zajistit udržitelnost akumulátorů a práva řidičů | Doprava | autoweek.cz

Zajistit udržitelnost akumulátorů a práva řidičů

Zajistit udržitelnost akumulátorů a práva řidičů

26.03.2021 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Nejnovější přehled zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla z Euractiv.
Je pravdou, že velká část práce a materiálů, vstupujících do zboží, které kupujeme, je záměrně neviditelná - od rychlé módy po levnou elektroniku jsou spotřebitelé vybízeni, aby si užívali konečný produkt při zachování bezpečné vzdálenosti od výrobního procesu. Akumulátory nebyly výjimkou.
 
Vzhledem k tomu, že se silniční doprava stále více přesouvá k vozidlům s elektrickým pohonem, znamená to nárůst poptávky po akumulátorech. S tím souvisí i poptávka po kobaltu, niklu, lithiu a dalších surovinách. A i když se koupě elektrického vozidla může zdát jako „zelená“ volba, jak uvádí anglický list Guardian má tato nová poptávka po akumulátorech EV i svou temnější stránku.
 
Více než polovina lithia používaného v Evropě pochází ze zemí mimo EU, zatímco otevírání nových dolů v EU se ukazuje jako kontroverzní - například v Portugalsku vedlo občany k protestům obavy z dopadu těžby na životní prostředí.
 
Existuje však nevyužitý zdroj lithia, k němuž se snadno dostanete - obrovská zásoba starých mobilních telefonů a notebooků přítomná ve většině domácností. Odborníci se domnívají, že takzvaná „městská těžba“ by mohla přispět k uspokojení zvýšené poptávky po materiálech pro akumulátory v Evropě. Proto chce Evropská komise, aby se sazby za sběr přenosných baterií do roku 2030 zvýšily ze současných 45 % na 70 %, zatímco akumulátory průmyslových vozidel, elektromobilů a jiných dopravních prostředků s elektrickým pohonem musí být shromažďovány v plné výši.
 
Regulační opatření Evropské komise týkající se „udržitelných“ akumulátorů stanoví minimální úroveň recyklovaných materiálů, které je nutné použít během fáze výroby, s cílem učinit akumulátory EU nejzelenějšími na světě. Země EU jsou však novým nařízením znepokojeny s odvoláním na administrativní zátěž, kterou to bude klást na výrobce akumulátorů a veřejné orgány.
 
„Vzhledem ke složitosti otázek, které sledujeme, vzhledem k tomu, že mluvíme o zcela novém nařízení a vzhledem k rozdílným názorům mezi členskými státy musím přiznat, že nebude snadné v červnu schválit tento návrh Radou Evropy,“ uvedl portugalský ministr João Pedro Matos Fernandes, který předsedal jednání Rady o návrhu.
 
Pozn.: V současné době dvě třetiny elektroodpadu ze zemí EU včetně baterií končí ve skládkách na pobřeží Afriky, z nichž největší je Abgogbloshie v Ghaně na titulní fotografii...
 
Status zaměstnance
Britská sdílená ekonomika byla vážně otřesena když společnost Uber oznámila, že svým britským řidičům poskytne minimální mzdu, výplatu za dovolenou a důchod. Řidiči byli dříve považováni za osoby samostatně výdělečně činné, což znamenalo, že neměli nárok na ochranu poskytovanou placeným zaměstnancům. „S více než 70 000 řidiči ve Velké Británii bude zacházeno jako se zaměstnanci, kteří při jízdě s Uberem vydělávají alespoň národní životní minimum,“ uvedla ve svém prohlášení společnost Uber.
 
K rozhodnutí došlo na základě rozhodnutí nejvyššího britského soudu, podle něhož muži a ženy za volantem pracující pro společnosti Uber si ve skutečnosti zaslouží práva zaměstnanců.
 
Silniční doprava: usnuli za volantem?
ShareAction, nevládní organizace, která prosazuje etické investice, varovala, že pět největších evropských výrobců automobilů zaostává pokud jde o přechod na nízkouhlíkovou mobilitu. „ShareAction varuje investory, že navzdory přívalu klimatických závazků nejsou evropské automobilky do velké míry připraveny na očekávané změny emisních norem a postupného vyřazování spalovacích motorů,“ uvedla ve svém prohlášení.
 
„Pokud se tito spáči dostatečně rychle nemobilizují pro klimaticky neutrální budoucnost, může se stát, že budou vytlačeni konkurencí, která má lepší pozici pro přechod na mobilitu s nulovými emisemi - stejně jako se Nokia a Blackberry ztratily při přechodu telekomunikací na chytré telefony,“ řekla výzkumná pracovnice společnosti ShareAction Jana Hock.
 
Bude rok 2022 „Evropským rokem letecké dopravy“?
Poslanci požádali předsedkyni Evropské komise Ursulu von der Leyenovou a eurokomisařku pro dopravu Adinu Văleanovou aby vyhlásily příští rok za „Evropský rok letecké dopravy“, čímž podpoří nemocný letecký průmysl.
 
„V těchto těžkých dobách se lidé stěží mohou dostat na letiště a letět. Bezútěšný obraz prázdných letišť s uzavřenými obchody jsou symbolickým portrétem tohoto velmi náročného období,“ napsali europoslanci z parlamentní skupiny Sky & Space Intergroup.
 
„Evropský rok letectví by byl skvělou příležitostí ukázat, že přichází nová éra bezuhlíkových letadel a že Evropa dělá vše pro to, aby se do ní dostala,“ uvedl europoslanec Christophe Grudler ze skupiny centristů Renew Europe.
 
Rok 2021 zatím zůstává „Evropským rokem železnice“. Doposud to ovšem nebyl moc příznivý rok pro železniční společnosti, které, stejně jako letecké společnosti, trpí omezeními cestování kvůli kovidu.