name | autoweek.cz

Rozdělí mobilita budoucnosti společnost?

Rozdělí mobilita budoucnosti společnost?

07.11.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

„Mobilita dosud pomáhala demokratizovat naši společnost. Obávám se ale, že elektromobilita a autonomní řízení způsobí, že individuální mobilita bude brzy dostupná jen pro ty nejbohatší,“ řekl nám v rozhovoru generální ředitel PSA Groupe Carlos Tavares.
Nejvyšší představitelé automobilek hýří optimismem nad rychlým přechodem automobilového průmyslu k elektromobilitě a autonomnímu řízení. Jako členové poroty AutoBest jsme měli možnost setkat se i s jedním, který na vše nahlíží skeptičtěji. S Carlosem Tavaresem jsme samozřejmě mluvili i o tom, jak se vyvíjí situace s automobilkou Opel, která se stala součástí PSA Groupe, ale především jsme se snažili nahlédnout do nejbližší budoucnosti spojované s elektromobilitou a autonomním řízením. Otevřená slova Carlose Tavarese o současném světě v chaosu by měla nutit k zamyšlení mnohé odpovědné, jen si nejsem jist, zda podobným názorům chtějí naslouchat.
 
Jak se vyvíjí přebírání kontroly PSA nad Opelem?
„Máme v PSA skvělý tým lidí. Nyní pracujeme na tom, aby Opel zcela zapadl do naší struktury. Podívejte se na naše výsledky za poslední čtyři roky. Jsme přesvědčeni, že i s Opelem je možné toho dosáhnout. Přitom chceme dát maximálně prostor týmu Opelu. Na nich je rozhodování o tom, co se bude dělat a v jakém pořadí. Jsou to nesmírně zkušení a talentovaní lidé, kteří moc chtějí pracovat na zlepšování svých výsledků. Mají hodně energie, a proto jim dáváme prostor, aby dělali dobře svou práci. Proto se zaměřujeme především na budování pracovního týmu v Opelu.
 
Objevují se úvahy o tom, že by se Opel mohl postupně proměnit ve výrobce jen elektricky poháněných vozidel. Opravdu o tom uvažujete?
„Nemůžete řídit firmu, pokud nevěříte pracovníkům v ní a v jejich schopnosti řešit problémy. My lidem v Opelu věříme, a proto je na nich, aby našli svou cestu. My jim můžeme pomoci a Opelu poskytnout potřebné technologie. Je ale jen jejich volbou, pokud budou chtít proměnit značku třeba ve výrobce čistě elektrických vozidel. Jejich rozhodnutí ovšem musí zaručovat dlouhodobý rozvoj a ziskovost. Každá naše značka má v tomto ohledu absolutní volnost pro budování své struktury.“
 
Ale uvádění značky DS se vám moc nedaří.
„Uvědomte si, že Volkswagen potřeboval 30 let k tomu, aby dostal značku Audi tam, kde je nyní. My jsme s DS teprve ve třetím roce existence.“
 
Jak dlouho bude Opel vyrábět auta pro General Motors?
„To je jednoduché: dokud to bude přinášet peníze.“
 
Jak na možnost spojení s Opelem reagovali vaši čínští partneři ze společnosti Dongfeng Motors?
„Spojení s Opelem vyžadovalo speciální cestu do Číny, abychom našim partnerům vysvětlili, o co nám jde. Naprosto nás chápou a jsou našemu spojení nakloněni. Vnímají to tak, že jsme Evropany, takže si rozumíme, děláme podobné věci a máme společný cíl - být ziskoví. Výsledek našeho jednání v Číně byl jasný: ano, udělejte to.“
 
Sergio Marchionne tvrdí, že přežijí jen výrobci s produkcí nad šest milionů vozů ročně. Uvažujete o spojení s dalšími partnery pro dosažení potřebné velikosti?
„Důležité je, aby PSA Group generovala zisk, i když objem její produkce nebude velký. Kdo dnes může vědět, co bude rozhodovat za deset let, zda to bude velikost nebo schopnost aktivně reagovat na neustálé proměny trhu, na rostoucí chaotičnost našeho světa? Náš svět je v chaosu, a to se týká všeho kolem nás. Vše se velmi rychle mění a vyvíjí. Nejsem si proto jistý, zda je lepší být velký nebo agilní. V současné době máme, pomineme-li malé specializované výrobce, největší míru ziskovosti, ale stále nám někdo říká, že to není udržitelné. Ale kdo si to může dovolit tvrdit? Nikdo nedokáže předvídat vývoj a změny legislativy pro příštích deset let! Možná, že se ukáže, že společnosti produkující 10 milionů aut jsou méně schopné reagovat na současný vývoj a hektické změny než firmy s produkcí okolo 5 milionů aut ročně.“
 
