name | autoweek.cz

Saab dostal další šanci

Saab dostal další šanci

02.05.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Švédská automobilka Saab by už brzy měla obnovit produkci díky půjčce, kterou jí poskytl investiční fond Gemini. Victor Muller dokonce našel i nového partnera v Číně - Hawtai Motor Group.

Po ukončení svého dlouhého vztahu s GM se Saab snažil pohnout z místa. Jeho nejvyšší výkonný šéf Victor Muller ještě v lednu tvrdil, že Saab si prošel peklem a nyní již vidí světlo na druhém konci. Optimismus mu dlouho nevydržel.

Vedení automobilky Saab 27. dubna oznámilo svým 3700 zaměstnancům aby nechodili do práce, protože není z čeho vyrábět. Subdodavatelé už bez zaplacení odmítli dodávat. Dluhy údajně dosáhly řádu desítek milionů švédských korun, tedy milionů eur. Možnost, že by Saab splnil svůj letošní plán vyrobit (a prodat) 80 000 aut se rozplývá a pravděpodobné už není ani splnění snížené hranice 65 000 vozů. Vloni Saab prodal 31 696 aut, zatímco v roce 2008 to bylo 95 000 vozů.

Společnost Spyker Cars ale krátce na to oznámila, že pro automobilku Saab Automobile získala od investičního fondu Gemini (Gemini Investment Fund Ltd.) půjčku ve výši 30 milionů eur na šest měsíců výměnou za 29,9 % akcií automobilky. Navíc by Saab měl dostat dalších 29,1 milionu eur půjčky od Evropské investiční banky EIB (jde o část z přislíbených 400 milionů eur za něž ručí švédská vláda). Během několika dní by tak měl mít na účtu dostatek hotovosti aby mohl zaplatit dodavatelům a znovu spustit výrobu.

Tato informace potřebuje další vysvětlení. Gemini je jedním z majitelů Spyker Cars. Za tímto investičním fondem se skrývá majoritní vlastník nizozemské automobilky Vladimir Alexejevič Antonov. Ten pro vstup mezi majitele Saabu získal povolení od švédské vlády až po řadě jednání. EIB nicméně Saabu odmítá půjčit v případě, že Antonov bude akcionářem Saabu.

Antonov usiloval o koupi Saabu prostřednictvím automobilky Spyker Cars. Jenže původní majitel Saabu General Motors s ním odmítlo jednat na doporučení CIA. Ta jej viní ze spojení s organizovaným zločinem. Podle CIA měla být koupě Saabu ve skutečnosti velkou pračkou na peníze pocházející z kriminální činnosti. Ze stejnému důvodu odmítala Saabu v případě spojení s Antonovem pomoci švédská vláda i EIB. Antonov proto převzal od Spyker Cars výrobu sportovních vozů, zatímco majitelem Saabu se v únoru 2010 stal jeho společník a zakladatel Spykeru Victor Muller.

Švédská vláda zablokovala i Antonovovy snahy o vstup do Saabu prostřednictvím investic od jeho litevské banky Bankas Snoras i jím kontrolované lotyšské Latvijas Krajbanka. Švédská vláda se dokonce obrátila na Li Šu Fua, předsedu společnosti Geely. Ta vloni koupila druhou švédskou automobilku Volvo Cars. Jenže byli odmítnuti a o převzetí Saabu odmítly jednat i další velké čínské automobilky včetně BAIC a SAIC.

Nyní se ale ukazuje, že Antonov, který všechna obvinění samozřejmě popírá, je ve skutečnosti jedinou šancí Saabu na přežití. Švédové nakonec podlehli i proto, že Antonov je připravil o to nejdůležitější na Saabu - jeho jméno. To totiž získala odkoupením automobilky nizozemská Spyker Cars. Od ní jej spolu s výrobou sportovních aut odkoupil Antonov. Bez jeho účasti tedy Saab přijde i o své jméno a Antonov by jej mohl použít na auta vyráběná úplně jinde.

Saab ale i nadále hledá partnery mezi čínskými automobilkami. Muller v Pekingu a Šanghaji jednal se společnostmi Great Wall Motor (ovšem tato společnost je před podpisem smlouvy s Tata Motors o vytvoření společného podniku na výrobu vozů Land Rover), China Youngman Automobile Group (což je čínský partner malajsijské automobilky Proton) a Jiangsu Yueda Group s nadějí, že do švédské automobilky investují potřebné peníze. Číňanům by to usnadnilo plnění vládního nařízení o rozšiřování exportu a současně by v Saabu 9-3 získali automobil vhodný pro čínský trh.

