name | autoweek.cz

Řízení proti Diessovi a Pötschovi by měla být uzavřena

Řízení proti Diessovi a Pötschovi by měla být uzavřena

21.05.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Trestní řízení proti vedoucím představitelům koncernu VW bylo ukončeno dohodou o zaplacení 9 milionů eur. Problémy Volkswagenu s následky aféry Dieselgate tím ovšem ještě nekončí.
Podle společnosti Volkswagen je částka 9 milionů eur určena k tomu, aby se předešlo veřejné žalobě proti generálnímu řediteli Herbertu Diessovi a předsedovi dozorčí rady Hansu Dieterovi Pötschovi v procesu týkající se možné manipulace s trhem před propuknutím aféry Dieselgate. Podle společnosti došlo k dohodě s okresním soudem v Braunschweigu. To by mohlo znamenat, že jedno z ústředních právních vyšetřování, týkajících se skandálu s podváděním při měření emisí, by mohlo být ukončeno.

Státní zástupce v Braunschweigu v září loňského roku obvinil Diesse a Pötsche z toho, že investory informovali o hrozících finančních důsledcích zjištěné manipulace s měřením emisí NOX u milionů vozidel s motory TDI.

Z manipulace s trhem je také obviněn bývalý koncernový šéf Martin Winterkorn. Také v jeho případě by mohlo být soudní řízení ukončeno. Winterkorn je ovšem v dalším soudním řízení rovněž obviněn ze závažných podvodů souvisejících se zjištěnými podvody při měření emisí. Winterkornův právník Felix Dörr všechna obvinění odmítá.

Vyšetřování aféry i nadále pokračuje ve Spojených státech a několika dalších zemích. Investoři požadují kompenzaci za kolaps ceny akcií, k němuž došlo po propuknutí aféry na podzim 2015 a tvrdí, že vedení VW je o riziku začínající krize mělo informovat dřív.

Současný generální ředitel VW Diess přišel do Wolfsburgu až v červenci 2015 zpočátku jako šéf značky Volkswagen. Pötsch byl v té době finančním ředitelem a od tehdejšího generálního ředitele Winterkorna údajně už měl vícenásobné informace o problémech se vznětovými motory v USA. Jeho právník Norbert Scharf ovšem tvrdí, že žádná z těchto informací neměla kvalitu aby byla rozpoznatelná jako relevantní ovlivnění kapitálového trhu. Oznámení o porušení zákonů přišlo od amerických orgánů 18. září 2015.

Ukončení trestního řízení proti Herbertu Diessovi a Hansi Dieteru Pötschovi ovšem nemá žádný vliv na pokračující občanskoprávní proces, v němž investoři žalují Volkswagen za poškození svých investic z důvodu možné manipulace na trhu. Vyšší krajský soud v Braunschweigu v září 2018 přijal žalobu investorů o náhradu škody ve výši několika miliard eur. Volkswagen považuje tvrzení o porušení povinnosti informovat kapitálový trh za neopodstatněné.

Volkswagen už aféra Dieselgate přišla na pokutách, odstupném a dalších poplatcích více než 30 miliard eur.