name | autoweek.cz

Seat Mii Ecofuel přichází na český trh

Seat Mii Ecofuel přichází na český trh

30.05.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pohon na stlačený zemní plyn umožňuje celkový dojezd 600 km. Nádrže na CNG jsou uloženy pod podlahou.

Seat od června rozšíří modelovou řadu Mii na českém trhu o novou verzi Mii Ecofuel na stlačený zemní plyn (CNG). Mezi přednosti prvního modelu Seat s motorem na CNG patří mimořádná hospodárnost, minimální emise a výrazně nižší provozní náklady. Zákazníci mohou ekologickou a hospodárnou novinku objednávat u prodejců Seat od poloviny května.

„S novým modelem Mii Ecofuel vstupujeme poprvé do rozvíjejícího se segmentu vozů s pohonem na CNG. Největší zájem o naši novinku očekáváme od provozovatelů vozových parků, jimž nový Mii Ecofuel nabídne plnohodnotnou mobilitu bez kompromisů v oblasti praktické využitelnosti, rekordně nízké provozní náklady a šetrný přístup k životnímu prostředí,“ říká Aleš Novák, vedoucí divize Seat společnosti Porsche Česká republika.

S průměrnou spotřebou pouhých 2,9 kg CNG/100 km (4,4 m3/100 km) stojí ujetí jednoho kilometru pouhých 0,73 Kč (při průměrné ceně CNG 25,10 Kč/kg). V porovnání s konvenčním zážehovým motorem na benzin to znamená snížení nákladů přibližně o polovinu. Motor se zdvihovým objemem 1,0 l byl vyvinut speciálně pro provoz na CNG. Hodnota emisí CO2 jen 79 g/km je nejlepší ve své třídě.

Tříválcový zážehový motor je ve verzi na CNG vyladěn na nejvyšší výkon 50 kW (68 k) při 6200/min. Výjimečně lehký motor dosahuje maximální hodnoty točivého momentu 90 N.m při 3000/min. Úpravy v porovnání s verzemi na benzin zahrnují zvýšení kompresního poměru z 10,5:1 na 11,5:1, což přineslo vyšší účinnost spalování CNG. Zapalovací svíčky pracují s vyšším napětím, zatímco ventily a jejich sedla musely být upraveny. Přizpůsobeny byly rovněž profily vaček a řídicí jednotka motoru, která ovládá navíc ventily pro vstřikování zemního plynu a elektronicky řízený regulátor tlaku zemního plynu.

V porovnání s konvenčním motorem na benzin vzniká spalováním CNG přibližně o čtvrtinu méně emisí CO2 a výrazně méně oxidu uhelnatého a nespálených uhlovodíků. Jemné částice nejsou ve výfukových plynech vůbec přítomny a nespálené zbytky metanu jsou přeměňovány v katalyzátoru, který používá trochu odlišné složení vzácných kovů.

Motor je speciálně nastaven pro spalování CNG, ale možný je i provoz na bezolovnatý benzin Natural 95. S plnou nádrží na CNG (11 kg) ujede Mii Ecofuel 380 km a rezervní nádrž na 10 l benzinu prodlouží dojezd o dalších 220 km. To znamená celkový dojezd až 600 km.

Řidič je o množství paliva v nádržích i dojezdu informován na přístrojové desce. Díky precizní integraci technologie CNG do konstrukce vozidla neexistují žádná omezení z hlediska využitelnosti a funkčnosti, s výjimkou absence prohlubně pro náhradní kolo.

Nový Seat Mii je se základní cenou 257 900 Kč včetně DPH cenově jedním z nejdostupnějších vozů na CNG na českém trhu. Po technické stránce identická Škoda Citigo CNG má stejnou základní cenu 257 900 Kč, zatímco Volkswagen up! CNG se až nabízí od vyšší výbavové verze move up! s cenou od 272 900 Kč.

Výbava modelu Mii Ecofuel vychází z linie Reference, ale základní cena zahrnuje oproti konvenčním modelům navíc stabilizační systém ESP a systém Start/Stop. Ještě lépe vybavená verze Style stojí jen o 5000 Kč víc, a je tedy k dispozici již od 262 900 Kč včetně DPH. Stejně jako u ostatních verzí Mii činí příplatek za pětidveřovou karoserii 9000 Kč včetně DPH.