Nakonec Muller uspěl u společnosti Hawtai Motor Group. Hawtai Motor Group (používá se i transkripce Huatai) je malým regionálním výrobcem SUV těžícím především ze spolupráce s automobilkou Hyundai. Ta započala už v roce 2002 (Hawtai byl založen roku 2000) a v jejím rámci se v Číně montují vozy Hyundai Santa Fe, Terracan a Matrix. V roce 2010 Hawtai představil i velký sedan a SUV pod vlastní značkou. Vlastní vozy Hawtai (což jsou více či méně kopie vozů Hyundai) používají motory čínské automobilky SAIC a italské turbodiesely VM Motori. Hawtai Motor má dva výrobní závody - v Ordosu (Střední Mongolsko) a Ronchengu (Shandong) s výrobní kapacitou 300 000 vozů za rok (jeho loňská produkce ale byla jen 81 439 vozidel včetně autobusů). Bývalý závod na výrobu motorů v Pekingu se proměňuje ve vývojové středisko.

Hawtai má Saabu poskytnout 120 milionů eur, za něž získá 29,9 % akcií.

Problémem Saabu ale není jen zastavení výroby. Jeho partneři zastavili vzhledem k nejistotě o budoucnosti automobilky vývojové práce na komponentách pro novou generaci Saabu 9-3 (Project 540), jehož zahájení výroby bylo plánováno na rok 2013 (premiéra se měla uskutečnit v říjnu 2012).

Připravovaný Saab 9-3 by měl vzniknout na nové modulární platformě, jejímž základem je výrazně modifikovaná architektura Epsilon I koncernu GM. Ta by se měla stát základem pro všechny budoucí modely Saabu s délkou od 4,2 do 5,5 m. Kromě 9-3 a 9-5 by se mělo jednat i o malý 9-1 (resp. 9-2), crossover 9-4X a v prodloužené podobě pro 9-7. S vývojem modulové platformy pomáhají technici švédského výrobce nákladních aut Scanie (což je zajímavé, protože Scania je pod kontrolou Volkswagenu). Předobrazem připravovaného Saabu 9-3 měl být koncept PhoeniX představený v březnu v Ženevě. Jeho autorem je nový šéfdesignér Saabu Jason Castriota a měl vycházet z platformy 9-3.

V poslední době už je ticho ohledně před časem halasně oznámené spolupráce Saabu s BMW (9-2 měl vzniknout na bázi Mini). Je ale pravdou, že PhoeniX použil pohon eXWD kombinující elektromotor se čtyřválcem 1,6 l z Mini.

Dalším problémem Saabu je, že už v době, kdy se v Trollhättanu vyrábělo, rapidně poklesl zájem o nový Saab 9-5. Po loňském představení nové generace modelu 9-5 nyní rozšiřuje nabídku model 9-4X jako první z řady kroků vedoucích k posílením modelové škály, které Saab slibuje. Saab 9-4X se představil v listopadu v Los Angeles a je určen především pro severoamerický trh, kde jeho prodej začíná během května, a pro Rusko. Saab 9-4X problémy se zastavením výroby ve Švédsku nepostihly, protože se vyrábí v Mexiku v Ramos Arizpe u GM.

Cílem tohoto modelu je vstup do segmentu luxusních crossoverů. Je připraven jít do souboje s takovými těžkými vahami jako jsou Audi Q5, Lexus RX či BMW X3. Vůz s platformou Cadillac SRX přináší plno standardních předností, jako jsou sedadla nastavitelná v osmi směrech, připojení Bluetooth či třízónovou klimatizaci. Stylizace exteriéru zůstává věrná stylu nastolenému sedanem Saab 9-5. S tím koresponduje i nabídka motorů, kterými jsou V6 3,0 l o výkonu 195 kW (265 k) a V6 2,8 l turbo o výkonu 220 kW (300 k). Obě pohonné jednotky jsou kombinovány se šestirychlostní samočinnou převodovkou a vlastním systémem pohonu všech kol XWD značky Saab.

 

Spyker Cars oznámil hospodářské výsledky za první čtvrtletí, podle nichž Saab vykázal ztrátu ve výši 72 milionů eur a ztráta Spykeru dosáhla 79 milionů. Vladimir Antonov kromě vlastnictví Spykeru a usilování o Saab nedávno rozšířil své automobilové impérium i ve Velké Británii. Prostřednictvím své britské pobočky CPP Global Holdings totiž koupil výrobní areál, v němž se vyrábějí vozy Spyker. CPP Global Holdings také koupil malého britského výrobce terénních vozů Bowler...