name | autoweek.cz

Seat chce vyrábět 500 000 elektromobilů ročně

Seat chce vyrábět 500 000 elektromobilů ročně

23.03.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Seat v rámci strategie Future Fast Forward plánuje v roce 2025 uvést na trh městské vozidlo s elektrickým pohonem, které chce vyrábět ve svém závodě v Martorell u Barcelony - mj. i se značkou Škoda. V oblasti Barcelony hodlá i postavit závod na montáž akumulátorů pro koncern Volkswagen.
Seat chce v blízkosti své továrny v Barceloně umístit závod na montáž akumulátorů, jenž by od roku 2025 podporoval místní výrobu elektromobilů - za předpokladu, že získá finanční a další podporu od španělských orgánů a EU. Uvedl to při výroční konferenci španělské automobilky její generální ředitel Wayne Griffiths.
 
Seat za rok 2020 vykázal finanční ztrátu ve výši 194 milionů eur ve srovnání s čistým ziskem 346 milionů eur v roce 2019, protože jeho tržby kvůli pandemii klesly o 26 %. „Letos se musíme vrátit k ziskovosti,“ ujistil Griffiths.
 
Potřeba podpory z Madridu i Bruselu
Španělský ministr průmyslu před časem uvedl, že země využije finanční prostředky Evropské unie na vytvoření veřejno-soukromého konsorcia s automobilkou Seat a energetickou společností Iberdrola pro vybudování první továrny na akumulátory pro elektromobily v zemi. Španělsko má do roku 2023 obdržet 140 miliard eur z fondů EU na obnovu po pandemii, z toho téměř polovinu ve formě grantů. Velkou část plánuje nasměrovat na financování velkých průmyslových projektů, které pomohou oživit a modernizovat sužovanou ekonomiku země.
 
Wayne Griffiths prohlásil, že španělské úřady musí potvrdit svou podporu, aby stimulovaly poptávku po elektromobilech, výrazně zlepšit nabíjecí infrastrukturu a podpořit rozvoj zařízení na výrobu automobilů a akumulátorů. Seat ale chce získat i finanční závazek z Bruselu.
 
„Vypracovali jsme plán, máme na své straně správné partnery a obecně jsme připraveni investovat. Tento projekt se stane hnacím motorem transformace španělského automobilového průmyslu. Aby ale mohla skupina Volkswagen přijmout konečné rozhodnutí o jeho realizaci, je pro tento meziodvětvový a celostátní plán nutná podpora španělské vlády a Evropské komise,“ uzavřel Griffiths.
 
Malý elektromobil z Barcelony i se značkou Škoda
Wayne Griffiths potvrdil, že Seat plánuje v roce 2025 uvést na trh městské vozidlo s elektrickým pohonem, které chce vyrábět ve svém závodě v Martorellu u Barcelony. „Pokud chceme mít tento automobil do roku 2025, musíme letos učinit tato rozhodnutí rychle,“ řekl Griffiths a dodal, že si je jistý zajištěním dohody se španělskou vládou.
 
Pokud se elektrický plán Seat bude realizovat, plánuje automobilka vyrábět městské elektromobily i pro jiné koncernové značky. „Naším cílem je vyrábět v Martorellu více než 500 000 městských elektrických vozidel ročně. Přesný počet bude záviset na tom, kolik značek uvede základní vozidla v počáteční fázi na trh. Do projektu budou zapojeny společnosti Volkswagen, Škoda, případně v budoucnu i Audi, a poté bude následovat druhá fáze, která bude směřovat do roku 2030,“ dodal Griffiths.
 
Nové malé městské elektrické auto Seat zatím existuje pouze jako koncepční náčrt. Mělo by výhledově nahradit trio koncernu Volkswagen e-up, Škoda Citigoe iV a Seat Mii electric a mělo by být dostupné v cenovém rozpětí od 20 000 do 25 000 eur (v přepočtu 520 000 až 650 000 Kč). Mohlo by jít o malé elektricky poháněné auto, které v Číně vyvíjí společný podnik JAC Volkswagen Anhui. Po zahájení výroby v Číně by se model ID.2 mohl vyrábět také v Martorellu.
 
Jenže Seat podle Griffithse nechce elektrická vozidla jen vyrábět, ale také vést vývoj celého projektu pro skupinu Volkswagen. „Plánujeme přebudovat naše technické centrum, které je jedinečné v jižní Evropě a je důležitým výzkumným a vývojovým zařízením pro celý region. Vidíme to jako součást naší odpovědnosti za elektrifikaci Španělska,“ řekl Griffiths. To by ovšem hovořilo proti výrobě vozu odvozeného z ID.2.