Francie a Velká Británie deklarovaly úmysl zakázat prodej vozidel poháněných spalovacími motory. Jak se na tuto možnost připravujete?
„Cíl vyhlášený Velkou Británií, tedy zákaz prodeje spalovacích motorů do roku 2040, je reálně splnitelný. Naším cílem proto je mít v roce 2023 u 80 % modelů nabídku elektrického pohonu a prodávat okolo 20 % vozů s elektrickým pohonem. Do roku 2030 by tento podíl měl vzrůst na 50 %. Pracujeme velmi usilovně na elektrifikaci našich modelů. Připravujeme flexibilní řešení pro plynulý přechod k elektrickému pohonu. Společně s Opelem máme 18 000 špičkových inženýrů a to je obrovská síla.“
 
Budete si pro vozidla s elektrickým pohonem vyrábět všechny důležité komponenty vlastními silami?
„Budeme si sami produkovat kompletní pohonné jednotky. Nebudeme ale vyrábět akumulátory, protože to je v podstatě chemická výroba a to není oblast naší činnosti. Dodávky akumulátorů máme zajištěné od dodavatelů z Jižní Koreje i z Číny, protože v současném geopolitickém chaosu se nemůžete spoléhat na jediného dodavatele.“
 
Je tedy budoucnost individuální dopravy v elektromobilitě?
„Musíme plně porozumět tomu, o co tu jde. Průmysl je politiky tlačen do elektromobility. Jenže odpovědnost za technický a vědecký pokrok nemůže být stanovena vládami. Nyní jsme v situaci, kdy technický pokrok není v rukou automobilek. Regulace legislativními předpisy prosazuje určité technické řešení a za toto řešení jsou odpovědné vlády, které jej požadují. Otázkou přitom je, kde můžeme z celosvětového pohledu získat skutečně čistou energii, a to nejen neprodukující CO2, ale skutečně bez CO2 stopy, a kde můžeme získat potřebné akumulátory. Obávám se, abychom za 20 let neřešili stejné problémy, plynoucí z elektromobility, jako nyní řešíme potíže se vznětovými motory, jejichž rozšíření přitom je výsledkem snahy politiků o snižování emisí CO2 z doby před 20 lety. Nejsem si jistý, že to dnes někdo dokáže skutečně posoudit z celospolečenského hlediska. Nikdo se například nezabývá procesem recyklace akumulátorů ani tím, zda je vůbec na planetě Zemi dostatek zdrojů pro výrobu jejich potřebného množství. Problémem je, že v současné době automobilky nemají potřebnou důvěryhodnost pro jednání o těchto problémech. Proto s nimi politici vůbec nemluví a náš pohled na věc je nezajímá.“
 
Budou ale zákazníci elektromobily opravdu kupovat?
„Na svobodnou volbu ohledně mobility má vliv mnoho věcí, například daně. Dostali jsme se do stavu, kdy už zákazník nerozhoduje o tom, co je pro něj nejvhodnější. Legislativou dané limity mají na jeho volbu stále větší vliv. Dospěli jsme do paradoxní situace, kdy ani výrobce ani zákazník nerozhodují o tom, co se bude prodávat! My, jako automobilky, jsme se už naučili zákazníkům nabízet to, co se po nás chce, a přizpůsobili jsme se stávajícím podmínkám, ale nemůže to být za každou cenu. To přizpůsobování má velký vliv na společnosti i společnost.“
 
Důležitým tématem je autonomní řízení. Jak se na jeho aplikaci připravujete?
„Nyní máme autonomní řízení na úrovni 2 ve vozech DS, ale pracujeme krok za krokem na tom, abychom jej měli k dispozici na úrovni 4 pro všechny značky do roku 2021. Je ale třeba si uvědomit, že auta vybavená těmito systémy budou extrémně drahá a bude si je moci dovolit jen malý okruh zákazníků. Pak vyvstává otázka, zda pro většinu lidí nebude dostupnější využívat nějakou formu shuttle servisu. Hrozí totiž, že v blízké budoucnosti bude individuální mobilita dostupná jen pro bohaté vrstvy. Tady může dojít k dramatické změně. Pro nás byla mobilita součástí demokratizace společnosti, ale dnes směřujeme k rozdělení společnosti s ohledem na to, kdo si bude moci dovolit individuální mobilitu. Mnoho měst připravuje zákaz vjezdu pro auta se spalovacími motory, takže se města stanou dostupná jen pro ty, kteří si budou moci dovolit drahé elektromobily. Nesměřujeme už i k tomu, že zakážeme používat dálnice těm, kteří nemají autonomní řízení, protože jsou nebezpeční pro své okolí? Vývoj jde v tomto ohledu dopředu mnohem rychleji, než jsme schopni absorbovat.“