, nešetřil své bývalé zaměstnavatele a označil jejich hospodářské výsledky za ubohé. Jsou podle něho způsobeny nejen pandemií Covid-19, ale také absencí společného vedení.
 
Přesto pokud jde o Renault, jsou zde důvody k optimismu zejména s ohledem na hodně zaplněné knihy objednávek. Renault také začne realizovat svůj obrovský plán úspor předložený na konci května - již od letošního roku si stanovil za cíl snížit fixní náklady o 600 milionů eur jeho restrukturalizace za tři roky přijde na 1,2 miliardy eur.
 
Nový generální ředitel Renaultu Luca de Meo, který se ujal funkce od 1. července, k tomu říká: „Situace je bezprecedentní. Se všemi řídícími týmy a zaměstnanci skupiny mobilizujeme, abychom napravili naši trajektorii s přísnou disciplínou. což přinese snížení našich fixních nákladů. Příprava na budoucnost také znamená budování naší rozvojové strategie a na té aktivně pracujeme. Mám plnou důvěru ve schopnost skupiny se zotavit.“