name | autoweek.cz

Renault Morphoz nahlíží za rok 2025

Renault Morphoz nahlíží za rok 2025

03.03.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Renault Morphoz ukazuje potenciál nové alianční platformy pro elektromobily. Morphoz je crossover, který v sobě spojuje atributy sedanu, SUV a kupé. Ve voze se využívá i umělá inteligence. Především ale nabízí originální řešení dojezdu elektrického pohonu.
Renault konceptem Morphoz nabízí vizi univerzální elektrické mobility s rodinným crossoverem pro dobu po roce 2025. Morphoz využívá platformu aliance Renault-Nissan pro elektricky poháněná vozidla CMF-EV, která bude používána pro nové modely počínaje rokem 2021. Platforma CMF-EV je navržena kolem akumulátoru v podlaze a kol, která jsou posunuta až do jejích rohů aby se maximalizoval vnitřní prostor. Vedení Renault tvrdí, že nová platforma zvětšuje vnitřní prostor o celý segment - například vozidlo s vnějšími rozměry kompaktního automobilu má vnitřní prostor velkého vozu střední třídy.
 
Morphoz představuje možnosti modulární platformy CMF-EV, která může mít v závislosti na zamýšleném použití přijímat různé velikosti akumulátorů. Morphoz je součástí elektrického „ekosystému“ založeného na platformě, která umožňuje bezdrátové indukční nabíjení, přenos elektrické energie do domu nebo použití větších akumulátorů pro cestování na dlouhé vzdálenosti.
 
Morphoz je ve verzi City pro městský provoz navržen s délkou 4400 mm, rozvorem 2730 mm, zkráceným zadním převisem a akumulátorem s kapacitou 40 kWh, který umožňuje dojezd 400 km. To mělo za cíl udržet kompaktní půdorys pro parkování, nízkou hmotnost a nižší náklady na akumulátor. Renault uvádí, že toto uspořádání bude použito pro 90 % cest. Pro cesty na delší vzdálenosti se Morphoz během několika sekund promění do verze Travel - prodlouží se na 4800 mm s rozvorem 2930 mm. Přední část podlahy se automaticky vysune tak, aby pojala další 50 kWh akumulátor TravelExtender pro celkovou kapacitu 90 kWh a celkový dojezd 700 km. Záď se také protáhne a zadní sedadla se posunou dozadu aby poskytla více místa pro nohy cestujících a zvětší se zavazadlový prostor. Prodloužením se i zlepší aerodynamika vozu pro hospodárnější jízdu na dálnici. Morphoz je široký 2000 mm a vysoký 1550 mm. Pro porovnání: SUV Koleos má délku 4673 mm a výšku 1678 mm.
 
Šéf designu Renault Lauren van den Acker uvedl, že Morphoz ukazuje další vývoj designu crossoverů a SUV jako elektrických vozidel. Renault uvádí, že prvky designu, jeho různé detaily a uspořádání interiéru budou z konceptu přeneseny do nové generace elektricky poháněného vozu.
 
Renault uvádí, že pro zlepšení zážitku cestujících ve voze používá prostřednictvím 5G konektivity umělou inteligenci. Senzory detekují a rozpoznávají řidiče a cestující už když se blíží k vozidlu a automaticky upravuje sedadla a nastavení klimatizace podle jejich preferencí. Jakmile nasednou, stává se hlavním zdrojem dat pro umělou inteligenci mobilní telefon řidiče. Může například číst denní kalendář schůzek a vytvářet optimální trasu cesty vizualizovanou na centrální obrazovce. Na dovolené by obrazovka mohla zobrazovat zajímavá místa podél trasy.
 
Morphoz měl být uveden na autosalonu v Ženevě spolu s řadou nových elektrifikovaných modelů zahrnující Twingo Z.E. s akumulátory, plug-in hybridní verze modelů Captur a Mégane a konvenční hybrid Clio. Také Dacia měla ukázat koncept svého prvního elektricky poháněného vozidla.