name | autoweek.cz

Rozhovor pod proudem: Carlos Ghosn

Rozhovor pod proudem: Carlos Ghosn

17.05.2011 | Ivana Rybecká | Aktuality

Carlos Ghosn tvrdí: Elektromobily vás osvobodí a navíc poslouží jako akumulátory. Jen hlupák by to nechápal, dodává s neskrývanou ironií komentátor TTAC Bertel Schmitt.

Nissan seznámil novináře se svými hospodářskými výsledky za skončený fiskální rok. Minulý rok byl pro Nissan dobrým rokem a ani tsunami z 11. 3. by na úspěšném vývoji společnosti nemělo nic změnit - vždyť ve starověké Číně znamenala slova krize a příležitost to samé.

Ale Nissan a jeho alianční partner Renault jsou v centru zájmu, protože šéf Nissanu i Renaultu Carlos Ghosn všechno ve Francii i Japonsku vsadil na vývoj elektrických automobilů. Ghosn se proto v Tokiu nemohl vyhnout řadě otázek na toto téma. Uvedl přitom řadu pozoruhodných informací.

Ghosn hovořil o jaderných elektrárnách, CO2, výpadcích proudu a akumulátorech. Na konci svého připraveného prohlášení řekl: \"Díky počátečnímu úspěchu modelu Leaf se Nissan stal nade vší pochybnost vedoucí automobilkou pokud jde o udržitelnost dopravy a posunuje automobilový průmysl k budoucnosti, ve které se již nebudeme spoléhat na jediný, neobnovitelný zdroj energie.\"

Toto vyjádření tisk ignoroval jako obvyklou frázi a hyperbolu. Je to však škoda, neboť toto vyjádření obsahuje drahocenný skvost. Při následujících otázkách zpravodaj ze stanice Nippon Hoso nevědomky o tento drahokam klopýtl. Jeho otázka zněla: \"Zasadí jaderná katastrofa v Japonsku a bezmyšlenkovitá reakce po celém světě ránu pověsti elektrických automobilů?\"

Od Carlose Ghosna se dočkal překvapivé odpovědi. \"Jaká je specifická výhoda elektrických automobilů? Při jejich pohonu nespoléháte na jedinou komoditu. Elektřinu můžete vyrábět z mnoha zdrojů: větru, slunce, zemního plynu, ropy, uhlí, vody. Na elektrických automobilech je krásné to, že když máte problém s ropou, s jádrem nebo uhlím, prostě změníte zdroj elektřiny. Máme zde způsob dopravy, který není závislý na jediné komoditě. Pokud nastanou nesnáze s jádrem nebo s ropou, nebo s uhlím, výhodou elektromobilu je, že jej to nezasáhne. Protože elektřinu můžete vyrábět mnoha způsoby, takže elektrický automobil je skutečně automobilem budoucnosti.\"

Je jasné, že změna nenastane přes noc. Může se však uskutečnit daleko rychleji, než třeba přechod všech automobilů z benzinu na vodík. Jenže budování nových elektráren potrvá roky a zavádění nové infrastruktury si vyžádá nejméně desetiletí. Co však dělat v době přechodu na alternativní zdroje?

Zdvořilý dotaz, vycházející z osobních zkušeností posledních týdnů, vznesl japonský reportér z Asahi Shimbun: \"Při výpadku proudu bude asi obtížné vůz dobíjet. Určitě to dnes leckoho znepokojuje.\"

Carlos Ghosn zamával svým nezaměnitelným způsobem rukama a odpověděl: \"Je samozřejmé, že pokud dojde k přerušení dodávky proudu a vy si chcete dobít automobil, tak to nepůjde. Na elektrickém automobilu je však krásné to, že jej můžete dobít kdykoli se vám zachce. Naopak v okamžiku, kdy dojde k výpadku elektrického proudu, můžete pomocí svého automobilu rozsvítit svůj dům. Akumulátor je velmi důležitým prvkem díky němuž nejste závislí na elektřině ze sítě. Akumulátor se nyní stává místem, v němž můžete uchovávat energii. Takže, když dojde k výpadku, můžete používat akumulátor ze svého automobilu.\"

Pán z Asahi se poté velmi zdvořile zeptal: \"Když ale dojde k uzavření jaderných elektráren a budeme opět využívat tepelné elektrárny, nebude z dopravy vznikat ještě více CO2?\"

Ghosn odpověděl: \"Nemyslím si, že k tématu energie bylo řečeno poslední slovo. V příštích 10 nebo 20 letech budeme svědky velkého rozvoje v tomto oboru. Do provozu se uvádí nová generace elektráren s menšími emisemi CO2 a ve větší míře využívající obnovitelnou energii. Veškerý tento vývoj však má jednu věc společnou - potřebujeme energii ukládat. A jediný způsob, jak můžeme energii ukládat, znamená vyvíjet akumulátory. A zde se nalézáme v srdci technické výzvy elektromobilu. A to je přesně to, o co usilujeme. Nedomníváme se, že cokoli, co se stane z hlediska energie, zastaví nebo omezí důležitost akumulátoru jako jedinečného způsobu ukládání energie bez ohledu na to, kde se energie vyrábí.\"

Nissan a Renault ve Velké Británii, USA a Portugalsku staví továrny, které budou do roku 2015 schopné vyrábět celkem 500 000 akumulátorů ročně. Do té doby Renault a Nissan uvedou na trh osm nových elektromobilů. Půl milionu akumulátorů znamená půl milionu elektrických automobilů. Kdo je bude do roku 2015 kupovat? Například lidé, kteří již nyní tvoří většinu zákazníků Nissanu a kteří hledají zvýhodnění elektromobilů při jízdě ve městech. Ghosn říká: \"Aliance Renaultu a Nissanu je nyní jako vedoucí síla v nulových emisích v lepší pozici než její konkurenti v soutěži na vyspělých a rozvíjejících se trzích jako je Čína, kde se dá očekávat, že omezení z hlediska životního prostředí, stejně jako poptávka ze strany spotřebitelů, dramaticky zvýší podíl elektrických automobilů na trhu.\"

Pro jistotu si připomeňme, že výše uvedená prohlášení nepřicházejí od techniky neznalého politika, ale od šéfa automobilky, která z jeho popudu sází vše na budoucnost silniční dopravy v podobě elektromobility.