revoluce v ovládání ventilů | Aktuality | autoweek.cz

Revoluce v ovládání ventilů

Revoluce v ovládání ventilů

09.07.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Motor s plynule proměnnou dobou otevření ventilů CVVD (Continuously Variable Valve Duration) je již připraven do sériové výroby. Zvyšuje výkon o 4 % a snižuje spotřebu paliva o 5 %. Nová technologie se poprvé představí v motoru Kia SmartStream G1,6 T-GDi.
Automobilka Kia v rámci skupiny HMG jako první na světě vyvinula technologii spalovacích motorů s plynule proměnnou dobou otevření ventilů CVVD (Continuously Variable Valve Duration), kterou nyní bude nasazovat do svých sériově vyráběných vozidel. Prvním motorem, v němž se tato technologie uplatní, bude zážehový SmartStream G1.6 T-GDi. Technologie CVVD reguluje dobu otevírání a zavírání ventilů v závislosti na jízdních podmínkách, čímž zlepšuje výkon o 4 % při současném snížení spotřeby paliva o 5 %, resp. produkovaných emisí o 12 %.
 
Plynule proměnná doba otevření ventilů CVVD
Dosud používané systémy proměnného časování ventilů přizpůsobovaly načasování otevření a zavření (CVVT), případně zdvih ventilů (CVVL). Dosud používané technologie proměnného řízení časování ventilů ale nemohly regulovat délku otevření ventilů, takže nebylo možné reagovat na měnící se jízdní situace. CVVD posouvá tuto technologii novým směrem tím, že reguluje i dobu otevření ventilu.
 
Když se vozidlo pohybuje ustálenou rychlostí a k jízdě potřebuje jen nízký výkon motoru, CVVD otevírá sací ventil od prostřední fáze až po samotný konec kompresního zdvihu. Takto snižuje spotřebu paliva tím, že zmenšuje odpor z důvodu komprese. Když jsou však požadavky na výkon motoru vysoké, např. když vůz zrychluje, sací ventil se zavírá již na počátku kompresního zdvihu, aby se maximalizovalo množství vzduchu využitého ve fázi výbuchu. Tím se zvyšuje točivý moment ve prospěch lepší akcelerace.
 
Pohonná jednotka SmartStream G1,6 T-GDi
Společně s novou technologií CVVD se představil zážehový čtyřválec SmartStream G1,6 T-GDi s přeplňováním turbodmychadlem. Ten dosahuje maximum výkonu 132 kW (180 k) a točivý moment 270 N.m. Nový motor je první, který bude novou technologii CVVD od HMG využívat. K ještě vyšší hospodárnosti zde přispívá nízkotlaký systém recirkulace výfukových plynů LP EGR. Ten vrací část spalin zpět do spalovací komory, čímž dosahuje chladicího účinku a snižuje emise oxidů dusíku. Motor  G1,6 T-GDi rovněž disponuje nízkotlakým systémem, který přesměrovává spaliny do turbodmychadla místo do systému sání ke zvýšení účinnosti při akceleraci.
 
Nový motor kromě toho používá integrovaný systém tepelného managementu zajišťující rychlé zahřátí nebo zchlazení motoru na optimální teplotu a výkonný systém rozprašování paliva do spalovacího prostoru, který pracuje s tlakem 35 MPa (350 bar) oproti 25 MPa (250 bar) předchozího motoru T-GDi. Zlepšením povrchové úpravy se podařilo snížit třecí síly o plných 34 %, což dále snižuje spotřebu.
 
Poprvé nalezne uplatnění v modelu Hyundai Sonata Turbo, který bude představen ve druhé polovině letošního roku. Bude to první z řady nových modelů Hyundai a Kia, které budou poháněny tímto motorem. Informace o prvním vozidle Kia, poháněném tímto motorem, budou zveřejněny později, v rámci premiéry příslušného modelu.

  • Revoluce v ovládání ventilů
  • Revoluce v ovládání ventilů
  • Revoluce v ovládání ventilů