name | autoweek.cz

Šéf Volkswagenu Winterkorn rezignoval

Šéf Volkswagenu Winterkorn rezignoval

24.09.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Informace o rezignaci generálního ředitele a předsedy představenstva Volkswagen Group Martina Winterkorna přišla už v pondělí. Krátce na to byla popřena, ale nyní byla po jednání užšího koncernového vedení potvrzena. Winterkornův nástupce zatím nebyl určen.
Výkonný šéf Volkswagen Group Martin Winterkorn odstoupil ze své funkce a převzal plnou odpovědnost za aféru automobilky s manipulací s měřením emisí u vznětových motorů v USA.
 
"Jsem šokován událostmi posledních několika dní. Především jsem ohromený tím, že pochybení v takovém měřítku bylo možné v rámci koncernu Volkswagen. Jako generální ředitel musím převzít odpovědnost za nesrovnalosti, které byly zjištěny u vznětových motorů, a proto jsem požádal dozorčí radu, aby se dohodla na ukončení mé funkce jako generálního ředitele. Dělám to v zájmu společnosti, i když si nejsem vědom žádného provinění z mé strany," uvedl Winterkorn ve svém prohlášení.
 
V nejbližších dnech lze očekávat další rezignace v souvislosti s interním vyšetřováním zjišťujícím, kdo byl zodpovědný za to, co se stalo největším skandálem v 78 leté historii Volkswagenu.
 
Ještě v pondělí se jako Winterkornův nástupce uváděl současný ředitel Porsche Matthias Müller. Nyní se ale situace změnila. Favority na nejvyšší post v největší německé společnosti jsou vedle Matthiase Müllera také šéf Audi Rupert Stadler a šéf značky Volkswagen Herbert Diess, který v červenci přišel od BMW. Do rozhodování samozřejmě opět zasáhne rivalita mezi Ferdinandem Piechem, který byl na jaře po sporu s Winterkornem donucen opustit vedení dozorčí rady, a jeho oponenty v koncernovém vedení, kteří se tehdy postavili za Winterkorna.
 
Nového šéfa bude čekat náročné vysvětlování spolkové vládě, orgánům EU a především v USA, kde se na Volkswagen hrnou žaloby včetně trestně právních. Bude také čelit tlaku investorů, protože během dvou dnů ztratily akcie Volkswagenu 35 % své hodnoty (po oznámení Winterkornovy rezignace ale poskočily o 7 % vzhůru).
 
Winterkorn od svého nástupu v roce 2007 s velkou agresivitou vedl koncern k vedoucímu postavení mezi světovými automobilkami. Přezíravě odmítal varování, že tento rychlý růst bude spojen se ztrátou kontroly nad určitými oblastmi, což může vést k podobným problémům, jako se to stalo u Toyoty. Nakonec přišel skandál ještě mnohem závažnější, za který v USA hrozí Winterkornovi dokonce uvěznění.
 
Winterkorn sice uvádí, že o celé věci nevěděl, ale jen těžko si lze představit, že by jen řadový technik mohl rozhodnout o instalaci ilegálního software v 11 milionech vozidel. Zarážející je i skutečnost, že kdosi ve Volkswagenu musel posvětit podvodné opatření, o kterém bylo jasné, že dříve či později bude objeveno. Zde je patrná arogance moci, kdy se odpovědní pracovníci Volkswagenu domnívali, že i takovýto čin jim může relativně bezproblémově projít.