name | autoweek.cz

Renault předvedl berlinettu A110-50

Renault předvedl berlinettu A110-50

25.05.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Renault oslavil 50 let od zahájení výroby berlinetty Renault Alpine A110. V testovacím areálu CERAM v Mortefontaine představil koncept Renault Alpine A110-50 připomínající slavné sportovní tradice spojené se jménem Alpine.

První berlinettu A110 předvedl Jean Rédélé v roce 1962 na autosalonu v Paříži. Dotáhl v ní koncept vzniklý u předchozího vozu Alpine A108. Berlinetta vycházela z technických základů Renaultu 8 doplněných o lehoučkou laminátovou karoserii. Vůz se postupně vylepšoval a sbíral úspěchy v motoristickém sportu, především v rallye, a to jak továrně připravovaný, tak v rukou soukromníků. V roce 1970 získal titul mistra Evropy a o rok později mezinárodní titul mezi značkami. V roce 1973 berlinetty Alpine-Renault A110 s převahou triumfovaly v prvním ročníku nově ustaveného mistrovství světa. Mezinárodní úspěchy legendární berlinetty A110 sbíraly až do roku 1975.

Na oslavu výročí vzniku tohoto vozu Renault postavil koncept ukazující moderní vyjádření sportovního kupé - berlinetty. Splnil tak sen mnohých, kteří doufali v návrat značky Alpine, která se od roku 1973 stala součástí Renaultu. V její továrně v Dieppe Renault dodnes vyrábí sportovní verze svých vozů, nicméně od roku 1994 se jméno Alpine přestalo používat.

Vůz po technické stránce vychází ze závodních vozů určených pro Renault Mégane Trophy s motorem před zadní nápravou. Podoba vozu, která je dílem Yanna Jarsalleho a Axela Breuna, vzešla ze studie DeZir, u níž šéf designu Laurens van der Acker před dvěma roky uvedl nový styl značky.

Vůz byl vyroben v oddělení Renault Sport Technologies. Šasi, tvořené rámem z ocelových trubek, je upravené z Mégane Trophy - vyztužené a současně i vylehčené. Ve voze jsou zabudovány i pneumatické zvedáky pro zastávky v boxech. Zadní část podlahy je vytvarována tak, aby vytvářela aerodynamický přítlak. Aerodynamika vozu byla navržena na základě počítačového modelování CFD  (Computational Fluid Dynamics). Karoserie je vyrobena z uhlíkových kompozitů.

Volant je v podstatě převzatý z monopostu formule Renault 3,5, sedadlo je se závodními pásy Sabelt a k vozu patří i přilby značky Ruby.

Rozvor náprav je shodný s vozy Mégane Trophy - 2625 mm, ale rozchod vpředu i vzadu je poněkud širší (1680 mm vpředu a 1690 mm vzadu). Pohotovostní hmotnost je 880 kg.  Brzdy jsou vpředu šestipístkové s průměrem kotouče 356 mm, vzadu čtyřpístkové s kotouči 330 mm.

Motor V6 3,5 l má výkon 295 kW (400 k) a točivý moment 422 N.m. Pochází od aliančního partnera Nissanu. Převodovka je šestirychlostní se sekvenčním řazením. Keramická dvoukotoučová spojka má ovládání pedálem i páčkou na volantu. Elektronickou řídicí jednotku Marvel 6R dodává Magneti-Marelli. Pro zpracování dat se používá software Wintax 4, které vyhodnocuje přes 50 různých parametrů.