name | autoweek.cz

Různé názory na elektromnobilitu

Různé názory na elektromnobilitu

31.05.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Potenciál prodeje elektrických automobilů rozděluje automobilový průmysl.

Pokud jde o vyhlídky elektrických automobilů, zdá se automobilový průmysl rozdělen. Na jedné straně stojí Renault a na druhé všichni ostatní.

Šéf projektu elektromobilů u Renaultu Thierry Koskas tvrdí, že se elektromobily budou do roku 2016 podílet zhruba 5 % na celosvětovém trhu s automobily. Opakoval tak dlouhodobou předpověď nejvyššího výkonného ředitele Renaultu Carlose Ghosna, jenž říká, že podíl elektromobilů dosáhne do roku 2020 10 % prodeje všech nových automobilů. Koskas na summitu Global Auto v Paříži uvedl, že nástup elektromobilů bude pozvolný, takže v roce 2016 dosáhne procento elektromobilů poloviny Ghosnem předpovídaného množství.

Renault spolu se svým japonským partnerem Nissanem agresivně prosazuje elektrické automobily. Oba partneři do vývoje takovýchto vozidel investují 4 miliardy eur.

Většina ostatních výkonných představitelů automobilek není tak optimistická pokud jde o vyhlídky elektrických automobilů v příštím desetiletí. Ředitel vývoje produktů automobilky Ford Derrick Kuzak řekl, že do roku 2020 budou 10 až 20 % automobilového trhu tvořit hybridní, dobíjecí nebo elektrické automobily. Pouze 5 % z nich budou elektrická vozidla s akumulátory. \"Upřímně řečeno to závisí na případném nástupu technologie akumulátorů umožňujících podstatně delší dojezd. To by mohlo konečné počty o něco změnit,\" řekl Kuzak. Za elektrické automobily se v těchto úvahách berou pouze ty s dobíjením ze zásuvky a bez pomocného motoru s vnitřním spalováním pro prodloužení dojezdu.

Ford Focus EV by se měl v Evropě i Severní Americe začít prodávat v roce 2013, ale jeho oficiální premiéra se uskuteční ještě v roce 2011. Ford zájemcům o elektrifikovaný Focus nabízí ještě jednu výhodu, když tvrdí, že bez motoru s vnitřním spalováním nebude vyžadovat žádnou údržbu.

Skutečné zavádění čistě elektrických automobilů provází řada otázek jako je problém s infrastrukturou umožňující dobíjení a životnost akumulátorů. \"Trh pro elektrická vozidla si dovedeme představit, ale velkou otázkou nadále zůstává jejich cena a využitelnost,\" řekl šéf americké pobočky Toyoty Bob Carter.

V USA se od prosince prodává plně elektrický Nissan Leaf, který pozvolna přichází do prodeje i v Evropě. V září 2011 by se měly začít prodávat první elektrické modely Renaultu Kangoo a Fluence. Koncem roku bude uveden na trh miniautomobil Renault Twizy a elektrický subkompakt Zoe bude k dispozici v roce 2012.

Neočekává se, že by prodej prvních plně elektrických vozů mohl dosáhnout velká prodejní čísla. Budou určeny především pro firmy. Několik prvních tisícovek elektromobilů otestuje v reálné situaci dobíjecí stanice a poskytne představu o reálných možnostech této technologie. Automobilky usilují o to, aby se dobíjecí stanice nacházely v blízkosti parkovišť, supermarketů a na ulicích tak, aby se rozptýlily obavy o možnostech dojezdu těchto vozidel. Renault s Nissanem za účelem získání míst pro dobíjecí stanice uzavřely ve Francii kolem 80 partnerských smluv s místními úřady, vládními organizacemi a podniky.

Ve Spojených státech jsou kupci elektrických vozidel daňově zvýhodněni. Jsou jim poskytnuty slevy a další pobídky, které snižují cenu vozidla a podporují poptávku nad \"přirozenou křivkou\" zájmu, jak uvedl výkonný ředitel AlixPartners LP John Hoffecker.

Viceprezident evropské pobočky Hyundai Motors Allan Rushforth říká:\"Jsme přesvědčeni, že hybridy a elektrické automobily představují dlouhodobou nabídku. Za deset let bude podíl těchto vozidel na evropském trhu nejspíše jednociferné číslo.\"

Koskas dodal:\"Jedním z limitů je míra přijetí, to znamená jak rychle lidé přejdou k nové technologii. Je to podobné jako v jiných odvětvích. Při zavádění disků CD, DVD, Blue ray se najdou lidé, kteří novou technologii přijmou okamžitě a pak jsou ti, kteří vyčkávají.“

Zelené technologie jsou v Evropě v centru pozornosti, neboť na silnice už vyjíždějí první ve velkém vyráběné elektromobily, především vozy Peugeot i0n a Citroen C-Zero od vycházející z Mitsubishi i-MiEV.

Nejvyšší výkonný představitel výrobce sportovních automobilů Venturi z Monaka uvedl, že jeho společnost pracuje na modelech se dvěma a třemi koly. Venturi možná zpřístupní svůj kapitál investorům, kteří pomohou financovat jeho rozšiřující se řadu projektů elektrických automobilů. Firma Venturi, která prodává elektrický sportovní automobil Fetish za zhruba 300 000 eur, rovněž uzavřela smlouvu s PSA na dodávku elektrických dodávek Berlingo. Firma chce koncem roku rovněž zahájit výrobu modelu Eclectic, malého automobilu se solárními panely.

K tomuto tématu mj. i zde.